Европейската комисията (ЕК) настоятелно приканва България да ускори напредъка си в изпълнението на отправените от нас препоръки във връзка с реформата на съдебната система и борбата с корупцията и организираната престъпност. Това е записано в основните препоръки от годишния доклад по механизма за сътрудничество и проверка (МСП) относно стъпките, предприети от нашата страна в сферата на съдебната реформа и борбата с корупцията и организираната престъпност, който днес беше представен в Брюксел.
В доклада се посочва в кои области е отбелязан напредък по отношение на установените показатели през последните дванадесет месеца и къде са необходими допълнителни стъпки.
По повод представения доклад, първият заместник-председател Тимерманс заяви: „През изминалата година България предприе някои важни стъпки, за да върне реформите на дневен ред. Сега е време да се премине към следващия етап, като стратегиите за съдебна реформа и за борба с корупцията бъдат последвани от действия и доведат до конкретни резултати. Приетото изменение на Конституцията на страната, направено с оглед на реформата на съдебната система, което потвърждава политическата воля за изпълнение на стратегията за тази реформа, трябва бързо да бъде последвано от приемането на оставащите законодателни инициативи. Комисията приветства желанието на България да разчита и занапред на техническа помощ и експертен опит в подкрепа на процеса на реформи, като Комисията е предоставила необходимите за това средства. 2016 трябва да бъде годината, през която българите ще усетят действителен напредък. Постигането на реални резултати в борбата с корупцията по високите етажи на властта и по делата, свързани с организираната престъпност, продължава да бъде най-сериозното предизвикателство пред България и затова трябва да е първостепенен приоритет."
В доклада се посочва, че през 2015 г. страната ни е предприела някои важни стъпки, за да върне реформата на дневен ред след период, през който политическата нестабилност явно спъваше напредъка. Двете национални стратегии за съдебната реформа и за борбата с корупцията представляват подробен план за действие. Ясно е обаче, че превръщането на тези стратегии в конкретен и осезаем напредък ще бъде основно предизвикателство през 2016 г.
През декември България измени Конституцията си. Макар в измененията да има някои значителни промени в сравнение с първоначално предложения текст, приемането им все пак представлява важна стъпка към реформа на Висшия съдебен съвет, който управлява българската съдебна система като цяло. Сега трябва да бъдат предприети последващи действия, за да може пълният набор от промени, предвидени в стратегията за реформа на съдебната система, да се превърне в законодателство.
Други инициативи се натъкнаха на пречки, по-специално стратегията за борба с корупцията. Народното събрание отхвърли законопроекта, целящ да създаде нов единен антикорупционен орган, става ясно още от доклада.
Правителството обяви намерението си да внесе повторно предложението в изменен вариант, но отхвърлянето подчерта липсата на политически консенсус по процеса на реформи.
Бавният напредък в борбата с корупцията по високите етажи на властта и по делата, свързани с организираната престъпност, продължава да подкопава общественото доверие в способността на българските органи да гарантират правосъдие. Същото се отнася и до несигурната реакция и последващи действия спрямо конкретни скандали, като този, свързан със Софийски градски съд през 2014 г. Фактът, че по много от препоръките в доклада по МСП от 2015 г. трябва все още да се предприемат действия, подчертава липсата на решимост в усилията на българските институции в ключови области на съдебното управление.
Комисията счита, че процесът на мониторинг посредством МСП, възможностите, предоставени от средствата на ЕС, и конструктивният ангажимент на Комисията и редица държави членки продължават да оказват ценна подкрепа за усилията на България за реформи.
От публикуваната стенограма от днешното заседание на кабинета става ясно, че министърът на правосъдието Екатерина Захариева отбелязва по повод Доклада на ЕС, че основната работа на правителството е да погледне препоръките и да изпълни тези, които се отнасят до него - законодателната дейност.
По нейните думи, най-важната и спешната задача пред Министерството на правосъдието е внасянето на измененията на Закона за съдебната власт, които са свързани както с измененията на конституцията, така и с дългоочакваните изменения, свързани с кариерно израстване, инвестиране, проверки за почтеност, електронно правосъдие, което ще бъде изрично споменато в доклада, а именно добрата инициатива и осигурените средства в Оперативна програма "Добро управление" за бързо въвеждане на електронното правосъдие.
Сроковете, които си поставяме и които са реалистични и изключително спешни, е в началото на март месец да бъде приет законопроектът от Министерския съвет и внесен в Народното събрание", коментира Захариева. По думите й това може да стане в началото на март, защото има още много работа по закона.
В главата за инспектората и засилените правомощия на инспектората за съдебната власт се съдържат три изменения и няма как, давайки толкова силни правомощия за проверки, да не се разпишат подробностите и при какви условия започват тези проверки, коментира правосъдният министър. По думите й прекият избор от магистратите на членовете на ВСС е също изцяло неразработен.
Захариева коментира също, че в политическите послания в доклада има и доста отчетени позитивни неща, като приемането на актуализираната Стратегия за съдебна реформа, приемането на измененията в конституцията, приемането на антикорупционната стратегия, създаването на съвета и проекта на закона на госпожа Кунева, който също е една от препоръките за спешно приемане.
"Моя работа като министър на правосъдието е също да коментирам и да координирам с всички власти, които трябва да изпълнят тези препоръки, а това основно е Висшият съдебен съвет. Наистина основните препоръки са към Висшия съдебен съвет - свързани с дисциплинарните производства, с атестирането и с назначенията, с етичните правила и други препоръки. Така че тези препоръки ще бъдат отчетени при измененията на Закона за съдебната власт, именно в главите, свързани с атестиране, кариерно израстване, самоуправлението на съда, така прокламирано от всички. Даже аз считам, че още повече неща могат да се вкарат като решения на общите събрания на съда от това, което е предложено в първия драфт и, разбира се, реформа и в самата прокуратура - нещо, което има записано и в трите ЗИД-а на Закона за съдебната власт - два в Народното събрание и един, изготвен от предишния екип на Министерството на правосъдието", коментира Захариева.
Според нея, след като приключи работата по Закона за съдебната власт, фокусът ще се премести върху бързината на процеса в Гражданско-процесуалния кодекс - нещо, което се чака от бизнеса и от всички граждани.
Министър-председателят препоръчва много внимателно да се гледат законите и те да влязат до лятната ваканция, като допълва Наказателно-процесуалния кодекс, измененията в Закона за движение по пътищата и измененията в Закона за МВР.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.888410 |
GBP | 2.313140 |
CHF | 2.074710 |