Милионна инвестиция за млада компания с български основател. Стартиращата компания Leanplum, в която съосновател е българинът Момчил Кюркчиев, получи финансиране от 11.6 млн. долара. Най-голямата част от сумата се дава от един от най-големите фондове в Силициевата долина - Kleiner Perkins Caufield & Byers, но в новата инвестиция участва и досегашният акционер в Leanplum Shasta Ventures. Това е вторият път, в който инвеститор влага средства в дружеството. Общото финансиране дотук е 17.2 млн. долара.
Идея за тестване
Leanplum е създадена, след като основателите Момчил Кюркчиев и американецът Андрю Фърст напускат работата си в Google. Първоначалната основна дейност е предлагане на т.нар. А/В тестове, които позволяват на разработчиците на мобилни приложения бързо и лесно да тестват в реално време промените, които правят по тях и реакцията на потребителите. Преди няколко месеца те обявиха и пускането на единствената по рода си услуга за оптимизация на мобилен маркетинг. Чрез нея разработчиците на мобилни приложения могат да изпращат персонални съобщения и известия на потребителите си, които са съобразени с предпочитанията и нуждите им. Това улеснява комуникацията между компаниите и клиентите им и прави използването на приложенията им по-интерактивно и лично. Сред големите клиенти на Leanplum са британската верига супермаркети Tesco, платформата за пътувания Expedia, StumbleUpon, SlideShare и Prezi.
Планът - поддръжка от София
"Като цяло новото финансиране е за укрепване и ускоряване на растежа ни. Ще използваме средствата основно за разрастване на продуктовия ни екип в САЩ и България", заяви Кюркчиев пред "Капитал Daily". В момента в компанията работят общо 33-ма служители. Основната дейност на Leanplum се извършва от централния им офис в Сан Франциско, но имат софтуерен екип в София, както и офис в Лондон, който се фокусира върху продажбите.
Плановете на фирмата са да удвои персонала си в САЩ и България. "Ще отворим и отдел за поддръжка от София", допълни Кюркчиев. Според него заради часовата разлика този офис ще е изключително удобен за обслужване на клиентите в Европа и Индия. В САЩ ще се търсят още служители в продажбите и маркетинга. Кюркчиев заяви, че в бъдеще очаква и следващи рундове на финансиране, тъй като според него това е най-добрият начин компанията да се разрасне. Той не разкри колко са приходите и какъв дял е придобил фондът. Но според предприемача оборотът на фирмата е скочил пет пъти през последната година.
Според българския съосновател на Leanplum една от причините за финансирането от над 11 млн. долара е и фактът, че американският инвеститор Kleiner Perkins е повярвал в иновативния маркетинг, който предлага компанията. Тя се опитва да замести спам съобщенията към клиентите с персонализирани такива, които изцяло отговарят на нуждите им в дадения момент.
История на компания за милиони
Момчил Кюркчиев завършва три бакалавърски степени в State University of New York - математика, информатика и изчислителни науки. Година преди края на образованието си обаче решава да кандидатства за стаж в Google, където след редица интервюта и задачи е приет да прекара три месеца. Първият голям успех идва, когато през 2007 г. получава предложение за работа в интернет гиганта след завършване на образованието си. Там той отговаря за системната администрация на търсачката Google. Макар работата да е сигурна и престижна, младият програмист решава да преследва мечтата си и да създаде собствена компания. Колегата му Андрю Фърст споделя същите амбиции и двамата заедно вземат решението да напуснат Google, за да основат стартъпа Leanplum.
Ryanair ще лети от София. След години на чакане ирландската нискотарифна авиокомпания Ryanair съобщи, че най-накрая започва полети от и до София. От май 2016 г. превозвачът ще има всекидневни линии до летище Станстед край Лондон. Така столицата става вторият маршрут на Ryanair в страната след Пловдив (там има четири полета на седмица също до Станстед, както и два до Франкфурт).
