Акциите на Tesla продължиха със стремглавото си понижение вчера, като загубиха нови над 4% от стойността си, понижавайки се до тригодишно дъно. През изминалата седмица видяхме много дискусии за това докъде биха могли да паднат книжата на компанията, като прогнозите на анализаторите не са особено оптимистични за инвеститорите.
От щатската инвестиционна банка Morgan Stanley намалиха таргета си за цените на акциите на производителя на електромобили до 10 долара, от Citi са малко по-оптимистични - при ниво от 36 долара. Акциите на компанията приключиха вчерашния ден при нива от малко над 178 долара.
Основната причина за намалените оценки за акциите на компанията - са слабите й продажби и особено тези в Китай. От MS посочват, като мотив, че компанията отчита обеми, наполовина от предварително прогнозираните от експертите за Китай, което показва силно нестабилна търговска ситуация в региона. Анализаторите обръщат внимание на технологичния сектор, „за който има висок и нарастващ риск от държавно/регулаторно внимание“.
Очакванията на Morgan Stanley бяха, че компанията ще продаде средно 165 000 единици в Китай за година в периода 2020-2024 г., което би довело до ръст на продажбите от около 9 млрд. долара ежегодно (ако автомобилът е на стойност 55 000 долара).
"Мечият пазар предполага, че Tesla губи приходи от спадащи маржове, което води до загуба на стойност от 16.4 млрд. долара", коментират анализаторите. След изчисленията, те стигат до песимистичната прогноза от потенциален спад до 10 долара за акция, при най-лошия възможен сценарий.
Изглежда обаче, че основната част от инвестиционната общност не разглеждат тези прогнози, като резонни. Анализаторите на банките със сигурност се опитват да си създадат "имидж" с необичайни прогнози.
Да кажем, че акциите на Tesla паднат до 30 долара. Тогава медиите ще обърнат изключително внимание на случилото се. В действителност обаче, едва ли дори самите анализатори смятат, че достигането до това ниво е реалистично. Защо ли? Защото при тази цена на акциите, ще означава, че компанията е банкрутирала, спряла е бизнеса си, който е губещ и търси купувач на марката си. При тази цена, пазарната капитализация би била около 5 милиарда долара, спрямо текущата от близо 32 милиарда долара. При тази цена значи, че просто Tesla не е успяла...
Двама автори на изданието InvestorPlace предполагат, че тези сценарии са доста нереалистични. Люк Ланго се фокусира върху перспективите за търсене на електроенергия, когато в края на миналата седмица той пише, „въпреки че може да се направи случай за цената на TSLA под 50 долара, това е малко вероятен сценарий.” Докато американският пазар е в застой, той със сигурност е със сериозен потенциал и търсенето може да се възстанови бързо.
Междувременно ниските международни продажби на Tesla може да се дължат по-скоро на логистични проблеми, отколкото на фундаментална липса на интерес за покупка. Според Ланго, въпреки текущите проблеми и заплахи пред компанията, в крайна сметка "бичият сценарий" ще надделе и акциите на компанията ще се върнат до 300 долара. А това би било повишение от над 60% спрямо текущите нива на акциите.
Междувременно в статия, озаглавена "Никой наистина не вярва, че акциите на Tesla ще достигнат 0 долара", Уейн Дъган твърди, че акциите на компанията "винаги ще имат стойност", дори ако продължат да падат в краткосрочен план.
Дъган пише: „Илън Мъск е толкова обичан и е толкова добър търговец, че вероятно винаги ще може да събере още пари. Освен това, Мъск може направи в даден момент Tesla частна компания на подходяща цена."
И макар тези доводи да звучат успокоително за биковете, все още са налице фактори, които могат да отведат книжата на компанията към и под 100 долара за брой. Първото нещо, което инвеститорите трябва да знаят е, че Илън Мъск губи контрол над ситуацията.
Откакто Мъск пусна няколко "неверни" туита в социалните мрежи и му бе потърсена отговорност от регулаторите, той загуби доверието на пазара, според пазарни наблюдатели.
Мъск е все по-ограничен в това, което може да направи, за да защити цената на акциите на Tesla. От една страна, SEC следи изкъсо публичните изявления на Мъск в социалните мрежи, от друга потенциалните инвеститори в компанията са много по-внимателни, заради недоверието на компанията.
Междувременно Мъск изглежда има нарастващ проблем с ликвидността. Той е основен акционер в компанията и е изложен на риск при опасения, че компанията няма да намери свеж ресурс, заради този факт.
Неотдавнашна статия в Realmoney отбелязва няколко тревожни факти за финансовата ситуация на Мъск. От една страна, той е купил акции на стойност 1 милиард долара със заемни средства, като започва да проявява признаци за финансови проблеми, като например ипотекиране на притежавани от него имоти. Това е довело до спекулации, че Мъск е близо до точката, в която трябва да събере повече пари, или да продаде своя дял в компанията.
Според влиятелния професор от Нюйоркския университет Скот Галоуей, Мъск без да иска може да се превърне в принуден продавач на акции на компанията, ако цената продължи да се понижава и това да доведе до още загуби.
Множество компании в миналото, като Chesapeake Energy (NYSE: CHK), се сринаха, след като изпълнителните им директори бяха принудени да продават своите акциите, за да покриват маржин задължения.
Проблемното финансово положение на Tesla
Друг ключов момент е да се направи разграничение между стойността на марката и акцията. Марката на Tesla винаги ще има стойност. Мъск е свършил чудесна работа по маркетинга на образа на Tesla. Но това не означава непременно, че акциите на компанията ще запазят стойността си.
Имайте предвид, че на кредиторите винаги се плащат първо. В момента Tesla има дълг от около 16 милиарда долара. Но това не е всичко. Компанията също така дължи повече от 11 милиарда долара на Panasonic под формата на ангажименти за закупуване на акумулаторни клетки.
Реалистично, това означава, че в сценарий, в който Tesla изплати задълженията си, това би се равнявало на текущата й пазарна оценка от 30 милиарда долара и не би останало нищо за акционерите. Всеки цент, който би бил набран от инвеститорите, би отишъл при кредиторите, докато не бъдат изплатени задълженията към тях.
Още по темата:
Кои са най-високо платените шефове на компании?
MS: Акциите на Tesla при 10 долара в най-лошия сценарий
Илън Мъск може да свали Tesla от борсата?