Нови 37,48 километра от автомагистрала „Струма" в участъка от Дупница до Благоевград бяха пуснати за движение. Така общо са завършени 69 км от аутобана: Долна Диканя - Дупница /16,78 км/, Дупница - Благоевград /37,48 км/ и Сандански - Кулата /14,7 км/. Проектът се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез ОП „Транспорт" 2007-2013 г., съобщи Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ).
Новия магистрален участък откриха президентът Росен Плевнелиев, премиерът Бойко Борисов, министрите на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова и на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски, и председателят на Управителния съвет на АПИ инж. Лазар Лазаров.
„С пускането на почти 40-километровия участък днес завършваме заветната мечта да има магистрала от София до Благоевград, в резултат на което времето за придвижване между двата града ще е само 40 минути. Това е един от най-натоварените участъци в направлението към Солун, който е важен за бизнеса, туризма и студените", каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова при откриването на Лот 2 на АМ „Струма".
Тя посочи, че с подкрепата на премиера два големи паркинга в участъка на магистралата ще бъдат превърнати в специални тържища, на които земеделски производители да могат да продават продукцията си. „Ще подкрепим малките производители, защото малкият бизнес е важен", заяви Павлова.
Тя информира, че на паркинг на км 322 на АМ „Струма" има създадена инфраструктура и пейки, като от мястото при хубаво време се виждат планините Витоша и Рила. Така се дава възможност на туристите да спрат и да видят гледката, тъй като участъкът от Дупница до Благоевград е изключително красив.
Регионалният министър благодари за свършената работа на екипа на АПИ и пое ангажимента от тук нататък да се положат всички усилия в изграждането на оставащия участък от магистралата между Благоевград и Сандански, за да бъде завършена напълно. Павлова съобщи, че избраният изпълнител на строителството на трасето между Кресна и Сандански, вече е започнал работа, която трябва да продължи активно през следващия строителен сезон.
До края на годината ще е готов проектът за преминаване през Кресненското дефиле, който трябва да се съобрази както с техническите, така и с екологичните изисквания. Министър Павлова заяви, че разчита на съдействие от страна на Европейската комисия при провеждане на процедурата за избор на изпълнител на изключително сложния участък от 20 км, след което ще остане само трасето между Благоевград и Крупник.
„Очаквам през следващата година за него също да има избран изпълнител и да започне и неговото изграждане. Магистралата, включително участъкът през Кресненското дефиле, трябва да бъде завършена най-късно до 2022 г., до когато има осигурено европейско финансиране", , каза Павлова.
Най-сложният от изградените до този момент три участъка на АМ „Струма", е сред проектите, които дават основание Оперативна програма „Транспорт" да бъде оценявана като много успешна в усвояването на средства. Това пък заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски.
Той подчерта, че България вече се дава като добър пример за управление на средства от оперативни програми. По думите му, предстои най-голямото предизвикателство - изграждането на Лот 3 от автомагистрала „Струма" в района на Кресненското дефиле. „Ще положим всички усилия в следващите години и това трасе да бъде факт", заяви министър Ивайло Московски.
Лот 2 е най-дългият и най-сложният участък от построените досега от АМ „Струма". Изградени са 42 големи съоръжения - 7 виадукта, 15 моста, 6 надлеза и 14 подлеза. Това е първият пътен обект на инженеринг, включващ проектиране и строителство. Изпълнител на лот 2 Дупница - Благоевград от км 322+000 до км 359+483.52 е КОНСОРЦИУМ „СТРУМА-ЛОТ 2", в който са: „Импреза" АД, Италия, „ГБС Инфраструктурно строителство" АД, България и „Пътстрой - 92" АД, България. Стойността на договора е 358 722 000 лв. с ДДС. Строителният надзор е осъществен от ДЗЗД „ОБЕДИНЕНИЕ „СТРУМА-ПП", в което са: „Пътинвестинженеринг" АД и „Пътпроект" ЕООД - гр. София. Договорът им е за 2 949 843 лв. с ДДС. Отсечката е на територията на областите Кюстендил и Благоевград и връзката с републиканската пътна мрежа в региона ще се осъществява чрез 4 пътни възела:
- п. в. „Дупница-юг", който осигурява връзката с път II-62 Кюстендил - Дупница и достъпа на жителите на община Дупница, Кюстендил и Бобов дол до автомагистралата;
- п. в. „Бобошево" - връзка с път III-104 Бобошево - Четирци;
- п. в. „Кочериново" - с път I-1 Дупница - Благоевград. Осигурява директната връзка с път III-107 за Рилския манастир и е връзка за жителите на общините Кочериново и Рила до трасето на АМ „Струма";
- п. в. „Благоевград" - връзка с път III-106 Благоевград - ГКПП Станке Лисичково и на жителите от община Благоевград с магистралата.
Изградени са и два тунела с по две тръби всяка. Те са при кв. „Левски" на гр. Кочериново и при с. Блатино. Друго голямо съоръжение е мостът над река Струма, който е 950 м.
При строителството на лот 2 АПИ предприе мерки за запазване на откритото от археолозите край село Мурсалево уникално за Европа неолитно селище. Находката е от ранния неолит и е на 8000 г. С изграждането на специална подпорна стена се гарантира съхраняването и експонирането на 3 270 кв. м от площта на древното селище, попадащо в сервитута на автомагистралата. Инвестицията в подпорната стена е близо 7 млн. лв. За проучване на регистрираните археологически обекти по време на строителните работи държавата осигури над 4,2 млн. лв.
Общата дължина на автомагистрала „Струма" - от Даскалово до границата с Гърция, е 150 км. Тя е част от коридор „Ориент/Източно Средиземноморие", свързващ Видин с Кулата, и по нея преминава пътният трафик за Гърция. Направлението се използва като най-къс маршрут между Западна, Централна Европа и Бяло море, а също и като връзка на Европа с Азия.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.895920 |
GBP | 2.312180 |
CHF | 2.074270 |