Синдиците в КТБ готови да отменят сделки за 850 млн. лв. Двама временни синдици влизат в КТБ до края на седмицата, прогнозираха запознати. От същата дата правомощията на квесторите, назначени от БНБ, ще бъдат прекратени.
До избора на синдици се стигна, след като по предложение на премиера Бойко Борисов парламентът промени закона за банковата несъстоятелност. Днес поправките бяха публикувани в "Държавен вестник".
Временните синдици се назначават от съда по предложение на фонда за гарантиране на влоговете. Съдът вече е задължен да извърши назначението до края на следващия ден, след като кандидатурите бъдат депозирани. Освен мотиви за тях фондът трябва да приложи и писмено съгласие от всеки предложен за синдик кандидат. Това е една от причините все още да няма внесено искане в съда. Според запознати фондът е поканил поне петима от списъка на БНБ, който съдържа 26 имена и с който "24 часа" разполага. Още обаче нямало писмени съгласия.
Поправките дават на временните синдици правата да представляват затворена банка, да опазват, попълват и управляват имуществото ѝ, както и да го издирват. Те могат да искат прекратяване, разваляне или обявяване за нищожни на сделки по които банката е страна. Могат да предявяват отменителни и обезпечителни искове и да искат обезпечения по бъдещи искове. УС на гаранционния фонд може да наемечужда фирма - следовател, която да разследва, проследява и препоръчва действия за опазване и връщане на активи на банката.
Временните синдици могат да завеждат съдебни искове срещу трети лица за връщане на имущество. Нарочно определение казва, че това е "всяко първоначално предоставяне от банката на парични средства и/или имуществени права на неин длъжник, които в същия или в променен вид са достигнали до патримониума на всяко трето лице, независимо от броя на междинни прехвърляния и правната им форма".
Според промените "сроковете се изчисляват спрямо датата на поставяне на банката под специален надзор". За казуса КТБ това е 20 юни 2014 г., което означава, че всички цесии и прихващания могат да бъдат атакувани и отменени. Общият им размер до този момент е 850 млн. лв.
Стартът на 60 км от "Хемус" зависи от тунела при Кресна. Изграждането на магистрала "Хемус" от Ябланица до разклона между Плевен и Ловеч може да започне от есента. Доготава ще е сключен договор със строителите. Това предположи шефът на Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" Асен Антов на конференция в София.
Дотогава обаче трябва да е ясно и какъв вариант ще се избере за преминаване през Кресненското дефиле - дали тунел от 15,5 км, или трасе, което е близко до сегашното. Ако Брюксел одобри втория вариант, то тогава ще се спестят половината от парите за довършване на магистрала "Струма" в най-тежкия ѝ участък. Той поглъща почти целия финансов ресурс за пътища за програмния период 2014-2020 г., който е 673 млн. евро.
Вчера министърът на транспорта Ивайло Московски съобщи,че ресурсът за усвояване в програмата е 1,888 млрд. евро. По-рано зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков заяви пред конференцията, че този програмен период е последният, в който Европа дава пари за асфалт. Затова трябва стратегически да се обмисли как след това ще се финансират рехабилитацията и изграждането на инфраструктура в страната.
Московски заяви, че вече се работи по механизма на тол таксите.
Купувачът на БТК: Пари няма, търсим ги. Малко уточняващи данни, много общи декларации за намерения и неубедителни отговори на конкретни въпроси за финансирането и връзките с руски олигарх. Така може да се обобщи пресконференцията на LIC33 - мистериозния купувач на дела на Цветан Василев в БТК и други финансирани от Корпоративна търговска банка компании, която трябваше да разсее мъглата около инвеститора. Изненадващата му поява миналата седмица беше обявена веднага след приемането от парламента на законови промени, с които се очаква до дни в КТБ да влязат временни синдици и те да имат правомощия да искат от съда да отменя сделки и да връща имущество с произход от банката.
Все пак новина имаше и тя е, че притежаваната и управлявана от белгийския гражданин Пиер Луврие LIC33 е купила за 1 евро целия пакет от компании с дългове, оценявани на около 900 млн. евро (43% от БТК, мултиплексите НУРТС и "Фърст Диджитъл", "Дунарит", "Авионамс" и пийпълметричната ГАРБ) лично от Цветан Василев. Досега за пред банковия надзор повечето от тези компании се водеха част от отделни групи, като собствеността опираше в различни офшорни зони. С тази сделка се получава още едно директно доказателство за надвишаващата законовите лимити концентрация на кредити, отпуснати на свързани лица от КТБ, която беше проспана от БНБ въпреки множеството медийни публикации по темата. Щом LIC33 оценяват задълженията на придобиваните дружества на 900 млн. евро, голямата част от които към КТБ, явно кредитите чувствително надхвърлят разрешения лимит от 25% от собствения капитал на банката за експозиция към една група лица.
