До 1 млн. лв. глоба за фирми, които лъжат, за да вземат европари. Все по-голям става броят на престъпленията, заради които фирмите и неправителствените организации ще носят имуществена отговорност, а глобата ще е гигантска - до 1 млн. лв. във всички случаи без изключение. Това става ясно от внесените от кабинета в парламента промени в Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).
Административни наказания вече ще се налагат и за представяне на неверни сведения, за да се получат средства от еврофондовете, избягване на данъци в големи размери, фалшифициране на пари, отпускане на кредит на лица, представили неверни сведения, подпомагане на чужденец да пребивава в страната в нарушение на закона, проповядване на расова омраза в медиите, длъжностни престъпления.
Глобата ще се налага от административен съд по предложение на прокуратурата. Наказателното дело ще се води отделно срещу служител или управител на фирмата, тъй като наказателната отговорност е лична, но повдигането на обвинение ще е достатъчно основание да започне производство за глоба срещу фирмата или неправителствената организация. Санкция обаче може да се наложи и без срещу човек от фирмата да има наказателно разследване и дори когато е изтекла давността за престъплението или заподозреният е починал.
С промените се дават още по-големи възможности за налагане на глоби. Новите текстове предвиждат това да се прави даже ако заподозреният признае вина и се споразумее с прокуратурата, или когато разследващите предложат той да се размине само с глоба и да не влиза в затвора. Дори депутатският имунитет, който по принцип спира наказателното преследване, няма да е пречка на фирма или фондация да се наложи глоба, ако в управителния й съвет има такъв човек. Т.е. конкретният заподозрян не може да бъде разследван, докато парламентът не разреши, но това не пречи на прокуратурата да поиска парична санкция за юридическото лице.
Временните синдици на КТБ ще оспорват и сделки с трети лица. Още другата седмица управлението на КТБ ще бъде иззето от ръцете на назначените от БНБ квестори и вместо тях ще се осъществява от временни синдици. Бюджетната комисия в парламента вчера одобри въвеждането на статута на временен синдик при фалит на банки, като текстовете бяха гласувани директно на второ четене в рамките на вече внесен законопроект за промени в закона за банковата несъстоятелност от депутати от реформаторския блок. Очаква се днес законопроектът да бъде гласуван в зала, а прилагането му ще бъде светкавично.
Това обаче вероятно ще отвори нов фронт на съдебни оспорвания на действията на институциите около КТБ - адвокатите на мажоритарния собственик в КТБ "Бромак" вече сигнализираха Европейската комисия за извънредното законодателство.
Както "Сега" писа, временните синдици ще се назначават от съда по молба на Фонда за гарантиране на влоговете. Съдът няма право да бави това решение - назначаването следва да е факт най-късно ден след като е поискано, ако са спазени всички изисквания на процедурата. Временните синдици ще се изберат от същия списък, от който се излъчват редовните синдици при вече открита процедура по банкова несъстоятелност. Основна разлика между тези временни синдици и временните синдици при обичайно фирмено производство по несъстоятелност е правото им да подават до съда отменителни искове за определени сделки.
През уикенда правомощията на временните синдици да внасят подобни отменителни искове са били значително разширени спрямо първоначалните идеи. По предложение на председателя на бюджетната комисия Менда Стоянова от ГЕРБ в закона ще бъдат въведени изцяло нов вид искове, целящи да регламентират правата на фалирала банка за възстановяване на имущество, попаднало в ръцете на трети лица. Според тези текстове както временните синдици, така и редовните синдици и фондът ще могат да предявяват претенции към трети лица за връщане на получено имущество от банката в два конкретни случая. Това ще може да става, ако полученото от третото лице имущество е апортирано в капитала му като парична или непарична вноска или в случай, че третото лице е получило имуществото срещу поемане на задължения на много по-ниска стойност. Вчера никой не обясни има ли конкретен повод да се въвеждат тези текстове.
