От утре, 15 декември, стартира разпространението на винетките за 2016 г. Министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова и председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ) инж. Лазар Лазаров представиха пред журналисти визията на стикерите за следващата година.
От утре в дистрибуторската мрежа ще има около 2 млн. винетки, а до края на януари над 4,7 млн. стикери от различните видове и за различните категории превозни средства. От тях над 1 млн. бр. са годишните стикери за леки автомобили, каза инж. Лазаров.
До края на декември т. г. ще върви паралелна продажба на винетките за 2015 г. и 2016 г. Това означава, че ако потребител си закупи седмична или месечна винетка за 2015 г. например на 31 декември тя ще бъде валидизирана от дата 31 декември и ще бъде валидна един календарен месец, ако е месечна и съответно следващите седем дни, ако е седмична. Годишните стикери за 2015 г. за всички видове превозни средства са валидни до 31 януари 2016 г.
Цените (в лева) на винетните такси през 2016 г. са:
В категория 3 са леките автомобили и МПС до 3,5 т, а в категория 1 и 2 са тежкотоварните камиони и автобусите.
Както всяка година с цел по-високата защита и намаляване на възможността за фалшификация е променено графичното оформление на винетките. На стикерите са вградени две холограми. Първата е т. нар. първо ниво на защита за визуално разпознаване. Тя е „зелена" и на нея се виждаи изпъкнала цифра „6". Втората холограма е „сребърна" и е от най-новото поколение компютърно генериран нанооптичен елемент. Тази холограма е с 3 нива - за визуален контрол, за контрол с преносими средства и за експертен контрол.
При производството на новите винетки са използвани български архитектурни и исторически паметници като Шипка, Рилският манастир и др. Винетките са с нова, актуализирана цена, която не е променяна от въвеждането им, а целта е да се осигурят повече средства за ремонт и поддръжка на увеличаващата се републиканска пътна мрежа.
Изображенията за визуален контрол съдържат тримерен стъклен барелеф. Например при седмичните винетки за леки автомобили това е символ „К3С", който изглежда обемно, все едно е изработен от стъкло, както и динамично изображение на тримерен обект, т. нар. моушън ефект. При него се вижда обемно движещо се изображение на цифрата 6.
За отделните видове винетки втората холограма е различна и съдържа допълнителни защити за експертна оценка. Всички стикери имат двойна номерация - пореден и случаен номер. Комбинацията от двата номера също е вид защита.
В периода от 2009 г. до момента са инвестирани над 3 млрд. лв. за строителството на 300 км нови магистрали и рехабилитация на над 2500 км пътища. Около 1,5 млрд.лв. от средствата са предоставени безвъзмездно от ЕС, а останалите 1,5 млрд.лв. са от бюджета и заеми, каза министър Павлова. Извън тези средства, средно годишно в текущ ремонт и поддържане се инвестират приходите от винетки, които са в размер на 200 млн. лв. „Европа не дава пари за кърпене на дупки и поддръжка, а само за ново строителство и рехабилитация на основни направления от мрежата. Изцяло ангажимент на българското правителство е поддържането на пътищата, средствата за които идват от продажбата на винетни стикери", подчерта министърът.
Павлова отбеляза, че колкото повече приходи събираме, толкова повече средства ще имаме възможност да реинвестираме в поддържане на пътищата, които не са в добро състояние или да запазим в задоволително състояние, тези които са по-добри. По думите й с актуализираната цена на винетката ще има повече средства за ремонт и поддръжка на третокласната пътна мрежа, която е с дължина 12 хил.км и в лошо състояние. „Досега със генерираните средства успявахме да поддържаме основно автомагистралите, първокласните и второкласни пътища.Сега с увеличаването на приходите , които очакваме да събере пътната агенция, ще можем да работим за подобряването на третокласните пътища, категорична бе тя.
Регионалният министър напомни, че закупуването на винетка дава право и възможност да се ползва една услуга. „Който пътува и желае да пътува по републиканските пътища, трябва да закупува винетка. Тя не е задължителна. Това е избор. Или пътува в рамките на населеното място, където живее и пътува по общинските пътища без винетка, или, ако има желание за пътуване по републиканските пътища, заплаща за услугата", коментира тя.
Министър Лиляна Павлова подчерта, че паралелно с поддържането на пътищата ще продължат и инвестициите по приоритетните пътни обекти. „Основен приоритет е да започнем изграждането на АМ „Хемус", поетапното изграждане на магистралата София- Калотина, участъци от магистралите Русе- Велико Търново, Видин- София. Това са огромни инвестиции за над 1 млрд.лв. паралелно с доизграждането на АМ „Струма", за която има осигурено европейско финансиране", обясни министър Павлова. Сред приоритетите е и довършването на Западната дъга на Софийския околовръстен път и приключване на всички довършителни дейности, по проектите с европейско финансиране. До края на годината максимално ще завърши и изграждането на Северната скоростна тангента, която е завършена на 80% към днешна дата, съобщи още тя.
В отговор на журналистически въпрос министър Лиляна Павлова коментира, че увеличението на цената на винетката не съответства на реалните цени, които според доклада на Световната банка трябва да са 150 лв. за лек автомобил за годишен стикер. „Увеличението, което направихме, е социално поносимо и възможното към днешна дата. Проблемът е, че до момента цената на винетките не е актуализирана, откакто системата е въведена", каза Павлова. Тя допълни, че с приетите промени в Закона за пътища, България въвежда смесената система, която е по-справедливият подход за поддържане на пътищата, а именно леките автомобили да продължат да плащат за използването на републиканските пътища за време, чрез електронна винетка, а тежкотоварните превозни средства, които пътуват повече, ще заплащат тол-такса.
Министър Павлова опроверга и появилата се в някои медии информация, че решението за актуализация на цените на винетките не е обнародвано в законоустановения срок. Министърът отбеляза, че решенията са законни и са обнародвани още на 10 ноември в Държавен вестник.
От началото на годината до края на ноември са продадени 6 160 264 бр. винетки. Начислените приходи са 225 521 182 лв. Спрямо същия период на миналата година начислените приходи нарастват с близо 8 млн. лв., а броят на продадените стикери се увеличава с около 164 хил. бр. Към края на ноември 2014 г. приходите са били 217,5 млн. лв. Към настоящия момент има нарастване на приходите спрямо предходната година от винетни такси и до края на декември очакваме голямо търсене на месечни и седмични винетки за тази година, каза инж. Лазаров.
На дирекциите „Социално подпомагане" до края на ноември т. г. са предоставени 189 271 бр. безплатни годишни винетки. Те са за 12 681 157 лв. и са за сметка на бюджета на АПИ.
Агенция „Пътна инфраструктура" препоръчва на шофьорите да закупуват винетки само от официално определените за това места. Това са големите бензиностанции и търговски вериги, офисите на „Български пощи", областните пътни управления и ГКПП. Винетки се продават в над 3300 разпространителски пункта. Пълният списък на дистрибуторската мрежа е публикуван на интернет страницата на АПИ - www.api.bg.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.851760 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.101010 |