ТОЛ система заменя винетките от 2017 г. Поетапно въвеждане на GPS базирана ТОЛ система за всички пътища в страната планира Министерството на регионалното развитие от 2017 г. Плановете са тя да замени винетките, с които сега се плаща за ползване на републиканските пътища, съобщи министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова при представяне на политическия си кабинет и приоритетите в работата на министерството през следващите години.
По думите на Павлова трите ключови посоки, в които ще се работи, са подкрепа на бедните и периферните региони в страната, водната реформа и развитие на пътната инфраструктура. Още следващата година ще се структурира и фонд със средства за саниране на жилищните сгради в страната.
Трафик по GPS
Подготовката за въвеждане на електронната ТОЛ система започва догодина, когато ще се анализират различните варианти за работа, бизнес моделът и финансирането. От министерството планират самото внедряване на системата да започне през 2016 г., а година по-късно тя да обхване тежкотоварните превозни средства (над 3.5 тона). За лекотоварните и леките автомобили преминаването от винетки към ТОЛ такси ще стане след 2018 г.
Преходът към новата система е ключов не само защото въвежда принципа "повече ползва - повече плаща", но и защото на негова база ще станат възможни публично-частните партньорства при финансирането на нови пътни проекти.
Лиляна Павлова посочи, че за няколко отсечки вече се планират подобни инвестиции, но трябва да се осигури надежден измерител на трафика. Успоредно с това ще се работи и за приемането на поднормативни законови актове към Закона за публично-частното партньорство, за да може той да заработи.
На тази база се планира създаването на специален фонд за пътна инфраструктура със средства по т.нар. план "Юнкер", по който Европейската комисия обмисля да бъдат набрани и инвестирани 315 млрд. евро за всички държави в ЕС. Одобрените проекти ще се финансират с частни и публични средства, като един от възможните варианти са именно публично-частните партньорства.
България печели малко или нищо от "Южен поток". Общо за периода 2023 - 2040 г. България ще спечели дивидент от "Южен поток" по 65 млн. евро средногодишно, а приходите от данъци ще са по 31 млн. евро на година. Това са първите числа за ползите, обявени официално от премиера Бойко Борисов в парламента. Но има и куп неблагоприятни клаузи, които в много от случаите изкарват проекта до едноцифрена печалба.
Премиерът все пак обобщи, че косвените ползи от газопровода - от такси и данъци, се очаква да бъдат повече, отколкото от транзитни такси. Затова управляващите са "за" газопроводът да се строи, но при спазване на европейските правила. Тази позиция ще бъде защитена от вицепремиера Томислав Дончев и енергийния министър Теменужка Петкова по време на срещата им с еврокомисаря по енергетика Марош Шевчович и енергийните министри на страните, които ще участват в среща за "Южен поток" в Брюксел във вторник.
Губим или не
Според разчетите, които премиерът е получил, печалбата от "Южен поток" ще е далеч по-малко от твърденията на руския президент Владимир Путин, че страната ни ще изгуби по 400 млн. евро годишно, ако газопроводът не бъде построен. "400 милиона евро на година не отговаря на фактите, а ако има такъв нов проект, вече би била прекрасна финансова обосновка и предполагам, че всички партии ще подкрепят подобен проект", заяви Борисов. Ден по-рано изпълнителният директор на проектната компания "Южен поток България" Димитър Гогов коментира пред бТВ, че според направените до момента предварителни разчети приходите на България от проекта ще са 430 млн. евро годишно. Реално обаче все още няма окончателен финансов модел и подписан дългосрочен договор по проекта.
Според последния финансов модел средногодишните приходи на "Южен поток България" са 560 млн. евро между 2015 и 2040 г. След като изплати заема си към "Газпром", за да финансира собственото си участие, за първите 25 години от работата на "Южен поток" Българският енергиен холдинг би трябвало да получи по 65 млн. евро средногодишно.
Полиция ще пази "Бърза помощ" в ромските махали. Сигурността на екипите на "Бърза помощ" в рисковите за нападения райони все пак ще бъде осигурявана от МВР. За това се разбраха здравният и вътрешният министър Петър Москов и Веселин Вучков. Заради огромния брой нападения над спешни екипи - 227 за по-малко от година, Москов настоя кметовете да осигурят сигурността на медиците в ромските махали. Той дори обяви, че от вчера линейките няма да ходят на адреси, където вече е регистрирано нападение, освен ако не им е гарантирана сигурността.
Москов и Вучков се срещнаха вчера и решиха: "директорите на центровете за спешна медицинска помощ и директорите на областните дирекции на МВР са задължени да предприемат колективни действия за локализиране на местата, където са констатирани прояви на насилие над спешни медици", съобщиха от МЗ. Директорите ще синхронизират дейността на екипите на спешната помощ и на структурите на МВР по региони при посещения на спешни екипи в "рисковите" места.
Москов ще се срещне и с представители на ромските общности, както и с членове на сдружението "Национална мрежа на здравните медиатори", на която ще иска "поемане на ясен ангажимент за съдействие спрямо екипите на спешна помощ", обявиха от МЗ.
В много случаи екипите, когато са повикани в ромски махали, закъсняват, отвърна лидерът на "Евророма" Цветелин Кънчев пред Нова телевизия. Това не оправдава каквато и да е агресия, но когато роми отидат със собствен транспорт в някои лечебни заведения, не им се обръща достатъчно внимание, допълни той. Ромите извършват само дребни престъпления - защо не се говори за бялата мафия и източване на НЗОК, попита Кънчев здравния министър. Според ромския лидер има вероятност министърът да е видял, че няма да се справи със здравеопазването, и затова си търси повод да се махне от поста, правейки дискриминационни изказвания.
Управляващите сменят шефовете на Сметната палата след Нова година. Новите управляващи вече са написали нов закон за Сметната палата, с който трасират поредни промени в ръководството на институцията. Проектът, подписан от депутати от ГЕРБ, Реформаторския блок, АБВ и Патриотичния фронт, вчера бе внесен в деловодството на Народното събрание. Целта е "да бъде възстановен моделът на върховна одитна институция, установен с приетия през декември 2010 г. закон", обясняват вносителите.
С "възстановяването" на предния модел ще стане възможно да бъде сменено ръководството на върховния одитор. Членовете на Сметната палата по принцип би трябвало да са несменяеми за 7 години - такива са мандатите им. Но вече се очертава традиция всеки парламент да приема нов закон и така да преодолява "пречката" за несменяемост. Палатата е най-важния одитор в държавата - следи как се харчат бюджетните пари, сезира прокуратурата при съмнения за финансови престъпления, проверява имотните декларации на министри, депутати, магистрати, кметове и т.н.
През 2010 г. ГЕРБ прие нов закон за Сметната палата, който смени приетия от тройната коалиция. После през 2013 г. БСП и ДПС прокараха нов закон, който, както се очертава, сега ще бъди отменен. През април 2013 г. двете управляващи тогава партии "уволниха" проф. Валери Димитров, който бе започнал втория си мандат начело на палатата, и назначиха за председател Лидия Руменова, съветничка на експремиера Сергей Станишев.
В сегашния проектозакон, подкрепен от 4 партии, се предвижда нова процедура за избор на ръководство, като в едномесечен срок след гласуването на закона парламентът трябва да одобри нов председател, а в 3-месечен срок - зам.-председатели на палатата.
Бойко Борисов лансира концесия за трасето на Южен поток. Косвените приходи от изграждане на "Южен поток" - от такси и данъци, се очаква да бъдат повече, отколкото от транзитни такси. Това обяви от парламентарната трибуна премиерът Бойко Борисов, който представи доклад на правителството, след като се е запознал с всички документи.
Той призова по този проект депутатите да излязат с обща позиция. Премиерът предложи от всяка парламентарна група да се излъчи по един представител и заедно да обсъдят дали проектът да се даде на концесия или да се измисли друг финансов модел. Борисов заяви, че правителството ще настоява да се строи "Южен поток" при спазване на европейското законодателство. Тази позиция ще бъде защитена утре от вицепремиера Томислав Дончев и енергийния министър Теменужка Петкова при срещата им с еврокомисарите.
В същото време премиерът заяви, че с Русия не е подписван дългосрочен договор, няма и завършен финансов модел по договора. Според протокол, подписан от БЕХ и "Газпром", е предвидено целевият срок за откупуване на инвестицията да не е по-дълъг от 15 г., считано от началото на експлоатациятана българска територия. Това е срокът, в който трябва да се възстановяват капиталовите средства, уточни премиерът.
Според него дългосрочният газов транспортен договор, предложен от руската страна, обаче съдържа клаузи, които са неблагоприятни за българската компания, участник в „Южен поток". 4,25 на сто външна възвращаемост при заложена вътрешна от 8%. Прекомерна ниска тарифа за първите 15 г., когато БЕХ има нужда от пари да си плаща заема. Ниската тарифа би донесла малък дивидент, което означава, че БЕХ не може да си плаща вноските и периодът на възвращаемост ще се увеличи, което значи по-висока лихва. След 24-ата година печалбата ще е оперативни разходи плюс 2%, което означава, че проектната компания може да работи на загуба", съобщи Борисов.
Има намаление на тарифата след 2040 г., за да покрива само разходите. До 2023 г. БЕХ няма да получава дивидент, 2023-2040 година ще е 65 млн. евро на година, каза Борисов. И допълни, че „при тези разчети е невъзможно да се намери външно финансиране.
Мартин Димитров от РБ заяви, че евентуален анализ ще покаже, че пряка печалба от "Южен поток" няма да има". От името на ДПС Лютви Местан декларира позицията- "Южен поток" да се строи само в съгласие с правилата на ЕК.
„Правец" се завърна на бомбастични цени. Легендата във високите технологии от годините на социализма - българският компютър „Правец", се завърна. Вместо настолни компютри под марката вече се продават лаптопи, засега само онлайн. „Правец" се предлага в три разновидности. Цените им обаче са бомбастични - те са с около 500 лв. по-скъпи спрямо моделите със същите характеристики от утвърдени производители.