Конкурентен маршрут
Билетите за новата линия ще се продават от септември тази година през сайта ryanair.com, като все още не е ясно какви ще са цените. Ryanair навлиза на изключително конкурентен маршрут, което само може да се отрази положително на цените за пътниците. В момента по линията София - Лондон летят "България ер" (до Хийтроу и Гетуик), British Airways (до Хийтроу), както и другите две нискотарифни авиокомпании easyJet и Wizz Air. Първата каца всеки ден на летище Гетуик, а през зимата и два пъти седмично на Станстед. Wizz Air пък лети лятото всеки ден по два пъти до летище Лутън.
Нискотарифният пазар
Ryanair, която е най-голямата нискотарифна авиокомпания в Европа, стъпи в България през 2010 г. Причината да се спре на Пловдив преди години е финансова. Превозвачът е много взискателен в избора си на летища, които трябва да отговарят на редица условия, най-важното от които е да не са скъпи. За да привлече интереса на играчи като Ryanair към Пловдив през 2010 г., правителството намали летищните такси, които тогава станаха наполовина по-ниски от тези в София, а таксата за обработка на пътник беше три пъти по-малка. Също тогава общини от Пловдивския регион обединиха усилията си и създадоха "Фонд за развитие на летище Пловдив - южната врата на България". Тогава беше обявено, че основната му цел ще е да се събират средства, с които да се подпомогне създаването на постоянни линии до Пловдив и да се рекламират общините. Не всичко беше гладко. През октомври 2011 г. Ryanair заплаши, че ще спре всички редовни линии от летището поради неизпълнение на договора между фонда и авиокомпанията. В крайна сметка споровете бяха решени.
Първоначално Ryanair започна да лети от Пловдив до Станстед. Впоследствие отвори и още линии - до Милано и Франкфурт. Първият маршрут оцеля само няколко месеца, след като превозвачът го спря през ноември 2011 г. Полетът от Пловдив до Франкфурт също беше временно закрит през есента на 2012 г. и в момента се лети само през лятното разписание.
Най-много полети от България сред нискотарифните авиокомпании има унгарската Wizz Air - в момента тя лети от София, Варна и Бургас до 27 дестинации, а от догодина - до 31, след като през тази седмица обяви, че от другата година отваря четири нови маршрута - до Аликанте, Бристол, Хамбург и Осло. В края на юли в базата в София дойде петият самолет на превозвача, което пък ускори полетите по пет нови линии - до Бари, Женева, Кьолн, Меминген (Мюнхен-запад) и Неапол, които започнаха от 27 юли, вместо обявения по-рано старт през септември. Компанията е най-активна през софийското летище, като през миналата година изпревари по брой превозени пътници по международни линии националния превозвач "България ер".
За първи път болница е с отнет лиценз заради източване на здравната каса. Частна хирургична болница остана без лиценз заради нарушения, установени още през 2007 г. Вчера здравният министър Петър Москов е отнел разрешителното на болница "Папуров" в Търговище, която е собственост на шефа на районната лекарска колегия в града Добрин Папуров. Националната здравноосигурителна каса обясни, че не можела да прекрати договора си с лечебното заведение, преди да се произнесе съдът, и затова е продължила да я финансира. Здравното министерство е можело да отнеме разрешителното по Закона за здравето, но го прави едва сега, след произнасянето на последната инстанция - Върховния касационен съд.
"Екипът на министерството прави нещо, което да не звучи помпозно, но се случва за първи път в България", обяви Москов вчера.
