В готовност сме с изискванията към бъдещата тол система, заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова в сутрешния блок на bTV. Тя припомни, че таксата за изминато разстояние ще се плаща единствено от тежкотоварните превозни средства и тези над 3,5 тона, като за леките автомобили и превозни средства до 3,5 тона ще се плаща електронна винетка.
Преминаването по 3000 км малки републикански пътища и 20000 км общински пътища ще бъде безплатно. „Приоритет за нас е да можем да ремонтираме и да оправим състоянието на пътищата с най-интензивен трафик", подчерта Павлова.
Тя обясни, че моделът за заплащане за преминаване по републиканската пътна мрежа се сменя с по-справедлив, като най-големият фокус ще бъде върху големите магистрали, пътища от първи, втори и трети клас, където преминават тежки камиони и има транзитен трафик. Там ще се плаща на километър и така преминаването през страната ни ще струва между 50 и 70 лв., като ще бъде така както е в други европейски държави. Министър Павлова подчерта, че електронната система ще позволи винетката да важи за една година, независимо от датата на нейното закупуване.
Регионалният министър разясни също, че GPS-a системата, на която е базирана смесената система за заплащане, ще осъществява контрол чрез камери по пътища, които сканират номера на леките автомобили. При неплатена винетка автоматично ще се генерира глоба.
За тежкотоварни автомобили, които нямат бордово устройство, се предвижда възможността да заплащат на машини тип банкомати и така да получат маршрутна карта.
Обещствената поръчка за избор на изпълнител, който да изгради и внедри системата, се прави с отложено плащане, при което изпълнителят за своя сметка я изгражда и внедрява, а заплащането ще бъде в рамките на няколко години при вече функционираща система на база на приходите от винетки.
Министър Павлова информира, че обществената поръчка ще стартира април месец, като изборът на изпълнител ще бъде на база най-добра цена за най-кратък период от време.
Внедряването на системата може да започне за около година след като бъде избран изпълнител.
По отношение на спряната поръчка за автомагистрала „Хемус" регионалният министър посочи, че тя е проведена законосъобразно, но предвид липсата на европейско финансиране, се търсят решения, изискващи по-малко средства. Тя информира, че в новия проект, намалявайки проектната скорост на 120 км/ч ще се следва в максимална степен релефа на пътя.
През май месец ще бъде пуснат търгът за първия участък на магистралата от Ябланица до Боаза, който е готов и препроектиран.
Предстои да се обявят търгове за изпълнители на обхода на Ахелой и за участъка Ахелой - Поморие от направлението Бургас - Слънчев бряг, както и пътя Стара Загора - Раднево.
Във връзка с ВиК реформата министър Павлова подчерта, че тя е приключила, като 24 области са окрупнени и за тях се работи по самите проекти, с които да се кандидатства за европейско финансиране. Тя припомни четирите неконсолидирани областите, където има малки общини, отказващи да се реформират. В област Благоевград - Сандандси, Кресна и Петрич, в Кюстендил - Дупница и Сапарева Баня, Троян в Ловеч и девет общински неефективни ВиК дружества в област Пазарджик. Държавата стопанисва активите и ги предоставя, контролирайки ги през ВиК асоциации. По този начин има възможност да се кандидатства за средства от Европейския съюз и да се изградят водопроводна и канализационна система.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.851760 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.101010 |