София ще има след три години и половина още 12 км метро, което ще свърза кварталите "Горна баня", "Овча купел", централната градска част с "Хаджи Димитър", а на следващ етап и с кв. "Левски". Това каза кметът на София Йорданка Фандъкова, която днес представи проекта на пресконференция в Столична община.
По нейните думи, когато бъде завършен третият лъч на метрото, общо 500 хиляди души ще ползват столичната подземна железница всеки ден.
С подготвителните дейности на първите седем метростанции започва строителството на първия етап на третата линия на метрото, който включва общо 8 станции и 8 км нови линии. „За осмата станция в момента са в ход тръжни процедури, нейното строителство също ще започне до края на годината", поясни Фандъкова. Тя съобщи, че в следващите месеци предстои обявяването на процедурите за строителството на още 4 км и нови 4 метростанции.
Фандъкова определи третия метродиаметър за най-важната част от "зелените" политики на общината, свързан със спестяването на 90 хил. тона вредни емисии годишно. Финансирането на първия етап на третия лъч е осигурено, а договорът за безвъзмездната помощ беше подписан днес от министър Московски, инж. Братоев и ръководителя на Управляващия орган на новата оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура" (ОПТТИ) 2014 - 2020 г.
Общия размер на предвидените в новата ОПТТИ средствата за проекта са 401 млн. евро, а прогнозният размер на съфинансирането възлиза на 90 млн. евро. В бюджета на Столична община за 2016 г. е осигурено съфинансиране в размер на 20 млн. лева. З аостаналата ще се потрижи държавата.
В заключение кметът Фандъкова благодари на премиера Борисов, който лично е подкрепял проекта за метрото, както и на министър Ивайло Московски", и на директора на "Метрополитен" Стоян Братоев.
На свой ред министърът на транспорта Ивайло Московски каза, че проектът за разширение на столичното метро е един от най-сложните проекти през новия програмен период. „За последните години, всички правителствени делегации, които идват на посещение в България и се интересуват от инфраструктура остават впечатлени от проекта за столичното метро", каза министърът.
Той посочи, че след стартиране на проектите, ще се търсят варианти за осигуряване на допълнителни средства, които да бъдат инвестирани в метрото.
Министър Московски припомни, че през миналия програмен период, проектът за разширение на софийското метро бе сред най-успешните инфраструктурни обекти финансирани по Оперативна програма „Транспорт". От нея бяха осигурени повече от 1 милиард лева за разширението на първия метродиаметър и изграждането на втория. Дължината на линиите на метрото нарасна до 39 км с общо 34 метростанции.
От 20 януари 2016 г. се въвежда временна организация на движението за строителството на 2 метростанции - при бул."Патриарх Евтимии" и „Граф Игнатиев" и при НДК.
МС 9 - При бул."Патриарх Евтимий" от ул. "Граф Игнатиев" до ул."Хан Крум" пътното платно се стеснява, закрива се синята зона и движението ще се извършва в две ленти. Измества се спирката на градския транспорт с няколко метра в посока ул.Хан Крум.
МС 10 - Стеснява се и пътното платно на бул."Патриарх Евтимий" от бул."Витоша" до ул."Княз Борис Първи". Движението ще се извършва отново в две ленти. Обособяват се тротоари от по 1.5 м.
МС 6 - За метростанцията при Малък градски театър се стеснява пътното платно на ул."Проф. Милко Бичев". Движението ще се прехвърли двупосочно в източното пътно платно.
МС 8 - При Орлов мост - няма затваряне и стесняване на движението. Запазва се съществуващата организация на движението. Само спирката на бул."Евлоги и Христо Георгиеви" се измества в посока ул. "Гурко" в съществуващия тротоар.
МС 11 - Метростанция при бул. „Пенчо Славейков" и Медицинска академия под пътното платно на и ул. "Г.Софийски". През следващите два месеца промени в движението не се предвиждат. От 20 януари 2016г. само спирката при Александровска болница се измества към ВМА.
МС 12 - Метростанция на бул. „Гешов" и България - от 1 февруари до началото на месец март ще се изгражда контактно-кабелна мрежа за изместването на движението на тролея по ул."Григор Начевич". След това ще се премести движението на тролеите. Северното пътно платно по бул."България" се стеснява извършва движението по бул."България" посока Бояна.
МС 14 - Метростанция при ул."Житница" - от 1 февруари започва изграждане на канал в западния тротоар на ул."Житница". Строителството на метростанцията ще се извършва без цялостно спиране на движението по бул. „Цар Борис Трети".
Изграждането на конструкциите на метрото и на подземното пресичане на бул. "Цар Борис Трети" ще се извършва на две части, като при всяка от тях автомобилното движение и трамвая ще се движат двупосочно в едната половина на бул."Цар Борис Трети" и локалното платно към нея. Строителните работи за станцията под бул."Гоце Делчев" и ул."Житница" и подземното преминаване под бул. „Цар Борис 3" ще се извършват при осигурено движение по булеварда.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.888410 |
GBP | 2.313140 |
CHF | 2.074710 |