Разследването срещу болницата е започнало преди 8 години. "Установено е, че лечебното заведение е отчитало към здравната каса като хоспитализирани пациенти, които не просто не са били там, но дори не знаят коя и къде е болница "Папуров", обясни Москов. Отчитани към НЗОК са заболявания, които пациентите не са имали, или хора, които по същото време са били хоспитализирани другаде. "На пациенти е оказван натиск да променят показанията си пред съда", допълни Москов. Разследваният период е 9 месеца, а неправомерно получената с измама от касата сума е 200 000 лв. Допреди няколко дни болницата е работела, а за тази година договорът й с касата е за 1.5 млн. лв. От касата обясниха, че нямат право да спрат договора си с болницата, докато делото е в съда и докато няма потвърждение от последна инстанция. Така стоят нещата и в други случаи, когато касата налага санкции - обикновено глоби - за случаи на източване. Те се обжалват и често падат в съда. Има и случаи, когато са потвърдени и тогава НЗОК спира договорите на болниците по клиничните пътеки, за които е установено нарушението. Иначе здравната каса постоянно твърди, че почти няма болница, която да не източва пари с фиктивни пациенти.
Министърът е отнел лиценза на болница "Папуров" заради нарушения на правата на пациентите, описани в Закона за здравето. Не е ясно защо е чакал потвърждение от последната инстанция на съда, тъй като, за да се установи, че са нарушени правата на пациентите, не е нужно съдебно решение. МЗ има собствени контролни органи, които да проверяват качеството на медицинската помощ и съблюдаването на правата на пациентите.
Появиха се конкуренти на "Юбер" в България. Нова платформа за поръчка на такси стъпи на българския пазар по-малко от година след идването на "Юбер" у нас, установи проверка на "Сега". Става дума за taximaxim.com, която вече се рекламира в София и предлага превоз.
По подобие на услугите на "Юбер" таксито може да се поръча онлайн с приложение, което да се изтегли на мобилния телефон. И "Такси Максим" набира шофьори, както е при "Юбер". Службата за поръчка на таксита "Максим" обаче има и номер, на който клиентът може да заяви кола по телефона.
Тарифата е като на такситата в София - 79 ст./км дневна и 90 ст. нощна. За междуградски превоз цената е 1 лев на километър, а престоят до 10 минути при едно пътуване е безплатен, обясни операторът на телефонния номер, обявен на сайта.
"Такси Максим" ЕООД не е таксиметрова фирма, поръчките се предават на изпълнителите", е посочено още на сайта. Проверка на "Сега" в регистрите на държавния регулатор - ДАИ към транспортното министерство, също установи, че дружеството няма разрешително за таксиметрова дейност. За такава дейност се правят постъпки за лицензи и поредни номера и в съответните общини.
Службата за поръчка на такси MAXIM е международна компания, която оказва информационни услуги в сферата на таксиметрови превози, става ясно още от сайта, който е пуснат преди броени дни. Тя оперира на територията на Русия, Украйна, Казахстан, Грузия и България. "Ние създаваме единна мрежа за бърза и удобна поръчка на такси във всички страни, където има наши офиси и контактни центрове, и сега открихме представителство и в България", информира още компанията.
От около месец фирмата набира и персонал за офиса, който е в Студентския град. На обявения там телефон обаче не успяхме да открием никой, който да даде подробности за услугата и условията, при които ще работят шофьорите.
Според Дакси дружеството е регистрирано у нас през февруари с предмет на дейност предоставяне на информационни услуги и услуги по електронен път, дейности, свързани с компютърна техника и информационни технологии. Капиталът му е 25 хил. лв., управителят е руски гражданин, а собственик - ХАЙ ТЕХНОЛОДЖИ МЕНИДЖМЪНТ КОРПОРАЦИЯ ООД от Доминиканската република.
Само пробват с поскъпване на "Гражданска", нямало основание. Наесен някои застрахователи може да пробват с 20-30% по-скъпи полици за "Гражданска отговорност". Като причина те сочат приетия от кабинета нов Кодекс за застраховане. Те предвиждат увеличаване на лимита на отговорност при пътно произшествие при един пострадал със смъртен изход от 2 млн. лв. на 10 млн. лв. Предвижда се в полицата да влезе и сертификатът "Зелена карта", който се изисква при пътувания извън ЕС - в Македония, Турция, Украйна, Русия.
