Студентите от Техническия университет-София работят върху дизайна и конструкцията на напълно нов енергийно ефективен автомобил за състезанието Shell Eco-marathon Европа в Лондон в началото на юли 2016 г.
Това е четвъртият проект за изцяло нов автомобил, който екипът на Техническия университет-София вярва, че ще успее да реализира също толкова успешно, колкото и предходните три автомобила за Shell Eco-marathon. ТУ-София е българският отбор с най-дълга и успешна история в състезанието. До този момент проектираните и изградени от тях енергийно ефективни автомобили в категорията „Градски тип" са били задвижвани с три различни източника на енергия - хибриден двигател (комбинация между двигател с вътрешно горене и електродвигател), водород и електрическа батерия, а отборът е отбелязал 6 класирания, от които три на престижното второ място.
Като стъпват върху опита си и натрупаните знания до момента от предишни надпревари, тази година младите инженери ще използват наученото и ще се стремят да се класират на челното място в категорията „Градски тип" автомобили.
Новият автомобил ще бъде задвижван от чисто нова водородна горивна клетка, чиято покупка предстои. Стратегията за победа на бъдещите инженери от ТУ-София стъпва още върху подобрено окачване, задвижваща и спирачна система, съвременна електроника.
За постигането на максимална енергийна ефективност, отборът търси вариант за карбоново купе, при което теглото на автомобилa ще бъде значително редуцирано. На миналото състезание, студентите от ТУ-София управляваха 90-килограмов автомобил, докато тази година се приготвят да посрещнат пистата в Лондон с 80-килограмов.
Другото нововъведение е в дизайна на купето - екипът концентрира усилия си върху конструкция на превозното средство с минимални размери, която ще има по-малко съпротивление на пистата. Амбицията на отбора е новият автомобил да бъде възможно най-тесен и нисък в рамките на правилата на състезанието, но в същото време да е лек и аеродинамичен.
Ново е и името на автомобила, с който ще поемат предизвикателството да изминат максимално разстояние с минимален разход на трасето в Лондон през месец юли. През 2016 г., той носи името Феникс. Екипът на ТУ-София е съставен от 11 студенти, които учат в специалности като „Индустриално инженерство", „Електроника", „Инженерен дизайн" и други.
„Тази година вярваме, че с всичко, което правим, ще постигнем по-добри резултати и ще успеем да притесним вечния конкурент в нашата категория - французите. Ако шансът е на наша страна, ще се стремим да завоюваме първото място в нея. Мисля, че с новия автомобил ще можем да изминем над 300 км/м3 на трасето в Лондон и да превърнем тази мечта в реалност", коментира Пламен Пунов, преподавател в ТУ-София и ръководител на отбора.
В момента екипът използва софтуер за симулации на автомобила, с които да изчисли оптималното движение и разход на енергия, както и начина, по който трябва да се пилотира на пистата в Лондон, за да се постигне максимално добър резултат.
Всички нововъведения и технологии, които използва отборът на ТУ-София за представянето си в Shell Eco-marathon 2016 г., са достъпни благодарение на подкрепата на университета и на редица представители на българския бизнес - компаниите Сенсата, Мелексис, Ванико, Бош България, Скания България, SKS и Мкомпозит.
„Нямам притеснения за новата писта - миналата година, когато се включих в състезанието за първи път, пилотирах стария автомобил и мисля, че се справих добре. През тази година имах възможността да посетя британската столица по друг повод и успях да разгледам улиците на града, по които ще се изгражда пистата за Shell Eco-marathon - да, има някои по-остри завои и наклони, но когато пилотирам за успеха на отбора, това няма да даде отражение. В това е истинският смисъл на Shell Eco-marathon - в условия на екипна работа да посрещнеш уверено всяко предизвикателство", допълва пилотът на отбора Симеон Михов.
През 2015 г., отборът на Техническия университет - София зае второ място сред отборите, които се състезаваха в категорията автомобили „Градски тип" с водородна горивна клетка на финалите на Shell Eco-marathon Европа в Ротердам. Отборът измина забележителните 215 км/м3, като остави пред себе си единствено студентите от Политехническия университет в Нант, Франция, с резултат 373 км/м3.
„ТУ-София имат на своя страна всички необходими условия да направят по-добро представяне в сравнение с предходни години. От една страна ще разполагат с автомобил, който съчетава в себе си техния дългогодишен опит в състезанието, знанията и уменията, които са натрупали в хода на многобройните си успешни участия. От друга страна последното поколение членове на отбора вече работи по синхронизиран начин и познава достатъчно добре състезанието. Разбира се новата локация и писта в Лондон ще представляват значимо предизвикателство за всеки отбор, дори за най-опитните участници.", сподели Камелия Славейкова, изпълнителен директор на Shell България.
Автомобилът ще бъде представен в началото на лятото в София, заедно с автомобилите за Shell Eco-marathon 2016 на участниците от Русенския университет „Ангел Кънчев" и Професионална гимназия по селско и горско стопанство, гр. Чепеларе.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.851760 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.101010 |