Държавата за Банско: По-голяма ски зона и по-висока такса за "Юлен". Междуведомствената работна група за Банско предлага промени в концесионния договор с "Юлен" АД, които увеличават площта на концесията и предлагат нова методика за определяне на по-високо концесионно плащане. С проектодоговора се променя и предметът на концесията - вместо право на ползване върху защитена територия в него е записано "концесия за изграждане, управление и поддържане на "Ски зона с център Банско".
Това става ясно от документите на работната група, които са били разгледани миналата седмица от министрите и шефовете на парламентарните групи и с които "Капитал" разполага. Въпреки широкия обществен интерес по темата правителството предпочете да разглежда предложенията на тъмно - без обществено обсъждане, дори без да ги публикува за сведение.
Мачът е свирен
Тези предложения на практика пренебрегват всички стари спорове за неправомерно застроени от концесионера територии в планината и слагат край на въпроса може ли "Юлен" да строи втора кабинка. В споразумението към договора е посочено, че нови писти, лифтове, обслужваща инфраструктура и др. могат да се изграждат след съгласуване с екоминистерството, след влязал в сила Подробен устройствен план и стига да са в границите на т.нар. буферна зона с площ 1070 хектара.
Според сега действащия договор "Юлен" има право на ползване върху територия от 99.55 хектара - колкото е площта на пистите и лифтовете в Ски зона Банско. При подмяната на някои от лифтовете и обособяването на писти "Юлен" е излизал извън границите на старите съоръжения и е унищожил естетствената среда върху територия от 65 хектара. Това е потвърждавано многократно от екоминистерството, но "Юлен" отхвърля обвиненията с мотива, че има неясноти в договора и че не е имал представител при замерването. Самите съоръжения пък имат валидни строителни разрешителни и не могат да се атакуват като незаконни.
Мотивите
В доклада на работната група за Банско е посочено, че в договора с "Юлен" има много недоразумения, защото е сключван по времето на отменения през 2006 г. Закон за концесиите. Той не отговарял на съвременното законодателство и не давал точен отговор какъв е предметът на концесията и върху каква площ може да се упражнява. Затова се предлага сключване на допълнително споразумение, което до голяма степен отразява всички претенции на концесионера - "Юлен" АД с акционери община Банско (8.32%) и кипърската "Маренго трейдинг" (собственост на няколко офшорни компании, свързвани с Първа инвестиционна банка и мажоритарния й акционер Цеко Минев, председател на Българската федерация по ски).
Втори опит за преоценка на горските заменки. До края на седмицата ще тръгне нова процедура за избор на фирма, която да изчисли размера на държавната помощ, получена от редица фирми при извършените по времето на кабинета "Станишев" горски заменки, за да бъде изискана съответната сума от участниците в тези сделки, съобщи Mediapool, позовавайки се на информация от земеделското министерство.
България има поставен от Брюксел срок до септември 2015 г. да преоцени договорите за продажбата на гори от държавния фонд на близки до тогавашната власт фирми или да анулира сделките. Ако това не стане, държавата ще бъде изправена пред Европейския съд. След разследване, продължило три години, ЕК постанови, че част от заменките са нерегламентирана държавна помощ, защото са извършени на цени под пазарните.
Първият опит
Първият опит на агроминистерството да избере фирма, която да определи реалната пазарна цена на имотите, заменени между 2007 и 2009 г., се е провалил в средата на януари, пише изданието. В обявената през декември 2014 г. обществена поръчка се е явила само една фирма - "Булкарго". Процедурата обаче била прекратена, тъй като двама от тримата експерти на фирмата били в конфликт на интереси - те са били в състава на комисиите на Държавното горско стопанство във Варна и са одобрявали оценките на извършените заменки.
Затова министерството е спряло поръчката, а директорката на правната му дирекция е уволнена заради изготвените критерии на заданието, пише Мediapool, позовавайки се на свои източници. Вече са разработени нови критерии, които да изключват това да се случи отново, са обяснили от министерството.
