Европейската комисия (ЕК) предложи днес да се отпусне финансиране от ЕС в размер на 13,1 млрд. евро за 276 транспортни проекта, избрани в рамките на първите покани за представяне на предложения по Механизма за свързване на Европа (МСЕ), съобщи пресслужбата на ЕК.
С тези инвестиции ще се привлече допълнително публично и частно финансиране на обща стойност от 28,8 млрд. евро. Заедно с бъдещия Европейски фонд за стратегически инвестиции (ЕФСИ) МСЕ ще играе основна роля за преодоляване на недостига на инвестиции в Европа, което е водещ приоритет на Комисията.
Освен за транспорта механизмът ще е от полза и за европейската икономика като цяло, защото ще се създадат по-благоприятни условия за растеж и заетост.
В програмата са одобрени и три български проекта: два за модернизация на железопътните отсечки София - Волуяк (с европейско финансиране за 76 336 879 евро, а общата допустима стойност на проекта е 104 571 06 евро) и София - Елин Пелин (с европейско финансиране за 57 786 910 евро, а общата допустима стойност на проекта е 76 984 60 евро) на Националната компания "Железопътна инфраструктура" и един за подобряване на корабоплаването на река Дунав (с европейско финансиране за 5 965 980 евро, а общата допустима стойност на проекта е 7 018 80 евро) на Изпълнителната агенция за изследване и поддръжка на река Дунав.
По повод решението европейският комисар по въпросите на транспорта Виолета Булц заяви пред журналисти в Брюксел, че избраните проекти ще са от полза и за гражданите, и за предприятията чрез подобряване на инфраструктурата и отстраняване на съществуващите проблеми. С тяхсъщо така ще се насърчава прилагането на устойчиви и иновативни решения за мобилност. „Тези безпрецедентни инвестиции са значителен принос към програмата на Комисията за растеж и заетост.Изграждането на трансевропейската транспортна мрежа може да доведе до създаването на до 10 млн. работни места и до увеличаване на европейския БВП с 1,8% до 2030 г.", посочи еврокомисар Виолета Булц.
Избраните проекти са предимно за обекти, които са част от основната трансевропейска транспортна мрежа. Сред тях са водещи инициативи, например за железопътната линия „Rail Baltica", за планинския тунел „Бренер", за водния път „Сена - Еско", за моста „ Каланд" или за постоянна връзка в пролива Фемарн-Белт. Сред по-малките инициативи са трансграничните проекти между Гронинген и Бремен, железопътната линия „Железен Рейн", планове за развитието на технологиите за втечнен природен газ (ВПГ) и проекти за подобряване на условията за корабоплаване по река Дунав.
Поканите по МСЕ стартираха през септември 2014 г. и бяха получени над 700 предложения на обща стойност три пъти по-голяма от наличните средства. Това даде възможност на Комисията да избере проектите с най-голяма европейска добавена стойност, като в същото време гарантира балансирано разпределение от географска гледна точка и между видовете транспорт. Почти 4,8 млрд. евро са предвидени за държавите от ЕС, които отговорят на условията за финансиране от Кохезионния фонд. Приносът към осъществяването на други приоритети на Комисията, например енергийния съюз или цифровия единен пазар, също бе взет предвид при оценката.
Финансовото участие на ЕС е под формата на безвъзмездни средства, с които в зависимост от вида на проектите ще се финансират между 20% и 85% от разходите по тях.
Предложеното решение за финансиране трябва да бъде официално прието от Комитета по Механизма за свързване на Европа, който ще заседава на 10 юли 2015 г. След това отделните споразумения за отпускане на безвъзмездни средства ще бъдат подготвени от Изпълнителната агенция за иновации и мрежи (INEA) и ще бъдат сключени с получателите на средствата през втората половина на 2015 г.
В рамките на Механизма за свързване на Европа (МСЕ) от бюджета на ЕС за 2014 - 2020 г. ще бъдат предоставени на разположение 24,05 млрд. евро за съфинансиране на проекти за обекти от трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T) в страните от ЕС. От тази сума 11,305 млрд. евро ще са само за проекти в държави членки, които отговарят на условията за финансиране от Кохезионния фонд. Инвестициите се планират чрез годишни и многогодишни работни програми, в които се посочват приоритетите и общият размер на финансовата подкрепа по всеки от тези приоритети през дадена година. 2014 г. е първата програмна година в рамките на МСЕ.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.899230 |
GBP | 2.315880 |
CHF | 2.082000 |