Сериозно намалелият брой огледи на ваканционни имоти от началото на годината до края на третото тримесечие не доведе до драстично намаление на броя сключени сделки, защото клиентите са много по-мотивирани. Работата с активни, реални купувачи е един от позитивните ефекти от спада на активността в сегмента, породен от политическата ситуация в Русия в края на 2014 година, посочва в годишния си анализ строително-инвестиционната компания Green Life Property Development.
„Действително първите шест месеца на годината бяха изключително трудни за пазара, а прогнозите - силно песимистични. Като всяка криза обаче и тази имаше своите позитивни страни. На пазара активни останаха онези купувачи, които проявяват сериозни намерения за инвестиция в български ваканционен имот. Около 15% от огледите приключваха със сделка при 10% в предходните години", коментира Антоанета Тодорова, търговски директор в компанията.
По думите й, почти всички продажби, започнати преди началото на кризата в Русия, са финализирани. Повечето клиенти, които са изпитали финансови затруднения са поискали предоговаряне на срока, а не на цената.
„Около 98% от клиентите ни успяха да затворят сделките си, без да се налага да предоговаряме цените. На тях им беше необходимо време, в което да осигурят средствата, преодолявайки трудности и валутни ограничения в страната. По-малко от 2% от нашите клиенти не успяха да се справят с кризисната ситуация", казва още Тодорова.
Друг ефект от промените на ваканционния пазар е промяната в темповете на развитие в сектора.
„Утвърдените инвеститори, които през изминалия сезон реализираха добри продажби, чувстват увереност и предприемат нови, макар и по-малки стъпки на развитие. Ваканционните комплекси, успешно реализирани и с добра репутация, продължават плавно да се разширяват, като прогнозите са за задържане и леко покачване на пазара през следващите години", казва Тодорова.
Според нея има ръст в дела на българите, украинците и британците, но те все още не са определящи за структурата на пазара. Има промяна в профила на клиентите, породена от бюджетите, с които домакинствата разполагат след обезценяването на националната валута. „Класически ефект от кризата е "отварянето на ножицата" -търсят се най-скъпите и най-евтините имоти, а средният сегмент изчезва или намалява значително", казва Тодорова.
Средните бюджети на купувачите по южното Черноморие са около 50 000 евро за готов апартамент с една спалня. В Поморие, където компанията има проект от градски тип, нивата са по-ниски и варират между 30 000 и 40 000 евро. Таксата за поддръжка на годишна база в градските затворени комплекси също е по-ниска - около 100-150 евро на фона на 650-800 евро в класически ваканционните проекти.
Цените на новите имоти по южното Черноморие са отбелязали спад с около 10% за година, което е незначително изменение на фона на влошените икономически условия в Русия, откъдето идват основните купувачи.
Цени на кв.м в евро
Район |
2010 |
2011 |
Септември 2012 |
Септември 2013 |
Септември 2014 |
Септември 2015 |
Созопол |
1100 |
1000 |
1150 |
970 |
930 |
850 |
Поморие |
1050 |
950 |
1050 |
920 |
820 |
680 |
За лично ползване са купени около 80% от имотите от началото на годината, като това е целта на почти всички купувачи в по-ниския сегмент. Останалите 20% се придобиват с цел инвестиция и са по-скоро решение на клиенти, търсещи запазване на стойността на спестяванията си още в началото на срива на рублата.
Според Теофил Петров, изпълнителен директор на Green Life Property Development пазарът на терени във ваканционните комплекси и морските градове не се радва на засилена активност, както този в София. Сделките, когато се сключват, са по-скоро инцидентни и са продиктувани от интереса на големите инвеститори към разширяване на функциониращи проекти. Нови мащабни инвестиции по Черноморието едва ли ще се появят в следващите години, тъй като обемите са свити, а търсенето изключително взискателно по отношение на историята на инвеститора.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.895920 |
GBP | 2.312180 |
CHF | 2.074270 |