Какво следва
Очакванията на ведомството са до края на април да бъде избран оценител, а до края на юли да е ясно от кои фирми какви пари има да си прибира държавата и претенциите й да бъдат предявени. След изчисляването на разликите между платената и реалната цена на имотите плюс лихвите за периода на ползването на държавата помощ земеделският министър трябва да издаде акт за публично държавно вземане и да изиска обратно нерегламентираното подпомагане. Актовете обаче подлежат на съдебен контрол и могат да се обжалват. Същото важи и за самата методология за преизчисляване.
Запорираха и самолета на Цветан Василев, той обжалва, не бил негов. Самолетът, с който се придвижва Цветан Василев, е запориран от държавен съдебен изпълнител, става ясно от определение на Софийския градски съд от 3 февруари 2015 г., с което "24 часа" разполага.
Машината е "Бобрадиер". Тя е в активите на компанията "Сънлайт Еър", която е собственост на семейната фирма "Тръст Василеви". В зависимост от екстрите цената на самолета може да стигне 15 млн. евро.
В края на август миналата година СГС наложи запор върху имущество и дружествени дялове във фирми на Цветан Василев по искане на прокуратурата. Мажоритарният собственик на КТБ бе обвинен за присвояване на 206 млн. лв. от банката и обявен за издирване от Интерпол. Тогава от Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество уточниха, че самолетът на Цветан Василев не е обект на обезпечителна мярка, защото е притежание на търговско дружество, в което мажоритарен дял имат съпругата му Антоанета и дъщерята Радосвета.
На 26 септември, месец по-късно, съдът допуска обезпечение с друг акт върху самолета. Така той е запориран от държавен съдебен изпълнител Соня Павлова при Софийския районен съд.
През януари 2015 г. Цветан Василев пуска жалба до съда чрез адвоката си Лазар Карадалиев, с която оспорва запора. Мотивите му са, че самолетът не е негов, тъй като е миноритарен акционер в дружеството, което е собственик на "Сънлайт Еър".
Уседналост за прием в 1-и клас. Подобно на изборите директори на елитни училища въвеждат изискването за уседналост на родителите сред критериите за прием в 1-и клас. Това показа проверка на "24 часа".
В столичното 119-о СОУ "Акад. Михаил Арнаудов" например цели 50 точки носи местоживеене в района минимум 6 месеца преди началото на записването, което от тази година за първи път е централизирано и стартира на 1 април по препоръка на заместник-министъра на образованието Ваня Кастрева.
Миналата година амбициозни родители на най-малките ученици превзеха желаните училища още в първия работен ден след новогодишните празници. Всъщност приемът в добро училище още от 1-и клас вече е трамплин към елитна паралелка в по-горен курс, което прави родителите особено чувствителни към образованието още от най-ранна възраст на малкото. Преди по-строгите правила и критерии за прием в 1-и клас в някои училища състезанието беше между шестима кандидати за място, помнят директори.
"Родителите трябва да докажат уседналостта на детето чрез удостоверение за настоящ адрес, копие от лична карта или договор за наем. Училището е общинско и е редно децата на гласоподавателите в този район да учат тук", обясни директорът Диян Стаматов.
Местоживеене с постоянен адрес преди 1 януари 2015 г. носи 45 точки на кандидат-първолаците в 133-о СОУ "Александър Пушкин".
16 точки пък е бонусът за дете с адресна регистрация в района на 31-о средно училище за чужди езици и мениджмънт "Иван Вазов" в София преди 1 януари. Печат след тази дата намалява точките на 10.
"Важно е за децата да бъде гарантиран приемът в най-близкото училище. Така малкият ще се чувства в спокойна и сигурна среда. Естествено, това не ограничава достъпа и на другите деца, защото мобилността вече е част от нашето ежедневие", коментира заместник-министърът на образованието Ваня Кастрева.
За да отсеят кандидат-първолаците, директорите въвеждат още изисквания, които също носят определен брой точки при класирането.
