Снимка: Личен архив
Търсенето на спортни облекла става все по-голямо в световен мащаб. Има ли потенциал създаването на този специфичен вид облекла в България, и лесно ли е за една дама да надгражда своя бизнес у нас, в условия на COVID криза, на тези въпроси потърсихме отговори от Васка Бакларова*, управител и генерален мениджър на Виомода България.
Г-жо Бакларова, какво Ви провокира да създадете компания за спортни облекла в България? Има ли тази пазарна ниша бъдеще у нас?
Пазарът на труда има нужда от развитие и подкрепа в България. Мисля, че е важно да разрастваме и подпомагаме работния процес точно в нашата страна. По този начин създаваме работни места на местно ниво. Именно това са част от причините, които ме провокираха да стартираме тук. През последните 10 години наблюдавам развитие в текстилния бранш, като условия на работа и възнаграждение, но бих казала, че тази пазарна ниша ще има още по-добро бъдеще у нас, ако всички производствените бази се модернизират, обновят - по този начин ще бъдат конкурентни на останалите браншове. Има нужда от обучения за квалификация или преквалификация на служители.
Множество бизнеси бяха засегнати от пандемията, носеща името COVID-19, как се отрази тя на бизнеса Ви и доколко намали приходите на Виомода?
В световен мащаб търсенето на специализирано спортно облекло се увеличава, съответно при нас Covid19 нямаше неблагоприятно влияние. Нуждата от качествени спортни дрехи нарасна, работата се увеличи.
Според понятието в маркетинга „Жизнен цикъл на продукта“, той има 4 различни фази: въвеждане (внедряване) на пазара, пазарен растеж, зрялост и спад. В коя фаза се намират произвежданите продукти от Виомода, или напротив смятате, че има причина спортните облекла да се търсят непрекъснато, моля обосновете се?
Благодарение на това, че постоянно обновяваме процеса на работа с нови технологии, разработваме нови модели, не попадаме във фаза на спад. Може би, ако не сме иновативни, постоянно ще бъдем част от този жизнен цикъл на продукта и разбира се в един момент спадът ще е налице. Когато се залага на модернизирането - функционално, технологично, визуално няма как да бъдеш зависим от жизнения цикъл на продукта. Ние предлагаме непрекъснато нови и различни продукти.
Определя ли цената, качеството на продукцията Ви, и доколко се влияе от конкуренцията в бранша? С какво превъзхождате конкурентите си?
На територията на България мисля, че нямаме конкуренти в производствения процес, заради високото качеството на нашите условия на работа, както и заради качеството на материалите, които използваме в производствения си процес и технологичните иновации. На въпроса за цена/качество, бих казала, че винаги доброто качество има своята висока цена.
Г-жо Бакларова, защо София е на последното 75-то място в класация за най-добрите градове за стартиране на бизнес на платформата за управление на онлайн продажби Oberlo?
Личното ми мнение е, че в България все още не сме толкова запознати, а и може би има известна доза скептицизъм към този подход.
Как текстилният бранш в България, може да бъде световно конкурентен?
Персоналът е ключов за всяка една фирма, независимо от бранша. За да бъдем конкурентни на Европейския пазар, трябва да бъдем актуални в работната среда. Условията на работа е важно да бъдат конкурентни за да може служителите да са заинтересовани и да искат да се развиват в България. Предимствата, които е важно всеки добър работодател в сферата на производството да предлага са - качествена производствена база, спокойна работна среда, социални придобивки, внимание, лично отношение към служителите, по-малко йерархии, обратна връзка. Така мотивацията за работа е много по-висока, служителите се чувстват оценени и съответно резултатите са добри. В производствения процес обикновено работниците са много, но това не трябва да пречи на личното отношение и внимание към тях.
Kакъв съвет бихте дали на жените предприемачи в България?
Бих ги посъветвала да не се отказват. Следвайки идеите и мечтите си така ще успеят. Мъжете имат аналитично мислене, докато жените притежават артистично. Това им позволява да действат с емоция и интуиция, което според мен е предимство, когато е в граници.
Васка Бакларова* е креативен основател, управител и генерален мениджър на Виомода България. Като основен генератор на идеите и създател на фирма започнала от нулата, в рамките на вече 7 години ръководи 3 производствени бази и 270 служителя. Благодарение на оптималното ръководене на кризисната ситуация, породена от корона кризата, фирмата запазва и увеличава с 40% производствените си капацитети през последната година.
Въпросите зададе Здравко Василев, репортер в infostock.bg
EUR | 1.955830 |
USD | 1.882420 |
GBP | 2.357420 |
CHF | 2.103720 |