Делът на петрола в цялата цена на горивата е не повече от 40%, а останалото са печалбите, търговските надценки и най-вече акциза и ДДС. Именно кражбата на този компонент, който е поне половината от цената на горивата, т.е. акцизи и ДДС, е и мотивът, който тласка сивия сектор. Това каза финансистът Емил Хърсев пред БНР.
„Във всяка държава укриването на данъци е престъпление и тя трябва да се бори с него. Прекалено голям е апетитът, който поражда високото ниво на акцизите", констатира Хърсев и уточни, че поевтиняването на горива не може да стане веднага.
„Трябва да се има предвид, че тези горива, които са в момента на пазара, най-малкото са произведени преди месец от нефт, който е бил по-скъп", каза Хърсев.
„Всеки търговец се опитва да поддържа по-висока цена, дори когато тенденцията е надолу. Така работи капитализмът. Единствено конкурентният внос може да възпре производителите да се стремят да получат максимална цена и да ги принуди да я свалят рязко", изтъкна специалистът.
Според Хърсев подобряването на системата за контрол ще доведе до подобряване на събираемостта.
„Ако пазарът в България остава затворен, просто един такъв аквариум, в който е изключително трудно да проникне външна конкуренция, все така ще бъдем свидетели на едно по-високо поддържано ниво на цените, отколкото в другите страни", каза още Хърсев.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.895920 |
GBP | 2.312180 |
CHF | 2.074270 |