Задълженията Холдинг БДЖ към края на март са намалели с 16,6% спрямо октомври 2014 г., когато са били 564 млн. лв. В момента те са малко на 470 млн. лв. Това става ясно от писмен отговор на министъра на транспорта Ивайло Московски на въпрос на депутат, цитиран от БГНЕС.
Ако летище "София" бъде отдадено на концесия, част от парите ще отидат за погасяване на задълженията на БДЖ, казва Московски. От отговора му става ясно още, че през 2015 г. компанията е била осъдена да плаща наказателна лихва по Втория облигационен заем в размер на 10,7 млн. лв. на година.
Транспортният министър признава, че ако не се осигурят средствата за погасяване на задълженията, кредиторите имат "достатъчно принудителни инструменти на свое разположение", което включва и разпродажба на активи на холдинга, както и блокиране на сметки.
В писмения си отговор Ивайло Московски уточнява, че в разговор с главна дирекция "Конкуренция" на ЕК е посочено, че максималната "държавна помощ", която страната би искала да окаже на "Холдинг БДЖ" е в размер на максимум 320 млн. лв., вкл. погасяване на задълженията към държавната Национална компания железопътна инфраструктура. "Въпросната сума е изчислена при възможно най-песимистичния вариант от плана на железницата, като в случай например на осъществяване на приватизационна сделка, необходимостта от държавна подкрепа ще намалее със съответните постъпления от нея", пише в отговора на транспортния министър.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |