Министър-председателят Бойко Борисов и кметът на София Йорданка Фандъкова официално откриха метрото до летището. Гражданите ще се возят безплатно от 13 часа през целия ден.
„Най-голямата реформа, извършвана в България, е с транспортът на София. Откакто ГЕРБ управлява столицата, е построено 30 км метро, докато преди, за 23 години, бяха построени едва 9,5 км от подземната железница", каза при откриването премиерът.
Той отбеляза, че средната скорост на метрото е 40 км/ч, включвайки и спирките, на автомобилите в София - 28 км/ч, а на градския транспорт - 14 км/ч.
Борисов не пропусна да критикува такситата, които рекетирали пристигащите на аерогара София: „Ще вземе куфарчето от там, ще дойде тук и след 15 минути вече ще е някъде по града. Няма да виси на автобусните спирки, няма да го рекетират такситата, няма да плаща 50 лв. до центъра. Днес безплатно, а от утре даваме екстра на банките - минаваш, слагаш си кредитната карта на автомата и направо се качваш на метрото - бързо, лесно, удобно, няма гишета."
Борисов разясни, че приходите в хазната са над милиард повече от миналата година заради добрата работа на приходните агенции и на службите за сигурност. Това позволявало и ремонти на най-критичните отсечки по магистралите „Тракия" и „Хемус", за които стана ясно, че са необходими 100 млн. лева. „Ние от ГЕРБ строим, думите отлитат, направеното остава", отсече премиерът.
Премиерът възложи на кмета Йорданка Фандъкова да се помисли с какво да бъдат наградени ръководителите на проекта и строителите.
На свой ред Йорданка Фандъкова отбеляза, че метрото е голяма придобивка не само за София, но и за цяла България, тъй като това е проект на партньорство и на екипна работа. Тя благодари на Европейската комисия, че дава проекта за пример. „Новопостроената отсечка е знакова, защото превръща метрото в мултимодален транспортен център, осъществявайки връзката между летището, Централната гара, автогарата", подчерта столичният кмет.
Министърът на транспорта Ивайло Московски обяви, че е планирано финансирането на най-тежкия участък от третата линия на метрото - трасето от бул. „Янко Сакъзов" до кв. „Красно село", който ще осигури връзката с другите две метролинии и ще обслужи няколко изключително натоварени от транспортна гледна точка райони на столицата. Стойността на проекта е около 800 млн. лева и включва 7,2 км ново трасе, 7 нови метростанции, изграждане на депо в кв. "Красно село" и доставка на 20 метровлака.
И министър Московски заяви, че за пореден път се доказало, че проектът за изграждане и разширение на столичното метро е един от най-успешните обекти, финансирани по ОП „Транспорт" 2007-2013 г. „През миналия програмен период бяха осигурени повече от 1 милиард лева за разширението на първия метродиаметър и цялостно изграждане на втория", каза Ивайло Московски. Той допълни, че с тези средства са изградени 17 нови метростанции и 18 км нови метролинии, а в началото на месец май предстои пускането в експлоатация на още 2,7 км метролинии и 3 нови метростанции.
Участъкът от разширението на метрото от бул. "Цариградско шосе" до летището е част от етап III на "Проект за разширение на метрото в София", включен в ОП "Транспорт" 2007 - 2013 г., с финансиране от Европейския фонд за регионално развитие и местно съфинансиране. Проектът е разделен на три етапа. Първите два с обща дължина 12.8 км и 13 метростанции бяха построени през периода 2009 - 2012 година.
Очаква се с новия участък на метрото да се превозват 45 000 пътници дневно и да се намали трафикът в района с 12 процента, както и да се спестят 8000 тона вредни емисии във въздуха.
Водосвет за здраве отслужи епископ Григорий, а сред присъствалите на официалната церемония бяха още министрите на околната среда и водите Ивелина Василева и на регионалното развитие Лиляна Павлова, както и директорът на Столичния метрополитен Стоян Братоев, заместник-кметове, общински съветници и граждани.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.899230 |
GBP | 2.315880 |
CHF | 2.082000 |