България отдава приоритетно значение на развитието на търговско-икономическото сътрудничество с Япония. Това каза зам.-министърът на икономиката Любен Петров при откриване на Българо-японски бизнес форум, организиран от Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия /ИАНМСП/, Японската агенция за малки и средни предприятия /ЯАМСП/ и Японската организация за външна търговия.
„За да засилим двустранните икономически връзки и подпомогнем българските износители на японския пазар през 2014 г. бе възстановена дейността на търговското ни представителство в Токио", допълни зам.-министърът. Той посочи още, че има потенциал за по-осезаемо присъствие на български стоки на японския пазар. Такива са български вина, мляко и млечни продукти, пчелен мед, минерална вода, етерични масла и особено розовото масло, продукти на машиностроенето, електрониката и електротехниката. „Съществуват възможности и интерес за износ за Япония на продукти от птиче месо и най-вече гъши дроб", подчерта пред участниците във форума зам.-министър Петров.
По време на форума бяха представени характеристиките, развитието и възможностите на японските малки и средни предприятия /МСП/, тенденциите в търговията и инвестициите в Япония, насърчителните мерки за чужди предприятия в Япония, дейността на Японо-българския икономически комитет, както и балканският и българският пазар през погледа на японските предприятия.
От японска страна, форумът бе бъде открит от Коичи Киши, депутат от Либерално-демократическата партия, председател на Комисията по бюджет в японския парламент и председател на Групата за приятелство България-Япония, който е на официално посещение в България. На форума присъстваха и Н. Пр. Такаши Коидзуми, извънреден и пълномощен посланик на Япония у нас, Ацуши Тойонага, генерален директор на ЯАМСП, представители на японския бизнес.
Япония е третата по-големина икономика в света (след САЩ и Китай). Тя е третият най-голям производител на автомобили, притежава най-голямата индустрия за стоки от сферата на електрониката и е на първите места в класациите за иновации. Производството на Япония е съсредоточено във високотехнологичните и прецизни стоки като оптични инструменти, хибридни превозни средства и роботи.
По предварителните данни на НСИ за периода януари-август 2015 г. е налице ръст на износа за Япония от 49%, в сравнение със същия период на 2014 г., като износът достига 54,3 млн. лева. Вносът от Япония спада с 9% и достига 100,4 млн. лева. Наблюдава се тенденция за увеличаване на износа ни на стоки с добавена стойност като интегрални схеми, електронни трансформатори, машини и апарати за подготовка и преработка на тютюн, инструменти и апарати за автоматично регулиране и контрол, радиоапарати, миялни машини, медицински инструменти, както и при облеклата.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.895920 |
GBP | 2.312180 |
CHF | 2.074270 |