Снимка: Личен архив
Статистиката сочи, че все повече българи ползват небанково потребителско кредитиране. Една от компаниите в този сектор е и „Ай Ти Еф Груп“ АД, която се листна на Българската фондова борса. Как се развива компанията в този силно конкурентен сектор, защо мениджърите избраха тя да бъде дивидентно ориентирана, как ще влияе изкуствения интелект на финтех сектора, за тези и още въпроси потърсихме г-н Светослав Ангелов*, изпълнителен директор на „Ай Ти Еф Груп“ АД.
Кое наложи „Ай Ти Еф Груп“ АД да се листне на BEAM пазара на БФБ чак през 2022 година, след като е основана 10 години по-рано? На кои условия трябваше да отговаряте, за да станете публично дружество?
След стартъп фазата, всяка компания трябва да извърви един сравнително дълъг път до потенциалната готовност за публично предлагане. В нашия сегмент това означава да достигне определен размер на бизнеса, порфолиото, да има по-сериозни технологични разработки и качествени хора.
ITF Group е финтех организация с амбициозни цели и фокус върху иновациите и технологичното развитие. В годините преди листването на BEAM сегмента на БФБ ние натрупахме доста солидна клиентска база, изградихме много добър екип и развивахме нашата собствена технологична плаформа. По този начин оформихме бизнес модела си, който да осигури скалиране чрез технологии и от там – стабилен ръст на финансовите резултати.
Излязоха финансовите резултати на „Ай Ти Еф Груп“ АД за шестмесечието. Ясно се открояват приходите на компанията, които нарастват с над 60% спрямо година по-рано. Оперативната печалба също бележи значителен ръст. Какъв е коментарът Ви за финансовото представяне на дружеството?
Всъщност през последните три години резултатите на компанията бележат значителен ръст. През 2022 г. ITF Group отбеляза ръст на приходите от 75%, а нетната печалба нарасна близо 5 пъти в сравнение с 2021 г. През 2023 г. година, която беше най-успешната в историята на компанията, постигнахме ръст на приходите от 54%, ръст на печалбата от 76% и ръст на обема на отпуснатите кредити от 33,5% в сравнение с 2022 г. Резултатите за първите 6 месеца на 2024 сочат 65% ръст на приходите и над 55% ръст на печалбата, сравнено със същия период на миналата година.
Тези цифри са наистина значителни и са резултат именно от развитието на ефективно работещия ни бизнес модел, базиран на иновативни ин-хаус технологични решения с фокус върху клиентското изживяване.
Ние реализираме тази бизнес философия с помощта на собствена 360 градусова финтех платформа, която автоматизира целия процес на кредитиране - от подаването на заявката, през разглеждането и одобрението ѝ до превода на средствата по сметка на клиента. Така се постига изключителна бързина на обслужването за повечето клиенти. Към момента 60% от молбите за кредит се обработват изцяло автоматично и хората получават средствата почти в реално време. Платформата има приложение и в следпродажбеното обслужване и дори в контакта с клиенти, които вече са изплатили кредита си като ни помага да им предложим следващ заем, съобразен с техните предишни нужди и поведение.
Все по-високата степен на автоматизация на процесите не само осигурява по-добро клиентско изживяване, но и дава възможност за скалиране на бизнеса, а от там и за ръст на финансовите резултати.
Защо предпочетохте да сте дивидентно ориентирана компания, вместо да реинвестирате натрупаните печалби в тези турболентни времена за българската икономика?
Ние решихме да разпределим дивидент, като знак на грижа към инвеститорите, които повярваха в нас. Преди няколко месеца заявихме, че целта ни е да бъдем дивидентно ориентирана компания и в един много кратък 18-месечен срок след листването това стана факт.
Все пак ние реинвестираме по-голямата част от печалбата в развитието на бизнеса. Приоритет за нас е автоматизацията на бизнес процесите в ключови сфери като оценката на кредитоспособността на клиентите, клиентското обслужване, сигурността и т.н. Ние не само постоянно подобряваме основните си продукти, но и работим и по развитието на нови, специализирани продукти, които целят да достигнат до по-тесни сегменти от клиенти. През тази година влагаме и много усилия в развитието на партньорската ни програма, която е ключова за развитието на бизнеса на стратегическо ниво.
През първите 9 месеца от първичното публично предлагане (IPO) акциите на компанията имаха лек спад, след което възвърнаха първоначалната си позиция, а към момента отчитат и ръст от малко над 20% за последната година. Доволни ли Сте от този факт, или тепърва ценните книжа на „Ай Ти Еф Груп“ АД ще ни изненадват с двуцифрени ръстове в цената на акциите им?
Мениджмънтът на компанията планира интензивен ръст на бизнеса, който ще бъде движен от разширяване на продуктовото портфолио чрез разработване и внедряване на нови продукти и услуги, които да отговарят в още по-пълен аспект на нуждите и изискванията на клиентите. Това ще доведе до разширяване и подобряване на клиентската база.
Успоредно с това ще продължи технологичното развитие на платформата ни. Целта е с помощта на иновативни финтех решения да бъде постигната допълнителна оптимизация на бизнес процесите и да се повиши ефективността на компанията. Очакваме делът на клиентите, които се обслужват изцяло автоматично да достигне 80% и да се осигури 24/7 достъп до услугите ни.