"Категорична съм, че кодексът не може да се сочи като причина за поскъпване на полицата. А защо не може - е ясно и просто - първо, обезщетенията се изплащат според лимита на държавата, в която се е случило произшествието. В случая се вдига единствено лимитът при един пострадал и това засяга обезщетенията само в България. При положение че досега няма нито един случай да са достигнати 2-та милиона обезщетение, съгласете се, че 10 млн. звучат като научна фантастика", категорична бе пред "24 часа" зам.-шефката на комисията за финансов надзор Ралица Агайн.
Като "тестване" на пазара определиха шефове на големи компании твърденията за поскъпване. Проектът на кодекса трябва да бъде обсъден и приет от парламента. Той предвижда още "Гражданска" да се сключва и за срок до 3 г., както и да се разширява покритието ѝ. Ако е налице такъв казус, кодексът допуска отстъпка от цената, като размерът се определя от компанията.
В Гълъбово отново дишат прах от въглища. От няколко дни в Гълъбово въздухът е замърсен с фини прахови частици. Замърсяването идва от сгуроотвала в близкия ТЕЦ - Брикел, предаде БГНЕС.
Въпреки взетите мерки в годините назад, за намаляване на замърсяването, от дни отново хората дишат въглищен прах. "Всичко е в пепел. Не можем прозорец да отворим, всичко влиза вътре", разказва жител на миньорското градче.
Местните разказват, че са свикнали с този проблем, тъй като той е от дълги години. "Аз живея тук от 1975 година, винаги е било така" сподели друг гълъбовец.
Регионалната еко инспекция пристигна на проверка в предприятието, но въпреки настояването на група журналисти да заснемат работата им, бе получен мълчалив отказ и трясната под носа им врата на колата, с която еко експертите се отправиха на оглед към "черното езеро". Каква е причината да бъде отказано медийно отразяване на инспекцията на службата, която се грижи за опазване на околната среда и здравето на хората, остана неясно. От предприятието обясниха, че причината за запрашаването е топлото време и силният вятър.
Започнато е наводяването на района, за да се намали ефектът на "пустинна буря". За трайното решаване на проблема са необходими много финанси, но предприятието има финансови затруднения в момента заради огромни невзети суми от НЕК - обясни главният инжинер на "Брикел - Георги Митев.
Менте цимент продават в магазините. Близо 32% от пакетирания цимент в търговската мрежа е некачествен, показва проверка на Главна дирекция „Надзор на пазара" към Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН).
„Закупихме 22 проби цимент, както български, така и вносен, от Турция. Изпитванията показаха, че 7 вида цимент не отговарят на декларираната от производителя якост на натиск", каза пред „Труд" експертът от агенцията инж. Мирослав Йотов. Якостта на натиск е най-важният технически показател на цимента. От него зависи качеството на бетона и на всички видове сухи смеси с участието на цимент - за зидане, мазане, разтвори, мазилки и лепила на плочки.
При тестовете било установено още, че 2 от пробите не отговарят и на показателя неразтворим остатък - количеството пепелин в състава. В доза до 5% от обемното тегло на цимента той го уплътнява. В двата случая обаче твърдият неразтворим остатък се оказал 5 пъти над нормата.
„Представете си, че разбивате брашно с вода. Когато сипете повече брашно, остават шупли. Така е и при завишени количества пепелин - те са шупли и оставени в конструктивен елемент като греда, плоча или колона той е като швейцарско сирене - надупчен. И в последствие може да се компрометира", обясни Йотов.
И 7-те партиди с опасен цимент са изтеглени от пазара.
През м.г. от агенцията проверили 136 вида цимент, от които 35 се оказали със съмнително качество.
„Ние тестваме пакетиран цимент, който се ползва основно от битовите потребители - за измазване на стени, за конструкции. Ако някой от тези видове цимент бъде използван за строителството на сграда, е много опасно", каза Йотов. Качеството на цимента в бетонните възли, които се използват за строителство, се следи от Дирекция Национален строителен контрол.