Сбогом, г-н Василев
Новите инвеститори побързаха да се разграничат напълно от досегашния. "Продавачът се раздели с всичко и не участва повече по никакъв начин", подчерта Луврие по време на пресконференцията. Без да влиза в детайли защо и как, той обясни, че, въпреки че сделките подлежат на регулаторно одобрение, няма начин Цветан Василев да се върне. Всъщност нeяснотата по тази линия остава, тъй като от LIC33 твърдят, че вече са придобили компаниите, в които опира собствеността на телекома и военните заводи. При БТК става въпрос за люксембургското SHCO 79, чието прехвърляне на Luxembourg Investment Company 33 вече е вписано. При "Дунарит" и "Авионамс" става въпрос за акциите в "Хедж инвестмънт България", които досега бяха собственост на EFV International Financial Ventures от Британските вирджински острови.
И в двата случая обаче не е поискано разрешение от Комисията за защита на конкуренцията, като според LIC33 за БТК такова не е и нужно на този етап, тъй като не се прехвърля контролен дял. Сделката за "Хедж инвестмънт" също е доста под въпрос, доколкото квесторите на КТБ вече са поискали компанията да бъде обявена в несъстоятелност, което означава, че задълженията не са обслужвани и за банката вземанията й са предсрочно изискуеми. А това на свой ред означава, че компанията на Луврие съвсем скоро ще трябва да набави средства за покриване на около 80 млн. лв. кредит на дружеството.
Неефективните топлофикации на Ковачки в последен опит за оцеляване. Свързаните с Христо Ковачки топлофикации в Перник, Русе и Сливен се опитват по всякакъв начин да заобиколят последните промени в Закона за енергетиката, според които неефективната електроенергия, произведена от когенерациите на топлофикационните дружества, вече няма да се изкупува от Националната електрическа компания (НЕК). На практика тези три дружества заедно със заводските централи на "Видахим", "Свилоза" и "Лукойл" са най-засегнати от тази промяна. Досега НЕК изкупуваше тяхната електроенергия по преференциални цени, въпреки че е неефективна. Според изчисления на Министерството на енергетиката за 2014 г. това е струвало на държавното дружество 231 млн. лв.
Поискано отлагане
Във вторник изпълнителните директори на трите топлофикации, представители на въгледобивните предприятия, които доставят въглища за тях (мини "Черно море" и мина "Перник", също на Ковачки), и синдикалните лидери от КНСБ и КТ "Подкрепа" поискаха от министъра на енергетиката Теменужка Петкова отлагане на влизането в сила на новите изисквания с 1 - 2 години. На срещата, която се състоя в Министерството на енергетиката, са присъствали и представители на НЕК, на енергийния регулатор и Електроенергийния системен оператор.
Представителите на топлофикациите обаче не успяха да обяснят дали в искания срок на отлагане ще инвестират в тях, така че те да станат високоефективни. Вместо това председателят на съвета на директорите на "Топлофикация - Сливен" Ангел Ангелов коментира, че бюрокрацията в България е такава, че ако започне едно дружество да инвестира, то ще фалира.
Министърът на енергетиката Теменужка Петкова обаче обясни, че изискването да не се купува неефективната енергия е въведено в закона още през 2012 г., но тогава неговият срок е бил отложен за юли 2015 г. С последните промени на практика то влиза в сила с няколко месеца по-рано. Тя допълни също, че около 70 - 80% от приходите на трите топлофикации са от продажбата на електроенергия.
Възможен изход
Вместо отлагане на срока от министерството са предложили до седмица енергийният регулатор да изготви наредба, която да позволи на тези дружества да продават електроенергията си на свободния пазар. В момента те не могат да продават неефективната си енергия нито на НЕК, нито на свободния пазар и подават произведените количества на системата, без да им се заплаща.