Ние сме си поставили много амбициозни цели по отношение на ръста на бизнеса на ITF. Според нашите прогнози през 2024 г. очакваме разширяване на клиентското портфолио, устойчив ръст на отпуснатите кредити и нарастване на нетния марж на печалбата. Това следва да доведе до ръст на приходите и печалбата и до подобрение на финансовите ни показатели. Целите ни са през следващите няколко години приходите да нараснат 3 пъти, а печалбата – над 5 пъти спрямо 2022 г. Надяваме се цената на акциите ще продължи да отразява успешното развитие на бизнеса ни.
Кое е основното Ви конкурентно предимство в пазара на онлайн кредитите и какво бихте посъветвали бъдещите си клиенти – защо да изберат Вас пред останалите компании за отпускане на заеми?
За ITF Group клиентското изживяване е ключов елемент от ефективния бизнес модел. Ние влагаме много усилия да развием технологичната си платформа, така че нашите клиенти да получават необходимите им средства максимално бързо, повечето в реално време, и по максимално опростена процедура.
В понятието клиентско изживяване ние влагаме не само бързината и удобството при обслужването на клиентите. За нас да предоставим добро изживяване означава и да се отнасяме с грижа и отговорност към хората, да развиваме финансовата им култура, да не ги притесняваме, когато са затруднени, а да подхождаме с разбиране към ситуацията, в която са изпаднали и им предлагаме различни схеми за преструктуриране, които да им помогнат да възстановят редовното обслужване на заемите. Крайната ни цел е да изградим общност от лоялни клиенти, които да разчитат на компанията дългосрочно и не е случайно, че 75% от нашите клиенти са ползвали продуктите ни повече от веднъж.
Имайки предвид големия обем на предоставените заеми (над 185 000), планирате ли увеличение на персонала и бихте ли споделили какви качества търсите в потенциалните си служители?
ITF Group е компания, която предоставя иновативни финансови услуги и в този смисъл хората, логично, са най-важният фактор за развитието ѝ. Екипът ни е с по-скоро среден по размер, но е много квалифициран и ефективен. Ние постоянно го развиваме във всички направления – IT екип, мениджмънт, клиентско обслужване и т.н.
Много сме щастливи, че успяваме на привлечем енергични и отговорни хора, които имат желание да се развиват при нас като личности и като професионалисти и пасват на културата на компанията. За нас този процес е ключов, защото сме с ясното съзнание, че успехите на нашите хора са успехи на ITF и обратното.
Каква е равносметката Ви за отминалата една година?
Последните 12, дори 18 месеца бяха изключително успешни в развитието на ITF Group. Вече обсъдихме впечатляващите бизнес резултати, които ни дадоха възможност да разпределим дивидент в рекордно кратък срок. Много сме щастливи, че този дивидент, както и ръстът в цените на нашите акции оправдават доверието на инвеститорите. Още едно доказателство за това доверие е и успешната ни втора облигационна емисия, която реализирахме през април тази година.
Всичко това ни дава един ресурс от доверие и финанси, на базата на който ние градим много амбициозни планове за развитие на бизнеса на ITF Group. На този етап мога да споделя само, че екипът ни много ентусиазирано работи по няколко нови проекта и скоро ще имаме добри новини за инвестиционната общност.
Какво е бъдещето на финтех сектора в контекста на AI бума и къде е мястото на ITF Group в него?
Изкуственият интелект ще въздейства драстично върху развитието на бизнеса като две от примерните посоки са подобряване на клиентското изживяване и повишаване на ефективността. Според мен много скоро популярните сега чатботове ще бъдат заменени от генеративен изкуствен интелект. Това ще доведе до много по-високо ниво на клиентска удовлетвореност, тъй като хората ще получават отговор на запитванията си мигновено в комуникация подобна на тази с човек, но в същото време няма да чакат дълго на телефона или да получават стандартни отговори на предварително дефинирани въпроси. Вторият ефект от подобна иновация ще е значителното намаляване на разходите за комуникация с клиентите.
Ние постепенно интегрираме изкуствения интелект в собствените ни разработки. Целта ни е той да помага за анализа на големи бази данни и така да подобрим клиентското изживяване и да повишим ефективността на ITF. Към момента прилагаме такива решения в няколко сегмента на бизнеса. Един от тях е управлението на риска като AI ни помага за подобряване на точността при оценка на клиентите. Второ направление е свързано с постигане на по-висока степен на персонализацията на услугите, тъй като можем по-добре да анализираме клиентските данни, с които разполагаме. Изкуственият интелект ни помага и при провеждането на маркетинговите ни активности като използваме самообучаващи се модели, с които прецизираме таргет аудиториите и така оптимизираме разходите за привличане на клиенти. Вярвам, че с развитието на всички тези разработки, ще постигнем значително скалиране на бизнеса.
*Светослав Ангелов е мажоритарен акционер и изпълнителен директор на финтех компанията, специализирана в небанково потребителско кредитиране ITF Group. Той притежава бакалавърска степен „Международен бизнес и финанси“ от European Business School в Лондон и Executive MBA от University of Sheffield. Участвал е в управлението на компании като „Рубин“ АД, „Сръбска Фабрика Стакло“ АД и „Република Холдинг“ АД. Инвестира и в дружества в сферата на недвижимите имоти, в технологии и развойна дейност и в изкуство. През февруари 2015 г. Светослав Ангелов придобива дял в „АЙ ТИ ЕФ Груп“ АД и влиза в управлението на компанията. Впоследствие увеличава своя дял, става едноличен собственик на капитала, а след листването на компанията на БФБ вече е мажоритарен акционер.
Въпросите зададе Здравко Василев, репортер в Infostock.bg
EUR | 1.955830 |
USD | 1.851760 |
GBP | 2.345680 |
CHF | 2.093590 |