12 опасни свлачища дебнат по пътищата в Родопите. Заради преовлажняването на почвите на 12 места в Родопите има опасност от нови свличания на скална маса върху пътищата. Това каза пред „Труд" председателят на управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ) Лазар Лазаров. Има няколко такива места по пътя Асеновград-Чепеларе и между Кричим и Девня. Опасно е преминаването и между Варвара и Велинград, където почти по цялото протежение над пътя има надвиснали скали, както и по пътя между Велинград и Юндола.
Според Лазаров всички местни фирми за поддържане на пътищата са на крак и са изкарали тежка техника за разчистване на пътя при евентуално свличане на скална маса. Продължава и разчистването на огромното срутище, блокирало пътя Бачково-Наречен в района на Юговско ханче. Пътят от Банско за Гоце Делчев пък се разцепи. Пукнатината се появила преди няколко дни от проливните дъждове в района след село Места. Цепнатината е дълбока 30-40 сантиметра и е широка 4-5 сантиметра и преминава по цялото платно.
Междувременно пореден влак излезе от релсите заради сблъсък със скална маса. Това стана около 5,50 ч с мотрисата на пътническия влак от Троян за Левски между спирките Абланица и Хлевене. За пътниците от влака бе осигурен автобус.
Частните екопроекти на зелените финансирани от държавата. В края на 90-те години екоорганизацията "Зелени Балкани" купува най-големите рибарници, изграждани някога в България. Те са разположени на 6000 декара в с. Нова Черна близо до Тутракан. От 1993 г. те не се използват, защото са много енергоемки.
В началото на 2000 г., след като стават собственици на рибарниците от "Зелени Балкани", привличат за консултанти гръцкия клон на швейцарската неправителствена организация WWF-Световен фонд на дивата природа. Те са придобили опит в усвояването на евросредства, защото Гърция от почти 20 години е в Европейския съюз. Консултантите изготвят предложение как тези 6000 декара рибарници да се превърнат в т.нар. "влажни зони", чрез които да се участва в проекти, финансирани от Европейския съюз и Световната банка за възстановяване и развитие.
"Влажните зони" всъщност са отводнени в края на 40-те години на миналия век блата с цел увеличаване площите на зърнените култури. Отглежданата там царевица е била с добив 3-4 пъти над средните за страната. Впоследствие като част от социалната политика на комунистическата партия тези територии са превърнати в рибарници, където произвеждали шаран, толстолоб и различни видове есетрови риби.
Към проекта за възстановяване на "влажните зони" са привлечени и община Тутракан, Сливо поле и други по-малки общини, които предоставят част от землищата си . Включва се и държавата с поземления си фонд. На собствениците на частни имоти е било обещано обезвъзмездяване с пари или други земи, но вместо това е извършено одържавяване.
Явно доводите на еколозите са били много убедителни, защото в началото на 2001 г. въз основа на тяхно искане Министерството на околната среда и водите издава заповед, с която обявява Защитена местност "Калимок - Бръшлен", съгласно Закона за защитените територии с площ от 60 000 декара. Ядрото на тази зона са 6-те хил. декара рибарници, собственост на сдружението "Зелени Балкани". Действително мотивите на "зелените" са били много сериозни, защото няколко месеца след този акт Министерството на околната среда и водите изпраща молба до Глобалния екологичен фонд и до Световната банка за осигуряване на финансиране за бързо възстановяване на изключително важните "влажни зони" за съхранение на биоразнообразието и развитието на туризма.
Според МОСВ предложеният подход от "Зелени Балкани" за възстановяване на зоните е "изключително новаторски" и по тази причина трябва незабавно да се подкрепи. В Световната банка се оказва, че също са силно впечатлени и отпускат необходимото финансиране от 7 млн. и 500 хил. долара за проекта "Калимок - Бръшлен". Но настояват и държавата в лицето на МОСВ да участва. Осигуреното държавно участие възлиза на 3 млн. и 50 хил. долара от държавния бюджет. Привлечени са и други донори с още 2 млн. 730 хил. долара. Общата стойност на проекта е 13 млн. и 280 хил. долара. Част от "особения подход", измислен от "зелените" е и извършена промяна предназначението на земята, което отново е финансирано от държавата.