По време на проведената среща е бил повдигнат и въпросът за изискването за монтиране на измервателни уреди за количествата топлинна и електрическа енергия, които се произвеждат, което също беше въведено с последните промени в закона. Според трите топлофикации обаче това не може да бъде изпълнено, тъй като на пазара липсват такива уреди. В тази връзка Теменужка Петкова посочи, че министерството ще изготви наредба за монтирането на тези уреди.
Европа няма да дава пари за асфалт след 2020 г. Европа няма да финансира строителство и ремонти на пътна инфраструктура след 2020 г., когато приключва сегашният програмен период от 2014 г. Това стана ясно от думите на зам.-министъра на регионалното развитие Николай Нанков. На форум за стратегическата инфраструктура у нас вчера той алармира, че България трябва да търси други източници за изграждане на приоритетни проекти в по-дългосрочен период.
Според Нанков пак до 2020 г. трябва да се въведе поетапно и тол системата за платено преминаване по магистралите. В същото време страната ни трябва максимално ефективно да усвоява средствата за строителство на пътища по програма "Транспорт". Изпълнението на магистрала "Марица" е напреднало до 89%, отчете на форума шефът на пътната агенция инж. Лазар Лазаров. Строежът на два участъка от "Струма" също върви добре, западната дъга на Околовръстното на София е готова на 66%, напредват обходите на Габрово и Монтана. Всички тези обекти трябва да бъдат завършени през тази година, за да не се загуби европейското финансиране за тях. До 2016 г. ще е готова оценката за въздействие върху околната среда на най-трудния участък от "Струма" - през Кресненското дефиле. Догодина там също ще започне работа - независимо дали ще избере вариант с един дълъг 15-километров тунел или алтернативно трасе, допълни шефът на компанията за стратегически инфраструктурни проекти Асен Антов. Той обяви, че започва ново проектиране и ОВОС на магистрала "Черно море", за да имаме готовност за строеж при евентуално осигуряване на финансиране. Наличните предпроектни проучвания били от 2001 г.
Стабилизационната програма за БДЖ за идните 10 години ще бъде представена след седмица, обяви транспортният министър Ивайло Московски. Той потвърди, че с Брюксел често имаме разминавания за приоритетните трасета, които трябва да се финансират у нас, и посочи като пример 2-годишните спорове за магистрала "Хемус". Довършването на аутобана е в резервния списък на програма "Транспорт".
Тецове заплашиха с протести заради новите правила за тока. Фалити на тецове, уволнения на 3500 миньори и енергетици, 65 000 абонати без топла вода и парно и масови протести. Такава картина очертаха представители на ТЕЦ "Сливен", "Перник" и "Русе", след като вчера се срещнаха с енергийния министър Теменужка Петкова. Острата им реакция е провокирана от последните промени в Закона за енергетиката, според които от началото на март НЕК спря да изкупува тока, произведен по неефективен метод. "Промяната е факт в Закона за енергетиката още от 2012 г., като в предишни негови редакции бе записано, че ще влезе в сила през 2015 г.", обясни Петкова. Реално и трите дружества, свързвани с бизнесмена Христо Ковачки, са имали достатъчно време, за да се модернизират, но не са го направили. Затова сега НЕК спира да изкупува тока, произведен от остарялото оборудване. От досегашния модел за задължителното изкупуване на ток от неефективни топлофикационни централи и когенерации загубите на НЕК за 2014 г. са 231 млн. лева.
"В момента държавата се опитва да даде глътка въздух на НЕК, удряйки топлофикациите, но проблемите остават", заяви Денко Ройдев от КТ "Подкрепа". По думите му въпрос на дни е дружествата да останат без пари за инвестиции и заплати. "Ще фалират и миньорите, защото няма да има нужда от тях. Представяте ли си всички да минат на твърди горива?", коментира той.
В момента 60-70% от приходите на тези топлофикации идват от търговия с ток, а останалите са от услуги за потребителите. Проблемът е, че те са се превърнали в производители на енергия, контрира министър Петкова. Подобен е проблемът и във видинския завод за гуми - "Видахим", който също на практика е само търговец на ток.
"Не сме съгласни цената на стабилизирането на енергетиката да я платят обикновените работници", заяви вицепрезидентът на КНСБ Валентин Никифоров. Двата синдиката - КНСБ и КТ "Подкрепа" поискаха отлагане на вече обнародваните промени поне с 1 година. Така и не стана ясно обаче какви са гаранциите, че ако дружествата получат гратисен период, ще успеят да се модернизират. Нещо повече - от сливенската топлофикация обясниха, че се опитват да се обновяват всяка година. Но оправдаха бавното напредване с чиновниците.
