Сривът в цената на петрола отваря огромна дупка в бюджета. Рязкото поевтиняване на петрола и прогнозираното запазване на ниски нива на цените през цялата 2015 г. ще отвори сериозна дупка в държавния бюджет. За това предупреждава депутатът Георги Кадиев в питане до финансовото министерство. По негови изчисления минусът може да стигне до 600 млн. лв., а евентуално по-високо потребление трудно ще го компенсира. Според финансовия анализатор Камен Парушев загубата ще е в рамките на 500 млн. лв.
Бюджет 2015 е изготвян на базата на прогноза за средногодишна цена на петрола от 91.6 долара за барел (159 литра - б.р.), изтъква Кадиев. В същото време през януари 2015 г. МВФ прогнозира средна цена на петрола за тази година от 57 долара за барел. Тенденцията на спад на цените бе ясна още към момента на окончателното приемане на бюджета и имаше възможност за корекции, които обаче не бяха направени, отбелязва Кадиев. Бюджетът за 2015 г. обаче бе приеман спешно през нощта в последните дни на миналата година, в намален състав на Народното събрание, в отсъствие на опозицията и до дебат по него така и не се стигна.
Само заради разликата в средните цени на петрола приходите от ДДС от внос от трети страни ще бъдат с между 450 и 600 млн. лв. по-ниски, изтъква Кадиев. Намалените приходи от косвени данъци заради по-ниски цени на горивата традиционно се отчитат като риск за изпълнението на бюджета, но в мотивите към закона за държавния бюджет за 2015 г. липсват допълнителни данни. По информация на Кадиев през тази година бюджетът чака от ДДС от внос на горива 1.297 млрд. лв. "При средногодишна цена от 50 долара за барел очакваните несъбрани приходи от ДДС ще бъдат в размер на около 600 млн. лева. При средногодишна цена от 60 долара за барел очакваните несъбрани приходи ще са около 450 млн. лева", изтъква депутатът.
България доплаща най-много в ЕС за пътуване с влак. България е на първо място сред страните в Европейския съюз по най-голям дял на държавната субсидия при пътуванията с влак. Това е записано в доклад на Европейската комисия. Той разглежда пазара на железопътния транспорт в общността за 2013 г. и е изготвен е през лятото на миналата година.
Най-показателната за страната ни графика в сравнителния анализ на ЕК е за това каква част от пътуването покрива субсидията и каква плаща самият пътник. Въпреки че за издръжката на железниците в Европа голям процент от този вид транспортни услуги разчитат на субсидии, България е на първо място с близо 85% дял на държавната издръжка. С най-добро пазарно поведение са компаниите на Великобритания и Холандия - там 99% от пътуването се плаща с билета, който си купува клиентът.
В същото време ако погледнем парите, които държавата дава, измерени в т.нар. влаккилометри, то у нас се влагат едва 5 евро. За сравнение в Люксембург се доплащат над 18 евро, във Франция - 15 евро, в Белгия - малко над 12 евро. В Австрия, която транспортният министър Ивайло Московски посочи преди дни като добър пример в Европа, се дават близо 10 евро на влаккилометър.
Горанов готов на по-либерален модел пенсионно осигуряване. Владислав Горанов направи поредното си отстъпление като финансов министър, но този път в правилната посока. Оглавяваното от него ведомство представи в петък промени в Кодекса за социалното осигуряване (КСО), които, ако бъдат приети, на практика биха заличили спорните изменения на пенсионния модел, приети набързо в края на декември от ГЕРБ и ДПС. С новите текстове широко афишираното понятие "право на избор" вече изглежда по-реално.
Законопроектът предвижда възможност за многократен избор между универсалните пенсионни фондове (УПФ) и държавното обществено осигуряване (ДОО). Другият съществен момент е, че отпада привилегията за Националния осигурителен институт (НОИ) да получава по подразбиране 5-процентната вноска на тези, които сега подписват първия си трудов договор. Проблемът с гарантирането на индивидуалните партиди е решен донякъде, а в процеса по трансфер между частните фондове и НОИ ще участва Сребърният фонд.
Всъщност промяната в намеренията на финансовия министър не е изненада. Той заговори за подобна възможност още в края на декември, веднага след приемането в пленарна зала на последния вариант на КСО. Под обществения и медийния натиск Горанов призна, че привилегироването на НОИ и закрепостяването в държавното обществено осигуряване са най-спорните от всички приети промени. "Няма никаква пречка да не се даде възможност да се прехвърлят многократно партиди в рамките на трудовия стаж и да се сменя единият и другият модел", коментира министърът. Още в края на миналата година той заяви, че са възможни всякакви концепции, които да бъдат обсъждани до 31 март.
