Ще завършим изграждането на обходния път на град Габрово в срок и съгласно заложените параметри. Това каза министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски по време на днешната инспекция на строителството на обхода. На проверката присъстваха и заместник министър-председателят по европейските фондове и икономическата политика Томислав Дончев и министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова.
Вицепремиерът и двамата министри се ангажираха да окажат пълно съдействие за издаването на разрешенията за строеж, с което да се ускори завършването на проекта.
Министър Московски заяви още, че изграждането на тунел под Шипка (Фаза 2 от проекта) ще се финансира по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 г. „Вярвам, че след провеждането на тръжните процедури за другите пътни проекти ще реализираме икономия на средства, които ще насочим към изграждането на тунела", уточни Московски. Трансевропейски транспортен коридор №9, е от изключителна важност за България и наш приоритет е да развиваме транспортната инфраструктура по това направление, част от което са обходният път и тунелът под Шипка", допълни министърът.
През 2015 г. ще се положат максимум усилия, за да се навакса закъснението от година и половина, което е натрупано при изпълнението на обекта, подчерта вицепремиерът Томислав Дончев. Министър Павлова посочи, че предстои да се изградят най-сложните съоръжения от обекта, които са изцяло ново строителства - 4 моста, тунел с дължина 540 м, както и два пътни възела. През следващите месеци другото основно предизвикателство е отчуждаването на необходимите имоти, тъй като през миналата година не е предприето нищо, каза още вицепремиерът. Предстои уведомяването на около 600 собственици и изплащане на обезщетенията.
Проектът „Път III-5004 „Обход на гр. Габрово" от км 0+000 до км 31+000, участък от км 0+000 до км 20+124.5 и етапна връзка от км 0+000 до км 3+130" се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез Оперативна програма „Транспорт" 2007-2013 г. Той включва строителството на участък от 23,25 км, етапна връзка на обхода със съществуващия път І-5 (3,1 км) и изработването на разширен идеен проект за тунел под връх Шипка.
Изпълнението на първият участък - рехабилитацията на 7,6 км от съществуващия път, завърши в края на 2013 г. Участъкът започва от кръстовището след село Донино, от което обходният път се отделя от път І-5 Велико Търново - Габрово и завършва преди пътен възел „Поповци" на път II-44 Севлиево - Габрово. На обекта са извършен ремонт на пътната конструкция, ремонтирани са моста над река Янтра и надлеза с общинския път за село Велковци. Подобрено е отводняването на пътната настилка. По цялото трасе е положен нов асфалтобетон, поставена е нова хоризонтална маркировка, монтирани са нови пътни знаци.
Съществено са завършили строително-монтажните работи и по втория участък с дължина 3,2 км. Извършена е рехабилитация и реконструкция на съществуващия път. Трасето минава западно от кв. „Войново" и завършва при с. Чехлевци. Третият, четвъртият и петият етап са изцяло ново строителство. Третият участък /5 км/ е от пътното кръстовище с път III-4404, с. Чехлевци до п. в. „Дядо Дянко" в Габрово. Четвъртата отсечка /4,1 км/ е от п. в. „Дядо Дянко" до кв. „Радецки". Предвижда се и изграждането на етапна връзка на обходния път на Габрово с Шипченския проход /3,1 км/. В петия етап е строителството на участък от 10,5 км - пътна част с 6 виадукта и 5 тунела, включително и тунела под Шипка с дължина около 3,2 км. Той е предвиден за периода до 2020 г.
Изпълнител на обходния път на Габрово е Консорциум ПСВТ, в който са: „Хидрострой" АД, „Пътни строежи - Велико Търново" АД, „Пътинженерингстрой - Т" ЕАД. Договорът за строителство е за 92 940 000 лв. с ДДС. Строителният надзор осъществява ДЗЗД „Обединени консултанти" с партньори: „Трансконсулт БГ" ООД, „Рубикон Инженеринг" ООД и „Трафик Холдинг" ЕООД. Стойността на договора е 1 096 032 лв. с ДДС. Авторският надзор е на „Пътпроект" ЕООД. Техният договор е за 116 640 лв.
Обходният път на гр. Габрово е част от Трансевропейски транспортен коридор ІХ Букурещ - Русе - Димитровград - Александруполис и е възлова точка при движението в посока Север - Юг. Чрез него се осъществява преминаването през Стара планина в централната част на България. Основните транспортни направления, които ще обслужва обектът са: Русе - Велико Търново - Шипка - Стара Загора - Свиленград (Маказа) и Оряхово - Севлиево - Шипка - Стара Загора - Свиленград (Маказа).
В отговор на журналистически въпрос министър Московски заяви, че в момента се подготвя стратегия за развитие на БДЖ, в която ще бъдат предложени инвестиционни мерки за закупуване на нови влакове, подобряване на жп инфраструктурата и повишаване на сигурността на предлагана услуга. Той допълни, че все още не може да бъде определена сумата за отстраняване на щетите по железопътната инфраструктура, тъй като този процес продължава и в момента.
След инспекцията в град Габрово министър Московски посети бедстващите райони Харманли и Свиленград, където има няколко проблемни участъка от железопътната инфраструктура, причинени от паднала скална маса и наводнение на жп линиите.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.899230 |
GBP | 2.315880 |
CHF | 2.082000 |