Лаптопът „Правец М++" с мощен процесор Intel Core i7, 8 GB оперативна памет, твърд диск от 1 терабайт плюс допълнителен диск 256 GB и HD монитор е със стартова цена от 1748 лв., пише на сайта на производителя - фирма на българския инж. Бойко Вучев. За сравнение лаптоп „Хюлет Пакард" със същите характеристики се предлага за 1229 лв., показа проверка на „Труд" в сайта pcstore.bg.
За 1534 лв. се предлага лаптоп „Правец М+" с процесор Intel Core i5, 500GB твърд диск, допълнителен диск от 256GB и HD монитор. Съпоставим като характеристики лаптоп на ASUS, който има дори 1 терабайт твърд диск, струва в момента около 999 лв. или с 535 лв. по-евтино. А лаптоп Lenovo G50-70 59-424300 със същите характеристики върви за 1049 лв. отново с 1 терабайт твърд диск.
Най-евтиният български лаптоп - „Правец М" се предлага без твърд диск, с допълнителен SSD диск от 128 GB и с 4 GB РАМ плюс HD екран на цена от 1094 лв. За сравнение модел на „Хюлет Пакард" с 1 терабайт твърд диск и операционна памет 4 GВ струва 669 лв.
„По-високите цени се дължат на факта, че в момента са произведени 100 пилотни бройки, които ще започнат да се продават от 20 декември в столичен мол.
Над 30,3 млрд. лева влизат в хазната догодина. През следващата година в приходите в бюджета ще бъдат 30,335 млрд. лева, което е 36,8 на сто от БВП, а планираното ниво на разходите при консолидираната фискална програма е 39,8% от БВП, които са в размер на 32,824 млрд. лева. Това предвижда проектобюджетът за следващата година, който бе приет вчера на първо четене от депутатите. В генералната сметка на държавата е заложен дефицит от 3%. 24,5 млрд. лева ще бъде таванът на държавния дълг в края на 2015 г, а новите задължения, които страната ни ще поеме догодина, са в размер на 8,1 млрд. лева.
Очаква се забавяне на растежа на БВП до 0,8% в резултат на ниското потребителско доверие и негативните очаквания от страна на бизнеса, каза финансовият министър Владислав Горанов от парламентарната трибуна. През следващите две години икономическият растеж ще се ускори от вътрешното търсене, а равнището на потребителските цени в България в края на 2015 г. ще бъде слабо положително.
Бюджетът трябва да спре падането надолу според шефката на бюджетната комисия в парламента Менда Стоянова. Според нея бюджетът трябва да възстанови и доверието в инвеститорите, а за догодина приходите са консервативно и реалистично планирани. Тепърва предстои да се изчисляват и загубите от казуса „КТБ", каза Стоянова. Според Ферихан Ахмедова от ДПС обаче бюджет 2015 по аналогията на постната пица на Симеон Дянков е „пица динамит с 4 фитила".
Няма никакво съмнение, че предложеният план на държавата е изграден върху нереалистични прогнози за социално-икономическото развитие на страната през следващите години, коментира от парламентарната трибуна Алиосман Имамов от ДПС.
БДЖ пише стандарти за чистота във влаковете. Минимални стандарти за чистота и за цялостната обстановка във влаковете трябва да напише в най-скоро време БДЖ. Те трябва да обхванат всичко - от отоплението и климатизацията, през качеството на въздуха във вагоните, до чистотата в тоалетните и в купетата. Това предвиждат промени в Наредба № 43 за железопътен превоз на пътници, багажи и колетни пратки, които вчера бяха пуснати за обществено обсъждане.
Задължаването на БДЖ да напише и спазва такива хигиенни стандарти е заради постъпилите в Изпълнителна агенция „Железопътна администрация" множество писма, сигнали и жалби на пътниците по повод лошата хигиена във влаковете.
През 2013 г. в агенцията са получени 218 жалби от които 41 са били свързани с лошите хигиенни условия в пътническите вагони и в тоалетните, се посочва към мотивите към измененията в наредбата. Само така според вносителите от транспортното министерство ще се задължи БДЖ да осигурява стандарти за качество на хигиената в подвижния състав, който използват.
До редакционното приключване на броя от БДЖ не отговориха дали към момента имат разписани някакви норми за чистотата, нито дали са подготвили нови такива, както изискват европравилата.
Измененията в наредбата вкарват в сила действието на 5 члена от европейския регламент за правата на жп пътниците. За тях досега страната ни е ползвала 5-годишна дерогация. Те уреждат права на пътниците, като получаването на отговор на жалби в 1-месечен срок, оказването на съдействие на тези от тях, които си търсят обезщетения. А също така въвеждането и спазването на минимални стандарти за качество. Такива трябва да бъдат изработени и спазвани за предоставянето на информация за спиране на влакове, за продажбата на билети, при предоставяне на помощ на лицата с увреждания и други.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.899230 |
GBP | 2.315880 |
CHF | 2.082000 |