Най-избираният одитор е отстранен от проверките в небанковия сектор. Месец след като пое Комисията за финансов надзор (КФН) и насред вече течащите прегледи в небанковия сектор Карина Караиванова бе принудена да отстрани от задачата "РСМ България". Това е консултантът, който спечели най-много на брой клиенти - 15 застрахователя и 3 пенсионни компании, управляващи общо 9 пенсионни фонда. Причината - разследване, което е показало, че компанията е подала неверни данни за международните екипи, с които ще работи. Много от чуждите експерти, посочени от РСМ като участници, са заявили по време на разследването, че не им е известно да са включени в такива прегледи, автобиографиите им са неверни, а подписите не са техни. Нещо повече - в хода на течащите прегледи РСМ продължава да отчита в редовно подаваните документи в КФН след началото на прегледите, че тези лица извършват работа в прегледите, което в рамките на разследването е категорично опровергано от същите.
"Разкритата невярна информация включва злоупотреба с имената на ръководители на екипи, актюери и други членове на екипи в прегледите на различни застрахователи и пенсионни фондове", се казва в съобщението на КФН, която заявява, че ще сезира отговорните органи.
От "РСМ България" заявиха, че ще направят собствено разследване, но категорично отхвърлят обвиненията на КФН. "Смятаме, че има тенденциозно отношение от страна на ръководството на регулатора. Възложената ни работа по прегледите на активите на пенсионни фондове и баланси на застрахователи е извършена и докладите са предадени в срок. До момента по никакъв начин не е имало индикации за проблеми. От страна на КФН не са искани от нас допълнителни документи", обясниха от дружеството, ръководено от Изабела Джалъзова.
"Булгартрансгаз" ще прави ново дружество за газовия хъб "Балкан". Дъщерно дружество на "Булгартрансгаз" ще поеме изграждането на газовия хъб "Балкан". До 50% от акциите в новата проектна компания се предвижда да бъдат предложени на стратегически инвеститори. Това съобщи изпълнителният директор на държавния газов оператор Георги Гегов на инвеститорска кръгла маса за новия проект във Варна. На този етап инвестицията се оценява на 1.5 млрд. евро, но точната сума ще е ясна след приключване на предпроектните проучвания, които са предвидени за 2017-2018 г.
Изграждането на хъба ще даде възможност за увеличение на преноса на газ през страната до 43 млрд. куб.м, каза още Гегов. Предстои да се реши дали трасето да минава северно или южно от Стара планина, като по думите на Гегов в зависимост от инвеститорския интерес може да се избере и вариант с изграждане на два, а не на един тръбопровод. За момента не е ясно как ще бъде финансиран проектът. "Има какво още да се уточнява по финансовия модел, но всички въпроси ще бъдат изяснени в хода на преговори с потенциалните инвеститори", посочи енергийният министър Теменужка Петкова.
Банките с рекордна печалба - 909 млн. лв. 2016 г. се очертава рекордна за печалбата за българските банки, показва последната статистика на БНБ. Към 31 юли печалбата на сектора е 909 млн. лв., сочат данните. Това е рекорд за този период, откакто има статистика в БНБ. Сумата е с 295 млн. повече от същия период на 2015 г. и надвишава с 11 млн. лв. отчетените 898 млн. лв. за цялата 2015 г. Тя е е и близо 2 пъти повече от печалбата за всички предходни години до предкризисната 2008 г. Ръст има и при банковите активи - с 0,8% за месец до 89,4 млрд. лв. В челните места Пощенска банка след сливането ѝ с Алфа Банк е изместила Райфайзенбанк от петото място. Останалите четири - УниКредит Булбанк, Банка ДСК, Първа инвестиционна банка и Обединена българска банка, запазват местата си в подреждането по активи. Сред 17-те банки от втората група и 5-те чужди клонове, които влизат в третата група, няма размествания. Собственият капитал на банките също се е увеличил - със 175 млн. лв. до 12 млрд. Нетният оперативен приход е със 137 млн. лв. повече, а натрупаната обезценка по кредити и вземания е 374 млн. лв. срещу 479 млн. към юли 2015 г. Въпреки че БНБ вече обяви нулева основна лихва и за септември, а доходността на депозитите продължава да спада, спестяванията и на фирми и на домакинства растат. Само за месец домакинствата са добавили нови 487 млн. лв., а фирмите - 139 млн. Общата сума на депозитите вече е 75,6 млрд. лв.
Митниците ще унищожават конфискувани стоки. Митниците незабавно да унищожават всички негодни или опасни стоки, отнети в полза на държавата. Това предвижда нова наредба, обявена от финансовото министерство за обществено обсъждане. Всяка стока, включително автомобили, машини, суровини и други, ще се оценява дали е безопасна за хора, животни и околната среда. Ако се прецени, че е опасна, ще бъде унищожена. Ако не създава опасност за никого, може да бъде предлагана на търг от ведомството на Розалия Димитрова или безвъзмездно предостявана за ползване. Според проекта освен негодни и опасни стоки ще се унищожават такива, които създават опасност при съхранението си , както и тези за които процедурите по продажбата са изчерпани. Това означава да е имало над два търга без купувачи. Ще се унищожават и произведени имитации без съгласието на собственика на търговската марка.
