Предложението за поскъпване на билетите за градски транспорт с 60% влиза за обсъждане в Столичния общински съвет (СОС), след като днес транспортната комисия на СОС с гласовете на съветниците от ГЕРБ даде зелена светлина на новите цени. Против бяха БСП и коалиция "Сердика" (АБВ), а от Реформаторския блок се въздържаха.
Предложението за по-скъпи билети в столичния транспорт от 1 юни ще бъде разгледано най-вероятно на следващото заседание на СОС, насрочено за 14 април. Съветниците не се съобразиха с проведения на 1 април протест в столицата срещу увеличаването на цената на билетчето в публичния транспорт, което в момента струва лев.
Преди седмица Центърът за градска мобилност (ЦГМ) предложи билетът за транспорт в София да поскъпнат и да станат 1,60 лева. Двата основни аргумента бяха, че по този начин ще се стимулира използването на карти, чиято стойност се запазва, а като се увеличат санкциите срещу нередовни пътници от 20 на 40 лева ще намалеят гратисчиите.
Въвеждат се и три нови вида превозни документи в София - карта "метро плюс" за метро и една линия наземен транспорт на цена от 43 лева, тридневна карта за всички линии на цена от 10 лева, карта "София" за 20 лева с преференции при посещения на културни и исторически забележителности.
Темата за гратисчиите обаче беше сред най-дискутираните на днешното заседание. Според зам.-кмета по транспорт Любомир Христов, само около 70-80 хил. лв. са събрани в рамките на последната година и половина от наказателни постановления за санкции на гратисчии, в отговор на забележките на опозицията, че поскъпването на единичния билет ще доведе до повече гратисчии и по-голям брой хора ще предпочетат да използват личните си автомобили.
„Усилията са насочени именно към тези хора и цената на тяхното пътуване да бъде максимално снижена и възможно най-ниска", подчерта Христов. По думите му, билетът в целия свят е документ, който се използва от хората, които пътуват инцидентно в градския транспорт. Христов помоли да не се фокусира вниманието върху билета.
Зам.кметът посочи, че гратисчиите са проблем в целия свят, включително и в София, и като част от промените, които се предлагат на Столичния общински съвет от ЦГМ, е значително увеличение на размера на глобата, което да бъде достатъчно разубеждаващо по отношение на нередовните пътници. "През последните 2 години работим изключително интензивно по събирането на наложените санкции с акт, включително чрез съдия изпълнител. Целта не е да се събират пари от глоби и системата да се финансира от тях, а глобите да бъдат достатъчно ефективни и събираеми, така че хората, които биха решили, че могат да не си купят билет, да бъдат разубедени", каза още Христов.
Основният му опонент Калоян Паргов от БСП беше на противното мнение. Според изследвания на институти и научни звена, на които той се позова, гратисът в градския транспорт е много повече от 10-12%, той е в порядъка около 30-40%. По думите на Паргов, този гратис генерира доход за гратисчиите от порядъка на 800-1000 лв. под формата на спестявания от карти и билети и дори и да има двойна глоба от 40 лв. това няма да ги уплаши, защото това само ще повиши размера на спестяванията им на 1500-2000 лв. на година. Съветникът от БСП предлага тези проблеми да се решат първо с въвеждането на единна тикет система, която да генерира информационен поток като база за взимане на решения и която да може да предложи на пътниците разнообразна тарифна политика и различен вид таксувания, като по този начин хем да се увеличат приходите и да се въведе контрол върху този гратис. "Изисква се инвестиции и търпение, но за съжаления явно проблемът с дефицита е голям и затова се бърза с цената на билета, която да компенсира този дефицит", подчерта Калоян Паргов.
На днешното заседание бе обсъдена и инвестиционната програма на ЦГМ, където се предвижда още сега да започне изграждането на нов Център за градска мобилност, на нови паркинги, нови бус ленти и подобряване на обслужването във връзка със закупуването на превозни документи.
Предстои в следващите две седмици промяната в ценовата политика на превозните документи в градския транспорт да бъде разгледана още в стопанска и финансова комисия, а след това да бъде гласувана от Столичния общински съвет.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.857210 |
GBP | 2.345120 |
CHF | 2.101010 |