До 15 000 лв. глоба занарушение на стандарта
Масовите проверки в цялата страна на строителни продукти - битумни хидроизолации, битумни керемиди и листове, започна вчера Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН). Основните изисквания към продуктите е да нямат видими дефекти и да са водонепропускливи.
Последната проверка на качеството на керемиди е правена преди 3 години. Тогава са били унищожени на 3000 броя, които не отговаряли на стандартите.
Глобата за производителите на некачествени материали е между 250 до 1000 лева.
Санкциите за несъответствия със стандартите са от 5000 до 15 000 лв. За липса на необходимите документи глобата е от 5000 до 10 000 лв., казаха от агенцията.
Проверките по строителните борси ще продължат до септември, а резултатите ще са ясни през октомври.
България в световните медии: ниски цени и чисти плажове. Според проучване на компанията ING в Холандия най-евтината туристическа дестинация в Европа е Македония, а най-скъпата - Норвегия, съобщава белгийската медия RTBF, цитирана от Фокус.
Цените в сектора на хотелиерството, обществения транспорт и храненето в Норвегия са с около 70% по-високи от тези в Холандия. Като цяло скандинавските страни остават особено скъпи за чуждестранните туристи, по подобие на Швейцария, чиято валута през последните месеци претърпя силен ръст.
В Източна Европа се намират най-евтините дестинации, а начело е Македония, следвана от Албания и България. Цените там са с около 50% по-ниски в сравнение с Холандия. Чехия и Полша също предлагат ниски услуги.
Според проучването цените в белгийските супермаркети са леко по-високи от тези в Холандия, но общественият транспорт е по-евтин.
Морската вода на 98% от плажовете в България отговаря на европейските стандарти, съобщава руското издание Blackseanews, позовавайки се на изказване на българския министър по околната среда Ивелина Василева.
Резултатите са изготвени на базата на проби, направени от министерството. Министърът все пак призна, че в страната има морски плажове, които не отговарят на изискванията на ЕС.
Министър Василева подчерта, че България инвестира активно в изграждането и модернизацията на пречиствателни съоръжения по крайбрежието на страната.
През месец юли цените на офертите за почивка в Русия са се повишили. Офертите за най-популярните сред руснаците направления, Турция и Египет са поскъпнали съответно с 19% и 17%, като тяхната средна минимална цена в момента е около 12 300 рубли и за двете страни. Трябва да се отбележат цените на почивка в България, които след три месеца постоянно понижаване са се повишили рязко с 61% и в момента струват средно 17 046 рубли, пише „Авиапорт" .
Класацията на петте най-популярни за туризъм страни според OnlineTur.Ru през юли се е променила малко- Тайланд измества от петото място България, която е попадала в „петорката", само през юни. Останалите страни са неизменно в топ-5 вече пети месец: Турция, Египет, Гърция и Кипър.
Топ-10 също не се е променила, ако не се брои изгубилата четвъртото място България- там както и преди са Испания, Русия, Тунис и Черна гора.
Пускат БГ самолет за 150 бона. очно век след началото на самолетостроенето в България у нас започва производството на нов самолет. До 10 двуместни аероплана "SKYLEADER 600" годишно ще се сглобяват в завод "ТЕРЕМ-Летец". Ултралекият самолет, който вчера бе представен на летище Лесново, струва между 150 и 300 хиляди лв. Прави се по лиценз на чешката авиационна компания "Jihlavan Airplanes". "Самолетът е с най-добрите технически характеристики в класа си, както при маневриране, така и при хоризонтален полет", каза директорът на компанията ACS Светлозар Дяков. Той притежава двигател "Ротекс" от 100 конски сили. Първият "SKYLEADER 600" е прелетял 1200 км от Чехия до България за пет часа с 90 литра гориво. Той лети с обикновен автомобилен бензин А95, а разходът му е 15 литра на час и скорост от 220 км в час. С него разстоянието между София и Варна може да се вземе за по-малко от 2 часа. Самолетът е снабден с автопилот, който му придава комфорт при пилотиране при по-дълги полети. Има и парашутна система, която може да осигури допълнителна сигурност на екипажа в случай на авария. Един самолет се произвежда за 4 месеца, Целият се изработва на ръка и минава много сериозен контрол на абсолютно всички системи и агрегати.
