Реформа в администрацията и въвеждането на електронни услуги ще са приоритет в работата на вицепремиера Румяна Бъчварова и екипа ѝ, стана ясно от брифинга на Бъчварова в Министерски съвет. Тя допълни, че с подобряване работата на администрацията екипът й иска да направи управлението открито и прозрачно.
„Целта ни е подобряване на ефективността на администрацията, намаляване на корупцията, както и включване на гражданските организации и на бизнеса като партньори в процеса на вземане на управленските решения", добави вицепремиерът.
Численото ограничаване на администрацията не трябва да е самоцел, а резултат от поредица други усилия, посочи Бъчварова. Тя поясни, че ще се работи за модерна администрация, насочена към гражданите и бизнеса, която да решава проблемите. В момента служителите са 120 000, а бюджетът за издръжката им до края на годината беше намален с 10%.
В България има 2312 административни услуги и 924 регулаторни режими. На практика 63 процента от транзакциите на услуги за 2013 г. са между ведомства и крайни потребители не са хората или бизнесът. Гражданите се явяват посредници между администрациите, посочи Бъчварова. По-лесните връзки между ведомствата ще спестят десетки милиони човекочаса всяка година, каза Бъчварова.
По нейните думи администрациите са изграждани като наколни жилища - с много вертикални, но малки хоризонтални връзки. Оказва се, че най-нерешимите проблеми в управлението са на границите на различните структури на властта. „Ситуацията, в която влязохме в управлението, изискваше бързи и решителни мерки във всяка една сфера", каза Бъчварова. Работи се активно в ключови сектори и се оформят концепции за реформи в много сфери - правосъдие и здравеопазването и образование.
Ускорено трябва да се работи и за електронизация. Само 13% от услугите в момента са електронни. Високата неудовлетвореност на хората идва от факта, че базите данни на различните ведомства "не си говорят" и хората се явяват преносители на информация от едно ведомство към друго.
Бъчварова обясни, че на последното заседание на Съвета за административна реформа, проведено на 14 януари, е приет списък със 100-те най-приоритетни бази данни, които да бъдат отворени за обществеността. Ще продължи тенденцията за оптимизиране на администрацията. „В периода 2001 - 2009 г. населението намаляваше, а администрацията се увеличаваше. Затова след 2009 г. (първия мандат на ГЕРБ) администрацията беше намалена с 12 процента, или с 16 000 щатни бройки, каза Бъчварова и допълни, че нейният екип иска да направи пълен одит на административните.
Бъчварова заяви, че в програмата, която правителството ще приеме в сряда, са отразени изключително широк набор от мерки.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.899230 |
GBP | 2.315880 |
CHF | 2.082000 |