Цветан Василев продаде за 1 евро два военни завода и телекома на България. Люксембургското дружество LIC33, представило се като купувач на БТК и на още 4 стратегически предприятия в България, е придобило цялата собственост директно от обвиняемия банкер Цветан Василев за 1 евро, не разполага със собствени средства, за да покрие дълговете на тези компании към фалиралата КТБ, нито зад него стои сериозна финансираща институция. Това стана ясно на първата пресконференция на представителите на компанията.
Веднага след нея правителството поиска компанията да представи гаранции за произхода на средствата, които влага в сделката. „Българското правителство наблюдава с подчертано внимание всички големи сделки с активи, за които се предполага, че имат връзка с КТБ и обвиняемия Цветан Василев. Основната ни задача, преди да формираме отношението си към обявилите се за инвеститори, е да проучим произхода на средствата, с които са реализирани тези инвестиции. Държим на това, за да гарантираме, че инвестиции в страна - членка на Европейския съюз, се реализират само със средства, придобити от законна стопанска дейност", се казва в позицията на кабинета.
За единствен собственик на LIC33 се представи белгиецът Пиер Мишел Луврие. Разказът му как е платил само 1 евро на Цветан Василев, за да придобие 43% от телекома БТК, военните заводи "Дунарит"(92%) и „Авионамс" (92%), операторите на мултиплексите НУРТС (100%) и „Фърст Диджитъл" (100%) и фирмата за пийпълметрични изследвания „Гарб", директно свърза обвинения за присвояването на 206 млн.лв. от КТБ бивш банкер със собствеността в компаниите, която до момента се криеше чрез поредица от фирми посредници.
Едно от основните послания на пресконференцията беше, че бившият банкер е продал окончателно собствеността си срещу обещанието новите собственици да покрият дълговете на фирмите му. "Купихме компаниите за 1 евро лично от Цветан Василев и той вече няма връзка с тях", заяви Луврие. Брус Бауър от екипа му също твърди, че с Цветан Василев нямат споразумение за обратно изкупуване и „продавачът категорично продаде всичко". В същото време белгиецът, представящ се за единствен акционер, не можа да отговори конкретно на въпроса защо се е насочил към бизнеса на Василев в България извън общите приказки, че страната му харесва като място за правене на бизнес и че се е занимавал с проблемни компании в Източна Европа, отново без да даде нито един пример.
„Предишният акционер е блокиран, ние поемаме бизнеса, изплащаме дълговете и оздравяваме предприятията. Първоначалните изчисления показват, че 900 млн. евро ще покрият дълговете", каза Луврие, без да внесе яснота откъде ще намери тези пари (виж текста долу). Неговата история за връзката с Цветан Василев е, че е направена чрез съпругата на Василев, с която се запознал миналата година в Барселона, в офиса на фирма на свои познати. Със самия Василев се срещнал едва в началото на тази година, неизвестно къде.
Клошари и фирми на война за боклука. Жълти, сини и зелени контейнери за разделно събиране на отпадъци са поставени в почти всеки град в страната. Впечатление прави, че за разлика от старите метални кофи, които обичайно преливат от боклук, шарените често са празни.
Заслугата обаче не е на фирмите за сметосъбиране, а на бързата реакция на клошарите. По сметки на фирмите за разделно събиране около 93% от отпадъците в шарените контейнери се прибират от клошари, след което се продават на пунктовете за вторични суровини. Проблемът е, че фирмите за разделно събиране имат норми за предаване на отпадъци и ако не ги изпълнят, държавата ги глобява. Заради това фирмите настояват да се забрани изкупуването на отпадъци или поне да се въведе някакъв ред.
„Клошарите имат график, знаят кога нашите камиони минават и 4-5 часа по-рано изтарашват контейнерите, след което отиват да предадат всичко в пунктовете за вторични суровини", заяви пред „Труд" Тодор Бургуджиев, изпълнителен директор на „Екопак".
