От Асоциацията на рециклиращата индустрия заявяват в писмо до министрите на икономиката и околната среда, до вицепремиера Томислав Дончев и до парламентарната комисия по околна среда, че системата за събиране на екотакси за рециклиране на излезли от употреба моторни превозни средства у нас е порочна, българите плащат най-високите екотакси в целия Европейски съюз, а парите от тях се усвояват в условия на непрозрачност и липса на обществен контрол.
Екотаксата, която се заплаща в България за по-старите автомобили, е 250 лева, а за новите автомобили е наполовина. За сравнение - в много държави в Европа екотакси няма, каза в предаването "Преди всички" Явор Божанков - заместник-председател на Асоциацията на рециклиращата индустрия.
Той посочи, че в Холандия, където такава такса се събира, тя възлиза на 40 до 60 евро.
Рециклиращите фирми вече са поставили пред българските институции въпроса защо има такава драстична разлика в размера на екотаксите у нас и в другите европейски страни.
Това е въпрос, който многократно сме поставяли в лични срещи с представители на Министерството на околната среда и водите. Отговорът, който получаваме, е, че това се случва на пазарен принцип, т.е. парите на гражданите, освен че няма никаква проследяемост къде и как потъват тези 60 милиона, нямаме и критерии за какво се дават, обясни Божанков.
Той допълни, че до 2012 година в България е имало 14 организации по оползотворяване на автомобили и таксата е варирала между 30 и 50 лева. След 2012 година при създаване на възможност за монопол таксата става 250 лева в рамките на няколко дни.
Явор Божанков каза още, че са подготвили пакет от законодателни промени, които биха довели до намаляване на размера на екотаксите.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.796150 |
GBP | 2.323310 |
CHF | 2.028660 |