Дори да се установи картел на пазара на горива, това няма да повлияе на цените. Това заяви говорителят на Комисията за защита на конкуренцията Марио Гаврилов (вдясо на снимката) в сутрешния блок на bTV. "Ще има глоба, която ще влезе в бюджета, но това не означава, че цените ще бъдат повлияни моментално", уточни той.
Според говорителя на КЗК, в условията на пазарна икономика няма институция, която да пита даден търговец защо продава на определени цени. „Вариантът е както е на пазара на електроенергия - да има държавна намеса. Това е въпрос на политически избор. Всяка регулация на свободен пазар минава през държавна намеса", подчерта Гаврилов.
Той допълни, че е готова голяма част от заключенията в секторния анализ, но отказа да разкрие повече подробности. „От началото на годината беше променен Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и ни беше дадена възможност да работим с осигурителна и данъчна информация. Имаме обещанието и очакваме да получим в изключително експресен порядък информация от данъчните и от митниците. Така ще имаме възможност да погледнем на този пазар и от друга страна - от гледна точка на информацията, която има в държавните органи. Създали сме организация в момента, в който получим тази информация, максимално бързо да приключим анализа", каза Гавраилов.
"Цените на горивата трябва да са горе-долу като тези във Варна, за да са нормални", прогнозира бившият министър на икономиката Трайчо Трайков. Той не се съгласи с Гаврилов и смята точно обратното, „защото 10% глоба върху оборота е горе-долу колкото картелната надценка, т.е. ще им стане по-евтино да играят по правилата".
Според него, цените на горивата в България са третите най-високи от 28-те страни в Европейския съюз (ЕС) и с 10% над средните на пазара.
По думите на Трайков, по този показател ни изпреварват Малта и Дания, без акцизи и ДДС. Електроенергията пък е най-евтината в ЕС и с 40% по-евтина от средното за Съюза и пак имаме претенции към цената.
Според бившия министър на икономиката, ако високите разходи за местното производство са проблем, то лесно може да се реши чрез внос, тъй като местното производство е по-малко от половината от пазара, който се продава в България.
"Явно, по някакви причини, на вноса му се пречи или не е възможен", каза Трайков. Той препоръча да се провери в две посоки - собствеността на акцизните складове, през които трябва да мине горивото, преди да стигне до бензиностанциите, и евентуално някакви договорки между продавачите на дребно.
На въпрос може ли пазарът да сработи така, че да има конкурентна среда и цени, Трайков отговори: „Всички от доста време чакаме секторния анализ на КЗК."
EUR | 1.955830 |
USD | 1.857210 |
GBP | 2.345120 |
CHF | 2.101010 |