Новата 3,5-километрова с три метростанции на столичното метро бе открита официално днес от премиера Бойко Борисов и президента Росен Плевнелиев. За пътници подземната железница ще заработи от 14 часа, а от трите нови метростанции ползването на метрото днес ще е безплатно.
„Евро нямаме загубено и няма да загубим с тези екипи на тези министри, на тези кметове , на тези българи, на всички политически партии, които са в Общинския съвет и помагат", заяви Борисов на церeмонията по откриването, цитиран от Агенция „Фокус". По думите на премиера преди 6-7 години на мястото, където сега е метрото, е имало „едно дърво, поляни, магарета".
„Крави и овце, пасяха ето тук, Околовръстното бе като козя пътека - цялото в дупки. А всички квартали отгоре - на септични ями", подчерта Борисов и заяви, че тогава е обещал на настоящия президент Росен Плевнелиев метрото да стигне до тази част на града.
„Добре е да си спомним с какви темпове се модернизираше България и какво постигаме днес. Добре е да знаем откъде сме тръгнали, за да знаем и какво сме постигнали, а това ще повдигне и нашето самочувствие", с тези думи президентът Росен Плевнелиев се обърна към присъстващите на церемонията при метростанцията до Бизнес парка, в която участваха още българският еврокомисар Кристалина Георгиева, министрите на транспорта Ивайло Московски, на околната среда и водите Ивелина Василева, на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова и на финансите Владислав Горанов, както и столичният кмет Йорданка Фандъкова.
Плевнелиев добави, че присъства и с думи на признание към Европейската комисия, която е добър, доверен партньор и помага милиони български граждани да видят, да усетят европейската солидарност.
"Тук съм с думи на благодарност към всички софиянци, към всички българи за тяхното търпение и за тяхната посветеност. Всички ние вярваме и сме обединени около каузата за една обединена България и само заедно ще я изградим. На прав път сме, скоростта е увеличена, амбициите са все по-сериозни", каза държавният глава. Той отчете, че метрото напредвало за 30 години с 9 км, сега е напреднало 4 пъти по-бързо.
Според Плевнелиев същото е и при българските магистрали, пречиствателните станции, проекти за енергийна ефективност, хиляди големи и малки, но всичките много смислени проекти, които се изпълняват за модернизирането на България.
"От новите програми 32 млрд. лв. ни чакат за тези години. Вече 10 млрд. са на разположение и от тях 680 млн. са за метрото." Това пък са думи на еврокомисаря и заместник-председателя на Европейската комисия Кристалина Георгиева. Тя посочи, че от Европейската солидарност и парите, които са предназначени за България, се трансформират в полза на хората. „От старите програми вече успяхме да усвоим 75% - ние бяхме поизостанали, има видимо ускоряване. От новите програми 32 млрд. лв. ни чакат за тези години. Вече 10 млрд. са на разположение и от тях 680 млн. са за метрото", подчерта Кристалина Георгева.
Тя се обърна към изпълнителния директор на фирма „Метрополитен" Стоян Братоев: „Г-н Братоев действайте. Браво на строителите, това, което правите е чудесно и го правите със сърце. Не само, защото е служба. Видяхме горе, че сте построили и детска площадка и градинки, така че не само хората да влязат в метрото и да се возят, а като излязат от него , да им е приятно. Вие печелите капацитет, надявам се да ви видя да работите по проекти, финансирани от Европа и в други страни."
Министърът на транспорта Ивайло Московски припомни, че столичното метро е класирано от Европейската комисия в Топ 10 на инфраструктурните проекти. 79 млн. лева са вложени по линия на Оперативна програма „Транспорт" за разширението на метрото до Бизнес парка, с което инвестициите по програмата достигат 215 млн. лв. за последното разширение на метрото.
Повече от 1 милиард лева са инвестирани за разширението на първия метродиаметър на столичното метро и за цялостното построяване на втория. Изградени са 20 нови метростанции и около 21 км нови метролинии. Общата дължина на линиите на метрото достига 39 км с общо 34 метростанции.
С новата отсечка на метрото автомобилният трафик ще бъде намален с 20%, което означава, че с 8000 автомобила дневно ще намалее движението около новопостроения участък на метрото. Прогнозното натоварване е 42 хиляди пътника за тази част. Всеки пътник, който ползва тази отсечка, ще спестява на всяко пътуване между 18-20 минути, което прави дневно около 9000 човекочаса - икономия от време, което могат да ползват за собствени нужди. общо паркоместата на новите участъци стават около 600.
Проектът за разширението на метрото се изпълнява по Оперативна програма „Транспорт", съфинансиран от Европейския фонд за регионално развитие, както и национално съфинансиране. Цената на 1 км готово метро на подземните участъци е около 16,5 млн. евро.
В края на август трябва да бъде завършено разширението на бул. "Александър Малинов" по новата регулация от бул. "Цариградско шосе" до Бизнес парка и Южната дъга на Околовръстното шосе. Булевардът ще бъде с две платна от по три ленти всяко, като при Бизнес парка ще има и локални платна.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.899230 |
GBP | 2.315880 |
CHF | 2.082000 |