Как се реализират завършилите академията на "Телерик". Недостигът на квалифицирани кадри в IT индустрията накара компаниите да търсят алтернативи, като просто подготвят собствени. Един от пионерите е софтуерният разработчик "Телерик", който основа преди повече от пет години своя академия. Това е интензивна програма за обучение на софтуерни инженери, която предоставя практически опит и задълбочени познания по програмиране. Компанията приключи кампанията по набиране на нови курсисти на 7 декември и сега пусна инфографика с резултатите от предишните преминали обучението на академията.
Данните показват, че хората, завършили на поне 70% едногодишната подготовка, са намерили след това професионална реализация в софтуерния бранш и се развиват. В края на миналата година "Телерик" обяви, че е подписала споразумение за придобиване от американския софтуерен разработичк Progress Software за 262.5 млн. долара. Компанията също така заяви, че след тази сделка ще запази широкия формат на подготовка на IT кадри.
По нейни данни от стартирането на софтуерната академия от 2009 г. досега са обучени над 2300 души, а над 20 хил. са ползвали онлайн ресурсите, които се предоставят за дистанционно обучение. Част от завършилите курсовете са били наети от "Телерик", а други са намерили реализация в софтуерния бранш в други компании.
Данните в графиката са за курсистите, завършили през периода 2012-2013 г. Те показват как кадрите са се развили веднага след напускане на академията и година по-късно. Така в рамките на 12 месеца тяхното възнаграждение се увеличава с 30%. Това не е изненада предвид факта, че първо академията на "Телерик" обучава кадри, годни да заемат позиции като стажанти и младши разработчици. Или с други думи - полага се основата за последвало развитие в рамките на софтуерната индустрия. Затова и година по-късно най-голям процент имат хората, намерили работа като младши и нормални разработчици.
Бизнесът иска по-високи цели в програмата за саниране. Правителствената програма за саниране трябва да се цели към по-висок клас на енергийна ефективност (клас B вместо заложения в момента С) и да включва решения за рециклиране на вода и отпадъци, системи за вентилация и др. Част от бюджета на програмата трябва да се насочи към проекти за почти нулево енергийни сгради (които сами произвеждат предимно от възобновяеми източници необходимото им захранване) предвид директивите на ЕК, предвиждащи почти нулевоенергиен стандарт след 2018 г. за обществените, а след 2020 г. - за всички видове сгради. Това се казва в становища на браншови организации от сферата на енергийната ефективност - Център за енергийна ефективност "ЕнЕфект" и Института за нулевоенергийни сгради (ИНЕС).
Програмата за саниране, обявена като един от приоритетите на сегашното правителство, ще е с бюджет 1 млрд. лв. и за първите две години ще финансира на 100% мерки за енергийна ефективност в панелни сгради с поне 36 апартамента. Проектите, които ще получават средства, са топлоизолация на стени, обновяване на покривни конструкции, смяна на дограми и щрангове и др. Точният им вид и обем обаче се определя след технически и енергиен одит на сградите, желаещи финансиране.
Преди две седмици регионалното министерство публикува методологически указания към общините и сдруженията на етажната собственост как се кандидатства и какви образци на документи могат да се ползват. Програмата ще бъде утвърдена от Министерския съвет тази сряда, след което по думите на министър Лиляна Павлова ще се проведе обучение на областните управители и кметовете и ще започне кампанията за прием на документи.
Половин процент е поскъпването на жилищата през 2014 г. С 0,5% са поскъпнали жилищата у нас през миналата година спрямо 2013 г., показват данни на Националния статистически институт. Увеличение е регистрирано в 10 от областните градове, като по-значително е в столицата - с 2,9%, Шумен - 2,8%, и Пловдив - 2,7 на сто. В останалите 17 областни града и София - област е отчетено поевтиняване на имотите.
Средната пазарна цена на жилищата у нас през 2014 г. е 869,75 лв. за кв. метър, показват още данните на статистиката. Най-скъпи са апартаментите в столицата - 1481,06 лв./кв. м, и във Варна - 1377 лв.
Увеличение на цените е регистрирано в половината от областните градове у нас към края на 2014 г. През четвъртото спрямо третото тримесечие най-голямо е поскъпването в Бургас, Стара Загора и Русе. Средното увеличение за апартаментите на годишна база е с 1,2 на сто.
Най-високи са цените в София-град - 1501,73 лв./кв. м, следвани от Варна - 1393,17 лв. и Бургас - 1162,83 лв. Най-ниски пък са в Кюстендил - 472,38 лв., и Враца - 506,36 лв. Средната пазарна цена за страната е 874,49 лв./кв. м.
БДЖ купува нови скоростни влакове за 210 млн. лева. БДЖ ще обяви още тази година обществена поръчка за купуване на нови мотрисни влакове, който развиват скорости от 160 км в час. Те ще са няколко и ще работят по линията София-Бургас, която скоро ще бъде в състояние да поеме движението на такива скоростни влакове, съобщи пред „Труд" изпълнителният директор на „БДЖ Холдинг" Владимир Владимиров.