„Най-голямата заблуда е, че клошарите са бедни хорица, които нямат какво да ядат. Те са изключително добре организирана мафия, която си има началници, има си разпределение, знае се кой за кой контейнер отговаря, в колко часа трябва да го отвори, къде трябва да отиде да предаде събраното, знае се колко лева ще вземе и колко остават за боса. Доскоро ги виждахме с каручки, но вече са си купили автомобили с фургончета. Хора, които са бедни и нямат какво да ядат, няма как да инвестират в специални бусове", посочи Бургуджиев.
„Живея до Окръжна болница и от няколко седмици сутрин пред нас спира червен бус с нова регистрация - СВ. От него изскачат трима роми - един мъж и две жени. Отварят празния багажник и започват да го товарят с отпадъците от кофите за разделно събиране. Събират големи количества, тъй като около нас има много от шарените контейнери", разказа софиянец пред „Труд".
„На всеки 10 души, които носят отпадъци, девет са клошари, най-често са от ромски произход. При нас носят отпадъци редовно 30-40 души", признава Петър Иванов от пункт за разделно събиране край Сточна гара.
Пролетната салата по-скъпа от луканката. Рекордни цени на пролетни салати и зеленчуци на кооперативния пазар във Велико Търново шокират местните, а гарнитурата за едно четиричленно семейство излиза по-скъпа от парче маркова луканка. Хитът на сезона, къдравите зелени салати през последните няколко дни удариха 1,00 - 1,20 лв. Тук-там се намират и повехнали и почти негодни за консумация салати за 80 ст. „Вместо да ги хвърлям, съм ги отделил за пенсионерите, които нямат парички. Какво да ги правя, и те да опитат нещо свежо", обяснява търговецът. Връзка зелен чесън на пазара в Търново също е левче. Връзка от 5-6 репички е 80 ст., а връзка от 5-6 зелени лукчета с 10 ст. по-евтина.
Търговците на пазара обясняват, че стоката е българска и още от зеленчуковите борси им я карат скъпа. Те си били сложили по 20-ина стотинки, колкото съвсем да не са на загуба. Оказва се обаче, че това не е точно така. Търговец, който сам си доставя стоката от Петричко, разказа, че там салатите се продавали по 25 ст. бройката, а при по-голямо количество цената падала и на 20 ст. Салатите, върху които търговците поставят етикет „Селско или домашно производство" всъщност били почти изцяло гръцки внос. Почти на същата цена от 25-30 ст. на борсите на югозападната ни граница се продавали и репичките. Но цената е за връзка от 10, а не от 5 репички. Доматите, които на пазара във Велико Търново се продават на цени от 2,50 до 4,00 лв., пък там били около 1,20-1,50 лв. На пазара от пролетните зеленчуци единствено краставиците държат една и съща цена от 2,50 - 3,00 лв. Така една „родна" шопска салата с гръцки домати, турски краставици и полски лук за едно семейство също излиза почти колкото килограм месо.
Освен шокиращо скъпите пролетни зеленчуци, на кооперативния пазар в Търново има и други неща, които необяснимо как санитарните органи не забелязват. На една от масите на открито в метални тави се продават свински уши, кожа и сланина на цена от 8 лв. за кг.
Месните продукти не са покрити с нищо и през целия ден са изложени на слънцето и на праха от улицата. На друга от масите пък от пластмасови кофи, поставени направо на земята, се продават туршии и кисело зеле на килограм. Търговецът гребе с черпак продуктите от откритите кофи и ги разсипва в найлонови торбички. Покрай кофите с туршиите често минават и бездомни кучета, а хигиената е под всякаква критика.
Без кръгово пред националния стадион. Пред Националния стадион "Васил Левски" няма да има кръгово кръстовище и сухи фонтани. Тези идеи бяха предвидени в проекта на архитектите от "Стефан Добрев - архитектура и дизайн", които спечелиха конкурса за Зона 1, която обхваща бул. "Евлоги и Христо Георгиеви", р. Перловска и пл. "Орлов мост". Кръговото кръстовище може да отпадне, като ще се обособи място за пешеходци само от едната му страна, заяви главният архитект на София Петър Диков след общественото обсъждане на проектите за обновяване на центъра на София. То се проведе в понеделник вечерта и бе наречено "война на архитектите" от самите присъстващи, които обсъждаха над три часа всеки елемент от проектите. Спорната трета лента в двете платна по бул. "Евлоги и Христо Георгиеви", която преди седмица разпали страстите на гражданите, ще я има, но тя ще се превърне в бус лента. Така от общината смятат, че ще се отпуши тапата, която сега се образува по канала.