След като парите са осигурени, е разработен и Проект. Той предвижда на изградените през годините на социализма диги за предпазване на селата и земите от наводнения, да се построят шлюзове. Намерението е два месеца в годината, в началото на пролетта, те да се отварят и Дунав да залива и да се заблатява отново новата защитена местност "Калимок - Бръшлен".
Монитор
Водата в кебапчето „фирмена тайна". След 1 април може да научим какъв е произходът на месото, което пазаруваме, само ако много се интересуваме. Оказа се, че в месарските щандове няма да има специални надписи, които да указват къде е родено, отгледано и заклано животното, въпреки че влиза в сила европейски регламент 1337 от 2013 година, който определя как да се посочи страната на произход за прясно, охладено и замразено месо от свине, овце и кози и домашни птици. Досега подобно изискване имаше за говеждо и телешко. Информацията няма да е посочена на голям етикет или по друг видим начин, защото това не е упоменато конкретно в европейските изисквания, а страната ни не е приела национални правила за представяне на задължителната информация на етикетиране, научи „Монитор". „Именно в националните мерки държавите членки трябва да определят конкретни правила как да бъде предоставена информацията за страна на произход", коментира проф. д-р Йордан Гогов, член на Експертния съвет към Асоциацията на месопреработвателите в България. „Данните трябва да се предоставят по наши правила, които не противоречат на европейския регламент, желателно е да бъде писмено и на достъпно място за потребителя и да има указания", каза още експертът. „Ще предоставим необходимата по закон информация, за нас това не е проблем", коментира генералният мениджър на една от най-големите търговски вериги у нас Димитър Спасов.
Приемането на този регламент не беше лесно, защото трябваше да се проучи доколко потребителят в Европа се интересува от тази информация, категоричен е проф. Гогов. Въвеждането на тези изисквания засяга много страни - раждането на животното, неговото отглеждане и клане. Трябва да се осигури изключително добра информация по веригата, за да бъде посочена в документите, придружаващи стоката, смятат експертите от бранша. Според проучване на Постоянния комитет по хранителната верига и здравеопазването на животните потребителите в ЕС се интересуват най-много за мястото на отглеждане на животните, а някак си остава в сянка мястото на раждане и на клане.
Влагаме €500 млн. за новия път към Дунав мост 2. 500 млн. евро е индикативната стойност на проекта за изграждането на скоростния четирилентов път между Видин и автомагистрала „Хемус". Това обяви вчера при визитата си във Видин транспортният министър Ивайло Московски. „За момента нямаме възможност да ги финансираме през еврофондовете, защото не можем да изтеглим заем, който би трябвало да е държавно гарантиран.
Най-вероятно това ще ни принуди оперативно да действаме по направлението може би следващата година, но подготовката на проектите не е спряла", обясни министърът.
Той коментира и рисковете от загуба на средства по старата оперативна програма „Транспорт" и уточни, че засега по предварителна информация има една финансова корекция, касаеща софийското метро. Според него от Столичната община ще искат изслушване в Европейската комисия и са сигурни, че ще ги убедят в коректността на орязването на парите.
Във връзка със състоянието на БДЖ транспортният министър съобщи, че до десетина дни ще бъде представена стратегията. „При всички положения ще стъпим на база инвестиции и паралелно с това - оптимизиране на губещите дейности", каза Московски. Той не пожела все още да коментира за идеята общините да издържат част от жп отсечките. „Това е само една от идеите, тя ще бъде обсъждана и в транспортната комисия, и в парламента, и с Асоциацията на общините. Не става въпрос да задължим общините да извършват този тип услуга, а коректно да им се прехвърли субсидията, която се полага за извършването й. Идеята беше общините сами да решат дали да сключат договор с БДЖ за извършване на тази услуга, или да си намерят алтернативни варианти", посочи Московски.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.899230 |
GBP | 2.315880 |
CHF | 2.082000 |