Железницата, която за малко щеше да спре движението на една шеста от влаковете си заради недостигащи 40 млн. лв. субисидия, не разполага с парите, необходими за новите мотриси. Владимиров обясни, че намерението е БДЖ да плаща придобивката си в продължение на 7 години. За тази цел ще отиват по 30 млн. лв. всяка година, като сумата за този капиталов разход бъде гарантирана в предстоящата дългосрочна програма за финансово оздравяване на железниците. Парите ще дойдат от бюджета, като капиталов трансфер.
„Една година ще отнеме само производството на влаковете, които ще поръчаме на отделни етапи на фирмата, спечелила търга. Започваме още сега подготовката на поръчката, защото 7-годишната програма за финансово оздравяване трябва да се приеме от правителството и от парламента до средата на февруари", каза Владимиров.
Колите с нови талони от март. Нови талони ще издава МВР за автомобилите от март. Причината са солените глоби, които отнасят в Гърция и Унгария българските шофьори, които не носят със себе си големите картони. Както е известно, те съдържат допълнителна информация като номера на двигателя и неговата мощност, допустимата маса и натоварване на осите при тировете.
По данни на Нова ТВ става дума за санкции в размер на хиляди евро. Пътуващите в Гърция без голям талон на колата си може да олекнат с от 1000 евро до 8000 евро. От няколко години властите в южната ни съседка изискват свидетелството с по-голям обем от данни на автомобила при всяка проверка на пътя.
Сериозен се оказва и проблемът с колите на лизинг, тъй като шофьорите притежават само копие на големия талон, докато не изплатят напълно возилата. Този документ обаче не се признава от властите в Гърция и Унгария.
Затова всички данни от големия талон вече ще са записани и на малкия. В момента тече обществена поръчка за изработването на новите свидетелства, които ще струват 9 лв.
Всички стари талони остават валидни и няма да се налага тяхната смяна.
Родните курорти разчитат на българите за лятото. Дребните хотелиери по Южното Черноморие вече са започнали да изпращат отрано преференциални оферти, адресирани към българските туристи, за да спасят идващия летен сезон, научи „Монитор". Хората от бранша са наплашени от отлива на руски и украински гости, затова трескаво търсят начин да минимализират загубите си и разчитат гости от вътрешността на страната да запълнят хотелчетата им.
Спад от близо 50% на ранните записвания отчитат хотелиери от Слънчев бряг, научи „Монитор". След отлива на германци и англичани сега най-осезаем е сривът на руския пазар. Девалвацията на рублата и санкциите срещу Москва се сочат като основна причина за спада в изходящия туризъм в Русия и Украйна като цяло. Поредицата от фалити на седем руски туроператори в рамките на месец в разгара на миналото лято ще се отрази и на този сезон, прогнозират също така от бранша.За да се компенсира поне частично отливът, туристическите компании се надяват визите да се издават директно на границите и летищата.
В момента руснаците трябва да изминават големи разстояния, за да си изкарат виза за България, което до голяма степен ги възпира да идват у нас. Спад в интереса към България показват и резултатите от завършилата вчера Международна туристическа борса в Истанбул, където участват над 4000 фирми от 67 държави, споделиха участници. Оказва се, че там конкурентните ни дестинации предлагат много изгодни отстъпки за летния сезон. Цените варират от 300 до 900 лева за едноседмична почивка за пакет all inclusive, като в тях са включени транспорт и медицинска застраховка.
Слагат край на професорите на кило. Идва краят на професорите на килограм. Проектозакон на просветното министерство ще ограничи възможностите за безконтролно раздаване на научни степени, като сложи отделна летва за всяка научна степен и длъжност. Проектът внася промени в приетия през 2011 г. Закон за развитие на академичния състав, предложен от тогавашния министър Сергей Игнатов. Благодарение на него всеки вуз получи правото сам да създава професорите и доцентите си въз основа на собствени критерии. В резултат за три години в страната се нароиха 7500 души нов академичен състав.
Проектът предвижда въвеждането на единни национални критерии за всяка научна степен или академична длъжност - от главен асистент до професор. Изискванията към тях ще бъдат записани в специален правилник и кандидатите ще трябва да отговарят на него дори и ако искат да получат титлата си в колежа с най-нисък рейтинг. Ректори предлагат изискванията да са свързани с това колко публикации имат, каква част от тях са цитирани в международни издания, участвали ли са в международни научни проекти. Според проектозакона кандидатът за научна длъжност първо ще трябва да представи доказателства дали отговаря на този минимум и едва след това ще бъде допускан до конкурса. Освен това отделните университети могат да въвеждат и собствена по-висока летва за кандидатите, които искат да вземат научна степен в тях.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.899230 |
GBP | 2.315880 |
CHF | 2.082000 |