Вицепремиерът Екатерина Захариева заедно с министъра на транспорта Николина Ангелкова и председателя на управителния съвет на АПИ инж. Лазар Лазаров инспектира как върви строителството на магистрала „Струма". Проверени бяха лот 2 - от Дупница до Благоевград и лот 4 - Сандански - Кулата.
Екатерина Захариева заяви, че води постоянни разговори с гръцката фирма „Актор", която строи участъка. На последната среща от фирмата са изявили желание да подновят работа, но днешната инспекция не показва такава воля.
„Затова беше поставен ултиматум до 3-ти октомври - петък, от фирмата да представят актуализиран работен график. На практика на лот 4 строителството е спряло повече от година и финализирането му закъснява", каза Екатерина Захариева пред журналисти. Тя уточни, че всъщност нищо не е помръднало от преди година и половина, когато е идвала за първи път на проверка пак в качеството си на вицепремиер.
До този момент от гръцка страна са поставени редица условия за продължаване на работата, включително и за увеличаване на цената на участъка, но всичко им е отказано. Според Захариева обаче, ще е по-изгодно за нас да не се стига до неподновяване на договора, заради допълнителното забавяне от нова процедура за обществена поръчка за изпълнител. Ако „Актор" възстанови работа, срокът който им е поставен за изнасяне на трасето извън населените места е краят на ноември. „Това са 3 и половина километра, заради които местните хора протестират и имат пълно право", заяви министър Захариева. Лот 4 от Сандански до Кулата е дълъг 15 км, а цената му е 67 млн. лева.
Най-дългата отсечка от магистрала „Струма" - лот 2 от Дупница до Благоевград е над 37 километра и трябваше да бъде готова до март 2015 г. Този срок се очаква да се удължи до есента, заради археологически работи, които не може да бъдат завършени навреме. Независимо от това, проектът няма да бъде оскъпен, увериха строителите. „От цялото трасе, това е отсечката с най-добра организация", посочи вицепремиерът Захариева.
Стойността на лот 2 е 358 милиона лева. Проектът включва изграждането на четири пътни възела, два тунела с дължина по 500 метра и шумозащитни прегради.
Изпълнител на договора за проектиране и строителство е КОНСОРЦИУМ „СТРУМА-ЛОТ 2", в който участват: „Импреза" АД, Италия, „ГБС Инфраструктурно строителство" АД, България и „Пътстрой - 92" АД, България. Стойността на договора е 358 722 000 лв. с ДДС. Строителният надзор се осъществява ДЗЗД „ОБЕДИНЕНИЕ „СТРУМА-ПП", в което участват „Пътинвестинженеринг" АД и „Пътпроект" ЕООД - гр. София.
Проектите се съфинансират от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013 г.
Магистрала „Струма" трябва да бъде завършена през 2020 година и лот 3 на магистралата е един от приоритетните проекти, включени в новата оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 г. Той включва 15-километров тунел под Кресненското дефиле. Индикативната стойност на лот 3 е около 1,7 млрд. лева.
Министър Захариева подчерта, че условието на Европейската комисия е да построим цялата магистрала, а ако не го направим ще загубим парите и за останалите лотове. Според нея обаче, проблемите навсякъде са идентифицирани и се работи сериозно за успешното завършване на проектите.
„Не сме спирали работата по подготовката на лот 3 на АМ „Струма", който е основен приоритет в пътния сектор в програмния период 2014 - 2020 г.", подчерта транспортният министър Никорина Ангелкова. Подучастъците 3.1 (Благоевград - Крупник) и 3.3 (Кресна - Сандански), на практика са готови и строителството по тях може да започне през пролетта на следващата година. Участъкът 3.2, който обхваща Кресненското дефиле, в момента се проектира с вариант на тунелно преминаване през защитените от "Натура" зони.
Съгласно националното законодателство, преди започване на тръжна процедура за строителството му, трябва да бъде направена нова процедура по Оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) за времето на изграждане на обекта. По тази причина е предложено на Европейската комисия паралелно да се разработи алтернативен вариант на преминаване през Кресненското дефиле, който да следва максимално близо съществуващия път и паралелно с проекта за тунела, да бъде направен ОВОС и за него. По този начин може да бъде изграден скоростен път позволяващ 100 км/ч, а индикативната стойност на проекта може да бъде намалена с около 270 млн. евро.
„Важно е да се знае, че по реализирането на лот 3 се работи активно и разработването на алтернативен вариант няма да забави проекта", обобщи вицепремиерът Захариева.
Общата дължина на магистрала "Струма" - от Даскалово до границата с Гърция, е 150 км. Част е от Трансевропейския коридор № IV и от Трансевропейската магистрала "Север - Юг". Със средства от ОП "Транспорт" 2007-2013 г. се финансира строителството на 68,9 км. През юли м. г. завърши изграждането на лот 1 Долна Диканя - Дупница (16,78 км).
EUR | 1.955830 |
USD | 1.904040 |
GBP | 2.321240 |
CHF | 2.086000 |