Машината е предназначена за забавления, пътешествия и обучения и се предлага с четири вида двигатели - от 80, 100, 115 и 150 конски сили. Дебютът на "SKYLEADER 600" у нас ще бъде днес при началото на Третата национална обиколка на България.
Аеропланът ще участва и на националното изложение на ултралеката авиация в Пловдив. Българският завод вече е получил поръчки за три самолета. "Започването на производството на "SKYLEADER 600" е историческо събитие, тъй като в България не се правят серийно самолети от далечната 1952 г.", допълни Дяков.
Сянката на плажа без пари догодина. Чадърите и шезлонгите ще са безплатни за туристи през следващото лято. Това обяви министърът на туризма Николина Ангелкова. Обещанието й е възможно, тъй като през следващата година плажните концесии преминават към ръководеното от нея ведомство. В същото време обаче договорите за стопанисване на най-посещаваните плажове вече са сключени и част от тях приключват след две десетилетия. Ще трябва ли държавата да плаща неустойки или безплатната сянка ще се въвежда поетапно, все още не е ясно.
Не е изключен вариант концесиите да са платени, но стопаните да могат да прибират пари само от заведения и преместваеми търговски обекти. Това е един от вариантите, които обсъждаме, обяви Ангелкова пред бТВ. Дали стопаните ще могат да са на печалба и да изплащат немалките суми по тези договори, все още също не е ясно.
Имаме примерна концепция за развитие на туризма, която ще бъде обсъдена с представители на бранша, като предстоят и обиколки из страната за среща с тях, обясни министърът на туризма.
Тя заяви и че се проучва опитът на страните с традиции в морския туризъм. Според нея плажовете трябва да са безплатни и да се плаща само консумацията под чадъра, както е в Гърция и Турция, макар в последната нещата да са малко по-различни. Родните концесионери няма да бъдат ощетени, обеща Ангелкова.
"Диаманти" точат сметките на мобилен телефон. Мистериозни покупки на виртуални "диаманти" надуват сметките на абонати на мобилни услуги до тавана на кредитния лимит установи репортер на "Монитор". Парите се "помпат" с SMS-и за по 6 лева с ДДС. Колкото е по-голям лимитът, толкова по-голямо е и ощипването, тъй като в най-добрия случай потребителят разбира за източването на сметката си едва когато натрупаната до момента сума достигне 85 процента от кредитния лимит. Харчовете са за т. н. УДС - Услуги с добавена стойност и много рядко зад тях стои съзнателно действие на потребителя, показа репортерско проучване в интернет форуми.
Бащата на 12-годишно момиче от Шумен усетил, че става нещо нередно точно от SMS от мобилния оператор, че е достигнал 85 процента от кредитния си лимит и, за да не бъдат спрени услугите трябва да внесе пари по сметката си. Семейството имало 3 телефонни номера с общ кредитен лимит от 240 лева. Тъй като детето скоро пътувало в чужбина, първо помислил, че е станала някаква "беля" с роуминг. За голяма изненада обаче от клиентския телефон на оператора обяснили, че с роуминга всичко е наред, но от "детския" номер имало изпратени 31 SMS-а, всеки един от които на стойност 6 лева с включен ДДС или общо за 186 лева.
