Снимка: БГНЕС
Няма нито един автомобил, който да е спрян от движение заради това, че замърсява околната среда, заяви пред БНР Христо Христов - председател на Асоциацията на вносителите на автомобили. Той изрази недоволството си, защото от две-три години се говорело, че най-големите замърсители на въздуха са старите коли, а реално няма спрени от движение коли поради тази причина.
Затова според Христов мерките са популистки, защото реално нямало с какво да спират от движение автомобили, които замърсяват.
От КАТ обявиха преди дни, че от понеделник, 21 януари, започват нова акция за проверка на автомобили, които замърсяват въздуха. Информацията беше потвърдена днес и от вестник „Труд".
Има ли ресурс КАТ
В изявление пред журналисти преди близо две седмици началникът на отдел „Пътна полиция" Тенчо Тенев призна ,че в момента има само 7 газанализатори, от които 5 са стационарни и се ползват на 10-те канала за технически преглед и регистрация на автомобили в София, в жк Дианабад. Другите два са монтирани на патрулни автомобили.
По време на акцията, служители на „Пътна полиция" ще следят за автомобили, които според тях замърсяват, защото от ауспусите им излиза необичайно голямо количество дим. При съмнения за липса на катализатори те ще подават сигнал до патрулните автомобили с газанализатори за бензин и дизел, които на място ще проверяват дими ли над нормата конкретното превозно средство.
Ако мобилният екип установи, че автомобилът замърсява въздуха над позволеното, се издава фиш за глоба от 50 лева, а ако водачът откаже да плати, полицаите пишат акт и се налага принудителна административна мярка "Спиране от движение", а шофьорът се разделя с малкия талон на автомобила, обясняват от КАТ.
За да се пусне отново в движение автомобилът, ще трябва да се докаже с измерване в оторизиран сервиз, че изгорелите газове от колата са в норма.
Тепърва ще се търси финансиране за газанализатори
В България има още 27 пункта като този в столицата, които нямат газанализатори, призна Тенчо Тенев. По оперативна програма „Околна среда" на ЕС в момента не е допустимо финансиране на подобен тип дейност.
„Ще преговарям с Европейската комисията и ще се опитам да намеря финансиране, така че и в останалите пунктове да могат да бъдат закупени такива газанализатори", каза преди време министърът на околната среда и водите Нено Димов. Той изрази надежда, че до края на тази и началото на следващата година инициативата да бъде реализирана и в цялата страна.
„София е добър старт, но ако не го направим в цялата страна, няма да има необходимият ефект", призна министър Димов, цитиран от Агенция „Фокус".
Затова, изглежда с основание, Христо Христов видя в акцията на КАТ повече ПР ефект, отколкото реална полза. Всъщност за подобни акции на КАТ се съобщаваше през последните две-три години, но реално те не се провеждаха, защото КАТ няма ресурс да установява на място дали даден автомобил замърсява въздуха.
Повече ПР, отколкото реален ефект
Нека припомним, че точно преди една година Столична община и КАТ реализираха много шумна ПР акция срещу замърсяването на въздуха от автомобили. След като Европейската партия Волт изиска от КАТ данни за рекламираните газанализатори и прилагането им за намаляване на вредните емисии от автомобилите, стана ясно, че такива няма. По-късно Столична община обяви, че дарява 7 газанализатори на КАТ. От миналия януари до сега нищо не се е променило, а доклад на Европейската агенция по околна среда е безмилостен: „мръсният въздух е причината за преждевременната смърт на близо 15 хиляди българи само за една година".
По данни на Европейската партия Волт, потвърдени от „Пътна полиция", за периода 10 януари - 10 декември 2018 г. КАТ са проверили 3316 автомобила, от които заради превишаване на вредните емисии от движение са спрени 115 бензинови коли, но няма нито една на дизел. Не е засечен обаче нито един товарен автомобил, който да надвишава нивата на отделяните прахови частици.
Колко е замърсен въздухът
По последни данни на Столична община от 21 януари, замърсяване на въздуха в София няма, съобщи в сутрешния блок на БНТ в понеделник зам.-кметът Йоана Христова. Тя посочи, че това се дължи на няколко фактора: „Благодарение на системата за ранно известяване, строежът на трети лъч на метрото и вносът на нови електробуси, както и въвеждането на "зелен билет", нивото на замърсяване е спаднало със 17% през 2018 година."
Христова потвърди, че през уикенда е имало проблем с въздуха в столицата, но веднага са били предприети необходимите действия - активно миене на улиците, както и извънредни проверки на Столичния инспекторат в автосервизи. В събота в столицата нивото на замърсяване на въздуха е било около 2.4 пъти по-високо от допустимата стойност, като най-високи стойности са регистрирани в кв. "Надежда", но в неделя вече не са отчетени превишения на нормата.
Зам.-кметът допълни, че през последните дни се е получило разминаване между данните на Европейската агенция по околна среда, които не са данни в реално време, и тези на сайта на Столична община, които постъпват в реално време от Националната система за мониторинг на въздуха.
Какво показват данните на Европейската агенция по околна среда
В 7 града на България е отчетено по-голямо от допустимото замърсяване на въздуха през уикенда, според индекса Air Quality Index. Най-замърсен е бил въздухът в Благоевград, където запрашаването е било над 3 пъти над допустимите среднодневни норми от 50 mg/куб. м.
Замърсен над нормите е бил въздухът още в Перник, Смолян, Русе, Велико Търново, Несебър, Пловдив и части на столицата.
Данните на Националната система за контрол на качеството на въздуха, взети от всички измервателни станции в София, показват, че няма превишаване на нормите на фини прахови частици (ФПЧ) на 20 януари. Измервателните станции в "Дружба", "Надежда", "Хиподрума", "Павлово", "Младост", както и фоновата станция на Копитото, показват, че нивата на ФПЧ са под 50 µg/m3 при запазваща се тенденция и не се предвижда превишаване на средноденонощната норма. От Националната система за контрол на качеството на въздуха напомнят, че средноденонощната норма от 50 µg/m3 е усреднена стойност от измервания между 00:00 и 24:00 часа.
И още един факт срещу замърсителите
През октомври 2017 година измерванията на испанската лаборатория RSLab, които бяха направени в началото на септември същата година на различни места в столицата по пръчка на Столична община, от всички автомобили, които се движат в София, 6.5% отделят твърде високи нива на замърсители във въздуха, като на тях се дължат почти една четвърт от вредните газове във въздуха на столицата.
Още по темата:
7 общини получават над 111 млн. лв. еврофинансиране за по-чист атмосферен въздух
Топ 10 на най-замърсените мегаполиси в света
Министър Нено Димов: Чистотата на въздуха зависи от икономическия растеж
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881870 |
GBP | 2.356560 |
CHF | 2.094930 |