На официална церемония днес бе открита обновената Централна жп гара на София, в която са инвестирани над 61 млн. лв. по Оперативна програма „Транспорт". Лентата прерязаха премиерът Бойко Борисов, министърът на транспорта Ивайло Московски, кметът на София Йорданка Фандъкова и генералният директор на НК Железопътна инфраструктура инж. Милчо Ламбрев.
Извършена е цялостна рехабилитация на гаровият комплекс. Изпълнени са всички стандарти и изисквания за енергийна ефективност. До всички нива на гаровия комплекс ще се осигури достъп на лица с намалена подвижност. В модернизираната сграда има: детски кът за майки с деца, чакалня за хора в неравностойно положение, единен център за управление движението на влаковете, мултифункционална зала, зона за заведения и бързо хранене. Осигурява се лесен достъп и ориентация към главните функционални точки на гарата и връзките между различните видове обществен транспорт. Изградена е нова система за видеонаблюдение с постоянен мониторинг и контрол за осигуряване на безопасна среда за пътниците на територията на гаровия комплекс. Към всички обществено достъпни зони е предвиден достъп и са поставени информационни табла за хора в неравностойно положение. Изградени са нови системи за звукоизвестяване и информация на пътниците.
"В дните на смирение само мога да поздравя екипите, които работиха тук, благодаря на синдикатите, радвам се за децата и всички, които искат да спортуват в сферата на железниците в прекрасна зала. Пожелавам на милионите пътници да се чувстват уютно и комфортно, каза още премиерът. Хубаво е да има една снимка как изглеждаше гарата преди и как изглежда в момента. Как изглеждаше Лъвов мост - как изглежда в момента. Как беше бул. "Мария Луиза" - как е в момента. За метрото, да не говорим", каза на церемонията премиера Бойко Борисов.
Министър Московски пожела на гражданите на София да ползват новата гара. Всички си спомняте, че това беше едно от най-нелицеприятните лица на София. "Приемам предизвикателство да работим усилено с Йорданка Фандъкова, за да може и предгаровата площ да бъде рехабилитирана. Без усилията на екипа на изпълнителите и пълното съдействие на Столична община днешното откриване нямаше да е факт, каза Московски. Вярвам, че зданието на Централна гара ще остане знаково за София", каза още той.
Според министъра на транспорта, към днешна дата гарата е готова за експлоатация. "Единствено довършителни дейности се извършват в помещението, където се намира централизацията и контролът на трафика на влаковете. До броени дни и там ще приключи ремонтът. Предстои да се дооборудва детският кът и да минат процедурите по даване под наем на търговските площи", обясни министър Московски.
"Това е поредната голяма придобивка за София. Отново виждам резултата от европейските средства - през 2012 година гарата беше свързана с метрото, а сега софиянци могат да имат съчетание на модерен градски транспорт с нова, обновена гара, посочи кметът Йорданка Фандъкова.
Три са били основните направления, по които се е работело върху приемното здание. По думите на инж. Ламбрев, на първо място е била конструктивната корекция, във връзка с новите еврокодове, които са влезли в сила през 2012 година. Гарата е строена през 1974 г. и не отговаря на изискванията за земетръс. „Усилиха се максимално всички колони, напречни и надлъжни греди и фундаменти и по този начин се постигна ефектът", обясни инж. Ламбрев. Покривната конструкция на гарата е метална и подсилена.
"На второ място искахме да променим енергийната ефективност и затова фасадата изцяло се поднови. Поставени са нови алуминиеви дограми с трислойни стъклопакети, които довеждат до запазване на температурата в цялото пространство, което никак не е малко", уточни инж. Ламбрев, цитиран от Агенция „Фокус", и допълни, че цялата гара има площ около 12 дка".
"Третото нещо, на което наблегнахме беше комфортът на пътниците, който желаехме да се подобри, както и на хората в неравностойно положение. Всички тези ефекти бяха постигнати. Гарата отговаря изцяло на най-новите европейски изисквания", увери инж. Ламбрев. По думите му, за да може пространството в гарата да се използва максимално, е построена многофункционална зала, която може да се ползва в много аспекти. "Първоначално сме замислили това да бъде академия за нашите дечица, за да могат безплатно и безпроблемно те да тренират в нея", подчерта Ламбрев. "Направиха се чисто нови перонни навеси, подновиха се перонните настилки. Навсякъде беше озеленено и се сложиха пейки, които дълги години гарата не беше виждала", каза Ламбрев. Той уточни, че ежедневно през гарата минават около 15 000 души.
Ремонтът започна през април 2014 г. от НКЖИ, а през 2015 г. се включи и общината с частично обновяване на гаровия площад. Договорът за обновяването на Централна гара София беше подписан на 22 август 2013 г. Изпълнител на проекта е консорциумът "ГБС-Централна гара София", който спечели с оферта от 55,96 млн. лв. без ДДС.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.851760 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.101010 |