Днес Европейската комисия изпълнява решително основния приоритет на председателя Юнкер за създаване на работни места и стимулиране на растежа в Европейския съюз, като обявява списък със 195 транспортни проекта, които ще получат финансиране от близо 6,7 милиарда евро по Механизма за свързване на Европа (МСЕ). Благодарение на тази инвестиция се очаква да бъде привлечено допълнително публично и частно финансиране на обща стойност от 9,6 млрд. евро, съобщи пресслужбата на Еврокомисията.
Сред тях има и три български проекта:
- Модернизация на жп участъкът от Костенец до Септември (препоръчителен бюджет от 151 518 982 евро);
- Участие в проекта за довършване на Речната информационна система в българската част на Дунав (RIS - River Information Services), като е осигурено финансиране за 326 400 евро;
- Участие в програмата SESAR Single European Sky ATM Research) за единно европейскоранство, като е осигурено финансиране за 2 175 306 евро.
Избраните проекти ще допринесат за цифровизацията и декарбонизацията на транспорта, в съответствие с по-широката политическа програма на Комисията. Държавите членки, отговарящи на условията на Кохезионния фонд, получиха почти 85 % от финансирането, което ще помогне за преодоляване на инфраструктурните различия в целия ЕС. Сред тях е България заедно с Хърватия, Кипър, Чешката република, Естония, Гърция, Унгария, Латвия, Литва, Малта, Полша, Португалия, Румъния, Словакия и Словения.
Заместник-председателят на Комисията Юрки Катайнен, който отговаря за работните места, растежа, инвестициите и конкурентоспособността, заяви: „Доволен съм, че Комисията отново дава голям принос към инвестициите в транспортния сектор, което ще доведе до повече работни места и ще създаде икономически растеж в Европа.Бих желал също да използвам тази възможност, за да насърча всички потенциални организатори на проекти да проучат възможностите за инвестиции съгласно Плана за инвестиции за Европа и по-специално новосъздадения Европейски портал за инвестиционни проекти (ЕПИП), който дава видимост в целия свят на проектите в областта на транспорта."
Европейският комисар по въпросите на транспорта Виолета Булц заяви: „С 9,6 млрд. евро общи инвестиции до 2030 г. могат да бъдат създадени 100 000 работни места в европейската икономика. Проектите ще направят Европейската инфраструктура по-безопасна, по-устойчива и по-ефикасна за пътниците и предприятията. За мен е удоволствие да науча, че регионът на Западните Балкани също ще получи финансиране, което ще доближи неговата транспортна инфраструктура до тази на ЕС."
Избраните проекти
са предимно за обекти, които са част от основната трансевропейска транспортна мрежа (TEN-T). След старта през ноември 2015 г. по втората покана за предложения по МСЕ бяха получени 406 предложения за проекти, отговарящи на условията. Поисканото финансиране от ЕС в размер на 12,49 млрд. евро доста надвишаваше наличните средства. Това даде възможност на Комисията да избере проектите с най-голяма европейска добавена стойност, като в същото време гарантира балансирано разпределение от гледна точка на местоположението и видовете транспорт. 5,6 млрд. евро бяха заделени за държавите членки, отговарящи на условията на Кохезионния фонд.
Приносът към осъществяването на други приоритети на Комисията, например енергийния съюз или цифровия единен пазар, също бе взет предвид по време на подбора. Финансовото участие на ЕС е под формата на безвъзмездни средства, с които в зависимост от вида на проектите ще се финансират между 20% и 50 % от допустимите разходи по тях. По отношение на проектите, внесени по поканата на Кохезионния фонд, максималното съфинансиране може да достигне до 85 % от допустимите разходи.
Какво предстои
В съобщението до медиите от Европейската комисия се уточнява, че в рамките на Механизма за свързване на Европа от бюджета на ЕС за 2014 - 2020 г. ще бъдат предоставени на разположение 24,05 млрд. евро за съфинансиране на проекти за обекти от трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T) в страните от ЕС. От тази сума 11,305 млрд. евро ще са за проекти в държави членки, които отговарят на условията за финансиране от Кохезионния фонд. В годишни и многогодишни работни програми се посочват приоритетите и общият размер на финансовата подкрепа по всеки от тези приоритети през дадена година. 2014 г. е първата програмна година за МСЕ. Заедно с Европейския фонд за стратегически инвестиции (ЕФСИ) и Европейските структурни и инвестиционни фондове МСЕ ще играе основна роля за преодоляване на недостига на инвестиции в Европа, което е един от водещите приоритети на Комисията.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.855270 |
GBP | 2.349910 |
CHF | 2.099880 |