Превантивната дейност по съоръженията и мостовете е едно много хубаво нещо, но въпросът е да има налични средства това да се прави регулярно. За съжаление, на по-голямата част от мостовите съоръжения в България не са правени превантивни ремонти, откакто са построени. Това каза в интервю за БНР председателят на УС на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) инж. Лазар Лазаров.
Той призна, че средствата за превантивен контрол не достигат. Дори и съоръженията, които АПИ пусна за ремонт през 2013-а година, са били в предаварийно състояние и въпреки че АПИ повече от 10 години алармира, че съоръженията се нуждаят от спешен ремонт, реално средства много трудно се намират и се работи на парче. Инж. Лазаров предлага да се направи програма за превантивен ремонт, който ще излезе и по-евтино, макар че става дума за десетки милиони.
Шефът на АПИ беше категоричен, че ремонтите на виадуктите ще бъдат завършени тази година: Миналата година пак нямаше пари и реално тя беше почти нулева за тях, защото фирмите не можеха да се разплатят със доставчиците си, но тази година парите са заложени в бюджета, така че продължаваме по ремонта на левите платна и на трите виадукта.
„Говорим за 61-ви и 67-и километър на АМ "Тракия" и виадукта на АМ "Хемус". Успоредно с това са започнати и следващите няколко съоръжения, които са на 33-ти километър на АМ "Хемус", защото и те са в предаварийно състояние. Ремонт се прави и на големия виадукт на Елешница. Това лято ще има доста ремонти по пътните съоръжения, за което предварително се извиняваме на шофьорите", предупреди инж. Лазаров.
Ремонти предстоят на по-стари съоръжения край Червен бряг и Първомай. АПИ има желание да се направи ремонт и на моста при Скобелево. Това са стари метални съоръжения, още от немско време. Ремонт ще има и на моста при Писанец, Русенско.
„На много места мостовете ще бъдат ремонтирани. В момента съвместно с община Варна и МРРБ започнахме и проекта на Аспаруховия мост, което е уникално съоръжение, но там става въпрос за около 40 млн. лв. Там са поредица от съоръжения, 8 на брой, но за да могат да бъдат укрепени са необходими 40 млн. лева", обясни инж. Лазаров.
Той обясни, че през 2012-а година, от промяната с няколко лева на дневната винетка за транзитно преминаващите автомобили, приходите са повече от 20 млн. лена на година. За сметка на това са намалени месечните и седмичните винетки, които се ползват масово от регионалния трафик. „Това беше целта за идеята да се въведе ТОЛ системата за товарните автомобили, за да може реално приходите в държавния бюджет да станат такива, че ние да можем да си позволим да ремонтираме и да правим превантивни ремонти на съоръжения и пътни участъци", каза в заключение шефът на пътната агенция.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.851760 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.101010 |