Държавата се отърва от 3886 км пътища. Държавата е на път да се отърве от изграждането и поддръжката на 3886 км републикански пътища, преминаващи през населени места. Досега те бяха грижа единствено на пътната агенция. Вчера обаче депутатите приеха на първо четене промени в закона за пътищата, с които отговорността вече ще се споделя и от общините. Според промените строежът и стопанисването на тези шосета ще се осъществява "по взаимна договореност съвместно между Агенция "Пътна инфраструктура" и общините". Как точно ще се договарят двете страни при хроничната липса на пари и какво ще става, ако кметът откаже да поеме отговорност, ще бъде разписано тепърва в правилник. Вносителите от ГЕРБ директно признават, че един от мотивите им е липсата на пари в АПИ.
Промяната предизвика гнева на депутатите от БСП и АБВ. Мая Манолова (БСП) обвини премиера, че е излъгал кметовете. "Нито един кмет от района на Кюстендил не подкрепя тези промени", заяви Манолова. Найден Зеленогорски от Реформаторския блок призна, че сдружението на общините има възражения. "Най-важното е да се избегне опасността от това държавата да прехвърли отговорност на общините, без да ги обезпечи финансово", каза Зеленогорски и призова "без да се разпалваме, да направим поправките за второ четене". Бившата кметица на Смолян Дора Янкова обясни, че допълнителният финансов товар ще е непосилен за общините.
Другата спорна промяна, одобрена вчера, е окончателното одобрение на промените в Закона за държавната собственост, с които трябва да се ускорят отчужденията при изграждането на важни пътни обекти, както и изпълнението на други инфраструктурни проекти от национално значение.
Пореден министър се закани да съкращава търговски аташета. Част от търговските представители в чужбина ще бъдат съкратени след преглед на работата им. Това обяви икономическият министър Божидар Лукарски, който вчера представи екипа си пред ресорната комисия в парламента. Министърът не е доволен от работата на част от тях, която била съсредоточена основно в решаването на дипломатически казуси, а не толкова в привличането на инвеститори.
Подобен подход беше предприет и през 2009 г., когато тогавашният икономически министър Трайчо Трайков заплаши с отзоваване над 80 български търговски представители. Мотивът по това време бе същият - че не вършат почти никаква работа.
Съкращаването на сроковете за регистрация на фирма, насърчаване на малкия и средния бизнес с пари от новата програма "Иновации и конкурентоспособност" са част от приоритетите, по които ще работи новото ръководство на икономическото министерство. Важна задача ще бъде и привличането на инвестиции. Във връзка с това се подготвят нови облекчения, свързани с получаването на разрешение за пребиваване у нас и с българското гражданство.
"Става дума за латвийския модел. При нас издаването на разрешението за работа и пребиваване "синя карта" отнема 9 месеца, докато в Латвия срокът е само 2 месеца", обясни министър Лукарски. Някои държави пък давали гражданство при определен обем на инвестицията. "Това е модел, който работи. Нашето законодателство е доста рестриктивно и ние работим колкото и както може то да бъде либерализирано", каза още Лукарски.
Правителството маха една от многото привилегии на земеделците. Земеделието е секторът с най-много субсидии и най-многобройни данъчни преференции - ниски осигуровки, най-високи признати разходи, ваучери за безакцизно гориво. Логично управляващите обещаха и предложиха поне един от бонусите им да падне - земеделските производители да плащат малко по-високи социални осигуровки: минималният размер на месечния осигурителен доход да порасне от 240 на 420 лв. през 2015 г. С този ход правителството на практика изравнява техния праг спрямо всички останали свободни професии, които от години са задължени да плащат месечните си осигуровки на тази база. Промяната е записана в Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване (ДОО) за 2015 г., приет на първо четене в Народното събрание във вторник.
Целта е заетите в земеделието да плащат поне малко повече, тъй като потребяват здравни и пенсионни услуги наравно с по-натоварените данъкоплатци. Освен това секторът расте всяка година, но осигуровките му не са пипани от 5. Засега има един гръмогласен противник на по-справедливото облагане - ДПС. Естествено, новината се приема негативно и от част от заетите в агросектора. Това обаче не може да е причина правителството да наложи по-справедливото облагане.
За и против
При дебатите в парламента председателят на ДПС Лютви Местан заяви, че решението не само е грешно, а дори е престъпление. Според него така се наказват малките производители, за които увеличаването на месечната осигурителна вноска от 60 на 110 лв. е непосилно бреме. Той заплаши, че ако бюджетът на ДОО не бъде променен между двете четения, ще последват протести.
От ДПС са категорични, че вдигането на прага за земеделските производители (сред които са и част от техните гласоподаватели - тютюнопроизводителите) ще принуди много от тях да минат в сивия сектор.
Транспортният министър поиска жп субсидиите да надскочат 500 млн. лв. Данъкоплатците за поредна година ще дадат над 200 млн. лв. субсидия на БДЖ. Но според министъра на транспорта Ивайло Московски и това не е достатъчно. И ако бюджетната инжекция за пътническите превози не се увеличи с 40 млн. лв., ще трябва да се съкратят 200 - 220 влака и 1500 - 2000 служители. Това заяви пред депутатите в транспортната парламентарна комисия министърът.
За 2015 г. субсидията не е свита, просто е преразпределена. Московски обясни, че 40 млн. лв. от парите, с които разполагаше досега пътническото поделение за компенсиране на социалните пътувания, ще отидат за погасяване на задълженията към кредиторите. Те от доста време не могат да си съберат парите от държавната компания и вече предупредиха, че могат да осребрят обезпеченията по кредитите, т.е. вагони и мотриси на БДЖ.
При предишното си управление Московски беше доста по-реформаторски настроен и бяха съкратени 138 губещи влака. При Орешарски обаче част от тях са били върнати на жп картата на железницата, обясни министърът. Сега обаче Московски не е конкретен за ново преразглеждане на ефективността на влаковете, а иска директно повече пари.
Едновременно с това последният финансов отчет на пътническата компания показва, че и субсидия от 175 млн. лв. е почти два пъти по-голяма от събраните от бизнес дейността приходи от под 100 млн. лв. И на всичко отгоре компанията е на загуба от 12 млн. лв.
Почти половин милиард не стигат
Общо за жп транспорта през 2015 г. държавата е заделила 472 млн. лв. За тази година предвидените в бюджета пари за БДЖ за дотации на намалените билети бяха 180 млн. лв. Отделно пътническата компания получи и 30 млн. лв. капиталов трансфер. Сега в бюджет 2015 предвидените пари за доплащане на билетите са 140 млн. лв., пак се предвижда капиталов трансфер от 30 млн. лв., а отделно холдингът майка ще получи 40 млн. лв. за разплащане с кредиторите.
ЕЦБ притеснена за независимостта на БНБ. Европейската централна банка вчера предупреди България да не приема законодателни решения, които могат да застрашат независимостта на БНБ, стабилността на валутния борд, националната ни валута и ценовата стабилност. Предупреждението е записано в становище на ЕЦБ, подписано от председателя Марио Драги.
Повод за него е проект на БСП за промени в закона за гарантиране на влоговете. Той задължава БНБ да отпуска заеми на фонда за гарантиране на влоговете. ЕЦБ настоява страната ни да спазва забраната централните банки в ЕС да предоставят овърдрафти и други кредитни улеснения на публичния сектор, включително да финансират задължения към трети лица. Припомня се, че допустими са само кредити за един ден или краткосрочно ликвидно финансиране.
Подчертава се, че двете изключения се ползват само за овладяване на спешни ситуации и по преценка на БНБ, за да не изложат на риск системната стабилност. Сериозни са критиките за това, че проектът не указва какво разбира под "резерв" и че няма горна граница за размера на заема. Като "особено притеснителен" е определен опитът да се отнеме свободата на БНБ да вземе решения.
ЕЦБ определя това като пречка пред инвестирането, управлението и отчитането на резервите, а оттам и в изпълнението на основната си задача - да гарантира стабилността на лева.
"Подобни заеми могат значително да ограничат финансовите средства в БНБ. Това на свой ред може "да постави под заплаха изпълнението на задачите на БНБ, свързани с Европейската система на централните банки, стабилността на валутния борд в България, а следователно и правомощието на БНБ да поддържа ценовата стабилност", пише още в становището.
Гергана поискала яхта за селски туризъм. Сестра на агрочиновничка е поискала европари за яхта, джип 4х4, лодка и мултифункционално ремарке с един проект от Програмата за развитие на селските райони. Финансирането е отказано, след като това лято Брюксел наложи забрана за подобни субсидии на България.
Мегапроектът е подаден през 2013 г. от ЕТ „Гергана Савова - 7", е видно от справка на Държавен фонд „Земеделие" в отговор на въпроси на „Труд". Той включва закупуване на яхта „Tempest 770 WORK" с цена 95 810 лв., моторна лодка за организиране на туристически турове - CAP 28 за 262 000 лв. плюс мултифункционално ремарке към нея за 20 000 лв. В проекта е включено и закупуване на високопроходим автомобил 4х4, BMW X5 с цена 150 000 лв.
Дружеството е собственост на Гергана Савова. Това лято сестра й Цветомира Савова стана съветник на бившия служебен министър на земеделието и сега аграрен зам.- министър Васил Грудев точно по програмата за селските райони. През 2013-та, когато е подаван проекта за луксозните возила, Цветомира се е явявала като представител на друга фирма на сестра си, „Алфа солюшънс 7". Тя е консултантска фирма и предлага разработване на проекти за фермери по същата Програма за развитие на селските райони. На сайта на община Бяла Слатина има съобщение от 18 септември 2013 г. за реализация на проект „Спортна площадка в жк „Сладница". Там изрично е написано, че е „присъствала г-жа Цветомира Савова - представител на „Алфа солюшънс 7" ЕООД - фирмата, консултирала разработването на проекта".
Пореден опит на Цветан Василев да сложи ръка на БТК. Вестник „Труд" следи задълбочено казуса "КТБ" и последиците, свързани с фалита на банката, поради което не могат да бъдат подминати без коментар изявленията на адвокат Мартин Апостолов пред Би Ти Ви в предаването „Тази сутрин" на 10.12.2014г.
За да стане ясна позицията на г-н Апостолов, е важно да се знае, че той е доверено лице на Цветан Василев, обслужващ правно от дълги години мрежата от фирми фантоми на банкера, източили с необезпечени кредити финансовата институция.
В момента Апостолов продължава да е член на съвета на директорите на „Сентръл Техно Пропъртис" ЕАД, „Технотел Инвест" АД, „ТЦ-ИМЕ" АД и други знакови дружества, получили десетки и стотици милиони от парите на вложителите в КТБ. Съпругата на адвокат Апостолов Пенка Апостолова е била счетоводител именно на „ТЦ-ИМЕ" АД.
В качеството си на член на управителния орган на „ТЦ-ИМЕ" АД Апостолов отправи тежки обвинения в ефир към съдия Румяна Ченалова, разглеждаща делото за несъстоятелност на дружеството - едно от основните, служили вярно на Василев при усвояването на финансовия ресурс на банката.
Според Апостолов Ченалова е съдия, който по творчески начин чете и прилага закона и е диригент на процес, имащ за цел кражба на активите на дружеството.
Фактите, с които "Труд" разполага, показват, че Апостолов пропуска да спомене каква е истината за производството по несъстоятелност спрямо „ТЦ-ИМЕ" АД и каква е неговата лична роля всъщност.
Словакия ни кани да строим алтернатива на „Южен поток". Словакия е поканила представители на операторите на газопреносните системи от Румъния и България за преговори за изграждането на алтернативен на „Южен поток" газопровод. Компанията оператор на словашката газопреносна система „Юстрийм" планира да построи за 750 милиона евро газопровод от Словакия до българо-турската граница (Eastring), съобщи РИА Новости, позовавайки се на братиславското интернет издание vEnergetike. Планира в проекта да бъдат привлечени и работещите вече на румънския пазар френската GdF и австрийската OMV.
Първата информация в словашките медии за проекта се появи точно ден преди руският президент Владимир Путин да обяви края на „Южен поток" в Турция. Тогава беше обявено, че новият газопровод ще има първоначален капацитет за пренос от 12,5 млрд. куб. м, който по-късно следва на нарасне на 20 млрд. куб. м.
Дължината му ще е 570 км. Вчерашната новина от Словакия идва ден след срещата в Брюксел на енергийните министри от европейските страни, които участват в проекта „Южен поток". След нея България, Румъния и Гърция подписаха споразумение за изграждане на вертикален газов коридор, който да обедини националните мрежи на трите държави чрез свързващи газопроводи. По него газът ще се доставя от Гърция към България и Румъния, а след това е възможно и за други държави в Централна и Източна Европа.
Капацитетът на вертикалния газов коридор ще бъде 3-5 млрд. куб. метра газ годишно в сравнение с планираните 63 млрд. куб. метра за „Южен поток". Той ще бъде запълван от различни източници, съобщи вчера Министерството на околната среда, енергетиката и промените в климата на Гърция, цитирано от Фокус. Според гръцките власти природният газ ще бъде доставян през гръцката мрежа от завода за втечнен природен газ в Ревитуса от Трансадриатическия газопровод (който ще минава през Северна Гърция) и от плаващата станция за регазификация на втечнен газ в Северна Гърция.
Всеки втори кредит до 30 000 евро. Почти всеки втори кредит, изтеглен през ноември, е бил до 30 000 евро, сочи статистиката. 35% от заемите са били от 30 000 до 50 000 евро, а най-скъпите - над 90 000 евро, заемат дял от малко над 4%. Кредитите между 50 000 и 90 000 евро са около 13,5 на сто.
Бизнес кредитирането ще бъде най-активният сегмент от кредитирането през 2015 г., прогнозират от "Кредит Център". Дълго отлагани планове на предприемачите за инвестиции, преструктуриране, навлизане на нови пазари и увеличаване на продажбите ще започнат да се реализират, като банките също ще бъдат по-гъвкави и с по-добри оферти.
Лихвите по бизнес кредитите се движат в по-голям диапазон и в края на 2014 г. те най-често са в границите 5-9%, като в края на 2015 година очакванията са те да са между 4,5% и 7,5%. Очаква се ръст и в кредитите за строителство на жилищни проекти, което отчасти ще увеличи и офертите за финансиране на по-ранен етап на строителството на купувачите на недвижими имоти. Това няма да е реално финансиране на зелено, но ще се появят повече оферти за финансиране веднага след акт 14.
При потребителките кредити през 2014 г. видяхме по-сериозно раздвижване след 5 години на стагнация в сегмента. Лихвите се понижиха с около 1,5% и в края на годината се движат най-често между 7% и 13%, а очакванията са през 2015 г. да слязат на нива между 7% и 11%. При потребителските кредити много важни са стабилните трудови доходи и ниската кредитна задлъжнялост, така че клиентите, които ги притежават, ще могат да разчитат на лихви между 7% и 8,5% по потребителските си кредити.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.899230 |
GBP | 2.315880 |
CHF | 2.082000 |