Сътрудник на оператора направил справка, че парите са изразходвани за купуване на диаманти в популярна онлайн игра. Самото дете отричало да е играло изобщо въпросната игра, а още по-малко да е изпращало и SMS-и. От кое устройство и кой е извършил покупката от оператора не можели да кажат, тъй като услугата с добавена стойност се предоставяла от външна фирма.
Чукането на УДС може да се случи и без "инфомирано съгласие" на ползващия телефона, показва практиката. Една от възможностите е телефонът да бъде превзет от андроид вирус. Тогава вредящата програмка работи в скрит режим, изпращането на SMS-и с добавена стойност става с нейно участие, а тя прихваща и обратното съобщение от рода на "Закупихте 200 диаманта за 6 лева".
Това обаче не е единственият начин за правене на трафик към сайтовете организатори на игрите. Другата форма е във вид на призиви: "Изпрати SMS да подкрепиш Крисия (има случаи на такива оплаквания) на номер 1972 и с текст XXXXXXX." "Аз получих през facebook съобщение да подкрепя Крисия Тодорова в някакъв конкурс с до 20 sms-а, и че са безплатни. Ако някой знае нещо ще се радвам да сподели", коментира през май 2014 потребителката Ваня Терзиева. В този случай обаче не се подкрепя Крисия, а правиш финансова инжекция на фирмата, организираща игрите. Оплаквания от измамните практики има още от 2012 година. Мобилните оператори са запознати с измамите от множеството оплаквания за надути сметки, но прехвърлят отговорността към фирмите организатори. За да се застрахова човек, единствената опция е да отиде в офис на оператора си и да попълни заявление за отказ от ползване на услуги с добавена стойност - от SMS-и и от обаждане на номера, започващи с 0900.
НЕК с 947 млн. лв. на минус от продажбите на ток за бита. 947 млн. лв. загуба отчита НЕК от продажбите на ток на регулирания пазар. Причината е, че компанията продава всеки мегаватчас енергия по регулирана цена, която е с близо 60 лв. по-ниска от покупната. Сумата е натрупана за 12 месеца - от 1 юли 2014 г. до края на юни 2015 г., показва отчетът на дружеството за второто тримесечие. Благодарение на печалбата, загубата от продажбите като цяло се намалява до 825 млн. лв.
Като в сметката се включат и одобрените на НЕК от КЕВР компенсации за минали години, отрицателният финансов резултат за последната година е 515 млн. лв. От тях 338,7 млн. лв. са натрупани от юли до декември 2014 г., а останалите - 176,7 млн. лв. - от януари до юни тази година.
От НЕК отбелязват, че загубата за първите шест месеца на 2015 г. е формирана изцяло през второто тримесечие. НЕК отчитат още отрицателен оборотен капитал от малко над 1 млрд. лв. - сума, която би следвало да разплати на производителите на еленергия.
Продажбите на ток към края на юни са скочили с 6,4% годишно. Те обаче се дължат почти изцяло на ръста при свободния пазар - с 33 на сто. Благодарение на влажната година и по-високото с 80% производство на собствените ВЕЦ-ове НЕК е закупила с 5,5% по-малко ток за този период. Това обаче не е успяло да облекчи особено финансите й, тъй като е трябвало да плати за 15% по-голямо производство на зелен ток, става ясно от отчета й.
От отчета на НЕК става ясно още, че законовите поправки от март, с които беше решено да се изкупува само високоефективната енергия от топлофикациите и от заводските централи, дават резултати. Тяхното производство е намаляло с 30 на сто на годишна база, като само за заводските централи спадът е с почти 50%.От НЕК отбелязват, че ВЕИ, заедно с топлофикациите и заводските централи формират 54% от разходите й за покупки на ток. В същото време количеството от тях е едва 33% от закупеното. Това, в комбинация с 67-процентния спад на покупки от най-евтиния ток от АЕЦ „Козлодуй", са причина за това разходите да не са намалени, обясняват от електрическата компания.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.853520 |
GBP | 2.340630 |
CHF | 2.088670 |