Правителството даде съгласието си Агенция „Пътна инфраструктура" да сключи договори за ускорено изпълнение на дейности по участък 2 от проекта за изграждане на Западна дъга на Софийския околовръстен път. Пътната отсечка е част от АМ „Калотина - София", съобщи пресслужбата на Министерския съвет.
Решението ще позволи своевременното стартиране на строителните дейности и изпълнение на проекта преди окончателното решение за одобрение на финансирането му от Европейската комисия. Участък 2 отговаря на изискванията за кандидатстване за финансиране по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 и осъществяването му е от важен национален и обществен интерес. Проектът включва ново строителство на 5,53 км път с три пътни възела, две пресичания на ж. п. линии с надлези и пресичане на пътя за с. Волуяк, свързващ участък 1 от същия проект с изграждащата се към момента Северна скоростна тангента и АМ „Калотина - Софийски околовръстен път".
За реализацията на участък 2 от проекта са необходими 68 247 811 евро (133 481 117 лв. с ДДС) безвъзмездна финансова помощ, от които 7 422 000 лв. са по ОП „Транспорт" 2007-2013 и 126 059 117 лв. - по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020, съгласно разработения формуляр за фазирането на проекта.
По-късно от публикуваната на сайта на правителството стенограма от днешното заседание на кабинета става ясно, че премиерът Бойко Борисов настоява да се работи непрекъснато по обектите от Софийския околовръстен път, за да не се стигне до загуба на европейско финансиране и строителство на участъците със средства от националния бюджет.
Той препоръча на министъра на регионалното развитие и благоустройството да проведе нови разговори с изпълнителите за пълна мобилизация при строителните дейности: „Събери още днес строителите, да се организира целият бранш и да го завърши. Иначе догодина да дойдете и да кажете: Дайте 30, 40, 50 милиона от бюджета, за да си довършим това, за което имахме европейско финансиране... Ние и да обясним, че по времето на Орешарски това беше абсолютно спряно и в последната една година спасяваме парите, то е факт, но ще се отрази на бюджета и на парите, които чакат всички останали."
Попитана от Борисов за строежа на Северната тангента, регионалният министър Лиляна Павлова отговаря, че строителите работят много активно. „Археолозите освобождават по малко терени, както бяха поели ангажиментите си към нас, ние осигурихме допълнителна работна ръка. Искам да благодаря на вицепремиера Калфин, с когото заедно работихме през бюрата по труда за допълнителни хора, които да наемем там, за да можем да подкрепим археологията да се извади. Всичките съоръжения на тези 17 км са почти готови и се работи по насипи, за да може в максимална степен да имаме съществено завършване до края на месец декември и да остават по-скоро довършителни работи, по-малко дейности. Надяваме се на времето и на снега - колкото по-късно започне снега, толкова повече ще завършим тази година", посочва Лиляна Павлова.
Борисов обаче я прекъсва и казва, че над снега и времето власт нямате. „Юли, август бяха добри за работа", казва премиерът, на което Павлова отговори, че тогава работели археолозите. Борисов веднага заявява категорично: „24 часа работа на този обект! Времето е още благосклонно. Да не сте дошли да искате пари после. Казвам ви го да си знаете. Дори и сега с финансовия министър правим голям жест към вас, защото това, което взимаме като решение, ако не стане Северната тангента в срок и после дойдете да ви даваме допълнително пари за нея, по-добре да ги дадем тези пари за Младост - Тракия да направим. Така че си правете сметката."
Павлова явно остава непреклонна, защото предупреждава: „Господин премиер, отсега мога да кажа, че ако завали сняг, няма как да асфалтираме в снега и няма да довършим тангентата до края на годината. Западната дъга ни е подсигурена. Проблемът е само със Северната тангента, която, ако завали сняг и не могат да доасфалтират, ще трябва да се довършва вече от бюджета. За Западната дъга няма проблем", обяснява министър Павлова.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.895920 |
GBP | 2.312180 |
CHF | 2.074270 |