Строителната активност на жилищния пазар в столицата се стимулира основно от засилващия се недостиг на тристайни и четиристайни апартаменти, както и от развитието на метрото, сочи проучване на BLD Homes, строително-инвестиционна компания, част от AG Capital, най-голямата група в сферата на имотите в България.
Компанията реализира през 2014 г. първия си проект в столицата - жилищна сграда Какао в кв. Младост 1. В началото на 2015 г. сградата получи разрешение за ползване.
"Проучваме внимателно поведението на клиентите, защото само така можем да създаваме успешни проекти", коментира на пресконференция Димитър Савов, изпълнителен директор на BLD Homes. Той допълни, че първият проект е реализиран 85% преди да се получи Разрешение за ползване и според купувачите на компанията основните конкурентни предимства са били местоположението, вътрешното разпределение на помещенията и качеството на строителните работи.
„Личните ми наблюдения сочат, че друг важен фактор при покупка "на зелено" е спазването на сроковете, обявени на табелите на оградата.", допълва Савов.
Според анализите на BLD Homes ръстът на строителството в момента отговаря на недостига на определен тип жилища и следва обществената структура, като рискът от нов балон в сектора е минимален, ако предприемачите планират обектите си правилно.
"В годините след кризата структурата на сделките постепенно се измени, основните купувачи - семейства със стабилни доходи, които могат и получават кредити или разполагат със спестени средства търсят или по-големи, или по-нови жилища, най-често в района, в който са живели и до момента.", обяснява Димитър Савов.
Преди около година обаче пазарът започна да изпитва недостиг на тристайни апартаменти, както и на атрактивни предложения в районите с добра комуникация, особено в близост до метро станциите. В отговор през 2014 г. са издадени разрешения за строеж на почти два пъти повече жилищни единици / 1118 жилища/в сравнение с предходната 2013 г. Дори всички те да бъдат изградени и продадени в рамките на настоящата година, ще представляват по-малко от 10% от общия брой сделки, сключени в столицата.
Според данните от изследването 63% от купувачите в София избират първото си жилище. Те имат определен бюджет за брой помещения - най-често 100 000 евро за тристайно жилище и при правилно проектиране на сградата с оптимално разположение на помещенията цената на кв.м няма голямо значение. Все пак 42% от купувачите плащат повече от първоначално обявеното.
Когато избират район, купувачите посочват комуникативността и наличието на метро връзка като основен приоритет, след това се нарежда наличието на добра обслужваща инфраструктура. Като след това са наличието на зелени площи (за 37% от запитаните) и сигурността (за 31%).
Когато избират жилище, клиентите се водят основно от съотношението цена-качество, вътрешното разпределение и възможностите за паркиране. Не на последно място значение имат броя съседите и поддръжката на общите части. Прави впечатление нежеланието на хората да живеят в големи сгради с много съсобственици.
"Търсенето на тристайни апартаменти постоянно расте според данните на Адрес недвижими имоти от реално сключени сделки, като това се случва за сметка на двустайните и едностайните жилища. Тенденцията е устойчива и се превръща в основен фактор за дългосрочно планиране на разпределението в сградите", допълва Савов.
Като анализират особеностите на пазара в момента, строителните предприемачи избират да инвестират в сгради с до 30 апартамента, разположени в атрактивни за купувачите райони и след внимателна преценка на конкурентните предимства. Такива квартали в момента са Младост и Люлин, където има линии на метрото, Гео Милев и Редута, които традиционно предлагат добро съотношение на зелени площи и качество на живот, Манастирски ливади, които привличат желаещите да живеят в Южни райони на разумни нива и традиционно центъра на града, където винаги е престижно да притежаваш имот.
Следвайки тези тенденции, BLD Homes стартира в края на февруари своя втори проект в София - Sophie e сграда на 6 етажа, в която са разположени 51 апартамента.
"Планирали сме 59 паркоместа при 51 апартамента, защото знаем, че това е основната липса на хората, които живеят в центъра на града. Стратегията ни се оказва изключително успешна - от началото на март, когато стартирахме до днес успяхме да реализираме 30% от площите, като най-бързо продадохме тристайните и четиристайните жилища, което още веднъж потвърждава данните за недостиг в този сегмент на пазара", казва Димитър Савов. По думите му 50% от купувачите са живели в квартала и до момента, най-често сменят старото си жилище там с ново, като ползват кредит. Има интерес и към покупки с инвестиционна цел.
Екипът на BLD Homes планира до края на годината да стартира изграждането на още два проекта със сходен на реализираните мащаб. Според тях основният проблем пред инвеститорите остава покупката на качествен парцел с ясна собственост и градосутройствени параметри.
"Считаме, че ръстът на строителството в последните месеци ще задоволи част от активното търсене, така че да не се стигне до значителен ръст на цените поради липса на добри предложения", коментира Димитър Савов. Според него добрият пазар на имоти е активният, а не този с растящи цени.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.899230 |
GBP | 2.315880 |
CHF | 2.082000 |