"Не разширяваме пътните платна. Правим само ново разчертаване, тъй като сега лентите са много широки", обясни авторът на проекта арх. Стефан Добрев. Негова идея е нивото на водата в канала да се вдигне с метър, а четири савака да се свалят и вдигат автоматично според притока на дъжда по подобие на р. Сена в Париж. Велоалеята се измества на север, като ще е с еконастилка, а висок жив плет ще го разделя от колите. На нейното централно място ще мине "Алеята на спортната слава" с 200 звезди на известните ни атлети. От едната й страна са разположени над 60 табла с тематични изложби. Зелените площи ще са оформени като тематични градини по сезони - пролет, лято, есен, зима. До тях ще се стига по живописни алеи, оформени с каменни плочи. Цялата зона ще е разделена на площади за гимнастика, лека атлетика, шах и т.н. Ще има малък амфитеатър и екран за прожекции на филми. На сериозни критики бяха подложени и проектантите от "А. Д. А.", които спечелиха зоните около улица "Граф Игнатиев" и храма "Св. Ал. Невски". Според тях колите трябва да се движат с до 30 км в част от центъра, защото "Графа" и "Шишман" ще се превърнат в споделени пространства за коли, велосипедисти и пешеходци. Най-много критика обаче отнесе трамваят, който според проектантите трябва да пъпли с 10 км/ч, а движението на мотрисите ще е само по един коловоз с изчакване. "Уверявам ви, че това ще бъде подложено на допълнителен анализ. Ако той покаже, че не може да се направи строга организация на мотрисите, този елемент няма да се изпълни", обеща арх. Диков.
Изграждат се 55 пречиствателни станции за 2 млн. души. 55 нови пречиствателни станции, които ще са от полза на над 2 млн. българи, се изграждат в момента у нас с пари от Европейския съюз.
Страната ни ще получи близо 4 млрд. лева от общността за изграждането на екологична инфраструктура до 2020 г. „2,3 млрд. лева от тях ще бъдат насочени към проекти за подобряване на водния сектор у нас, а 562 млн. лева ще отидат за по-интегрирано обработване на отпадъците", обясни министърът на околната среда и водите Ивелина Василева. Средствата се отпускат по оперативна програма „Околна среда" за новия програмен период 2014-2020 г.
За този програмен период обаче страната ни ще получи по-малко пари от Брюксел. Василева уточни, че за периода 2007-2013 г. само за водния сектор са били договорени 4,2 млрд. лева и още 852 млн. лева за отпадъци, тоест над 5 млрд. .ева. Министърът взе участие в конференцията „Стратегическа инфраструктура и инвестиции".
Пред останалите участници тя обяви, че благодарение на финансовите средства от Европейската комисия по ОП „Околна среда" от 2009 г. досега у нас са били изградени 34 регионални системи за управление на отпадъците. До края на годината се очаква да бъдат готови още 13 такива системи. България може да се похвали със 17 нови пречиствателни станции за отпадни води, които обслужват 250 000 жители.
Дават 25,5 млн. евро за отглеждане на зеленчуци. Общо малко над 25,5 млн. евро е бюджетът за директните плащания на зеленчукопроизводителите до 2020 г.
От земеделското министерство обявиха официално критериите за получаване на субсидиите и уточниха, че за полско отглеждане ще бъдат дадени 17 861 580 евро, а за оранжерийно - 2 650 000 евро. Право на подпомагане по схемата имат земеделски стопани с най-малко 0,5 ха площ зарзават. Субсидии ще получат производителите на домати, пипер, краставици, корнишони, кромид лук, зелен фасул, чесън и др.
Кандидатите по схемата, които имат площи със сертифицирано биологично производство, трябва да удостоверят минимални добиви от 75 на сто.
Когато не е спазен минималният добив за заявените площи по схемата, подпомагането се намалява и се изчислява на база допустима площ, за която той е достигнат. При надвишаване на минималния добив помощта се изчислява на база допустимата площ със зеленчуци.
Освен подаването на заявление за подпомагане за кампания 2015 в периода 1 до 31 януари 2016 г. кандидатите следва да представят и декларация по образец за произведената продукция през годината на кандидатстване, както и документи, които доказват нейната реализация, в съответните областни дирекции на Държавен фонд "Земеделие".
EUR | 1.955830 |
USD | 1.858090 |
GBP | 2.348700 |
CHF | 2.104400 |