Осигурителните прагове увеличават сивия сектор на пазара на труда. България е единствената страна в ЕС, в която има минимални осигурителни доходи (МОД). Те трябва да бъдат премахнати, защото вместо да осветляват икономиката, вече имат обратен ефект – увеличават сивия сектор на пазара на труда. Това обяви пред „Труд“ председателят на УС на Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) Васил Велев.
МОД представляват минималната сума, върху която работодателят е длъжен да осигурява работника. Според Велев близо 300 000 българи работят в икономически дейности, в които, заради административната намеса на държавата, минималната заплата е по-висока от средния осигурителен доход. Припомняме, нaциoнaлнo пpeдcтaвитeлнитe paбoтoдaтeлcĸи opгaнизaции y нac – КРИБ, АИКБ, БСК и БТПП, нacтoяха зa пpeмaxвaнe нa МОД и отказаха да участват в преговори по договарянето им със синдикатите. Те обикновено са в разгара си в началото на септември, но тази година срокът бе удължен до 16 септември.
Oт гoдини дъpжaвa, paбoтoдaтeли и профсъюзи oбcъждaт въвeждaнeтo нa мexaнизъм зa минимална работна заплата и пpeмaxвaнeтo нa ocигypитeлнитe пpaгoвe, нo бeз peзyлтaт. Зa 2016 г. бe дoгoвopeн cpeдeн pъcт нa ocигypитeлнитe пpaгoвe oт 7,5%, ĸoйтo бe aдминиcтpaтивнo пpилoжeн и зa нaд 30 иĸoнoмичecĸи дeйнocти.
От АИКБ предлагат като алтернатива да се договарят минимални работни заплати по сектори, като така ще се избегне моментът с административната намеса на държавата.
Не достигат пари за ремонт на пътя в Лом. Пари за цялостен ремонт на пътя в Лом, през който ежедневно тежкотоварни камиони пътуват за Дунав мост 2, засега няма, става ясно от прессъобщение на сайта на Агенция „Пътна инфраструктура”.
Припомняме, че тежкотоварен камион излетя от пътя в Лом, връхлетя върху къща и на място загина млад мъж, а деветима други, сред които и шофьорът на ТИР-а, бяха ранени.
По трасето от месеци летят ТИР-ове, разбиват пътната настилка и застрашават къщите и хората.
Въпреки предупрежденията за опасността от тежки инциденти обаче мерки не бяха взети. Заради този случай от АПИ заявиха в прессъобщението, че цялостен ремонт на участъка от път ІІ-81 през град Лом е заложен в програмата на агенцията за 2017 г., но в момента липсват пари за нужната рехабилитация.
Друг довод за забавянето на ремонта е, че заради извършвания в момента ремонт на пътя Видин – Димово и планираните предстоящи ремонти на път III-112 на територията на област Видин, участъкът от път ІІ-81 през град Лом не може да бъде затворен.
Отсечката от км 144+205 до км 146+643, която минава през града, е с паважна настилка с много слягания и пропадания. Въпреки многократните изкърпвания с асфалт, тя бързо се амортизира.
Агенцията обяснява причината за лошата настилка с това, че успоредно на пътя има отводнителен канал, който е по цялата дължина на участъка. Този канал отвежда високи подпочвени и фекални води, но от години е запушен, което води до преовлажняване на основата на пътя и пропадане на настилката.
Управляващите няма да пипат данъците през 2017-а. Данъчната система ще остане непроменена и през 2017 г., защото показва, че тя работи и генерира над средния за ЕС растеж в период, когато световната икономика излиза от кризата. Това съобщи вчера пред БНТ председателят на Бюджетната комисия в парламента Менда Стоянова (ГЕРБ). Освен че данъците няма да бъдат променяни, бюджетът на държавата за 2017 г. ще бъде планиран с малък дефицит. Приоритетите ще са образование и здравеопазване, ще се отпусне и втория милиард за санирането на жилищните сгради, стана ясно от думите на Стоянова.
Тя подчерта, че няма да бъдат възприети идеите на БСП за диференцирана ставка на ДДС за детски стоки, книги, лекарства, поискани в декларацията на Корнелия Нинова при откриване на новия политически сезон. Според Стоянова идеите на социалистите са популистки и се подхранват от желанието да бъде похарчен огромният фискален резерв, натрупан от сегашното управление. По думите й диференцираната ставка на ДДС обикновено не води до понижаване на цената, а социалните политики не трябва да се провеждат с мерки в областта на данъците.
Предвиденият минимален дефицит тя обясни така: "Не бива консолидацията да се осъществява рязко. Имахме такъв опит в първия мандат и той доведе до стагнация на икономиката". Според нея натрупаният излишък от близо 3.3 млрд. евро към края на август 2016 г. ще бъде усвоен до края на годината. Решаващата роля за по-добрите резултати спрямо постигнатите през миналата година се дължат на свиването на сивата икономика и на растежа от 3%, каза председателят на бюджетната комисия. Образованието ще е приоритет в разходните политики, защото България се нуждае от все повече квалифицираните работници, които да намерят своята реализация в страната, а не да бягат извън нея. Предвижда се в програмите за обучение и квалификация все по-силно да бъде ангажиран бизнесът. Втори приоритет догодина ще е здравеопазването, където е "трудно да се работи", но "се направиха някои стъпки, които дават резултат", уточни Стоянова. Управляващите ще продължат да се фокусират и върху подобряването на инфраструктурата, за която след 2020 г. не се предвижда еврофинансиране. Програмата на правителството за саниране на жилищните сгради върви "изключително успешно" и след първия милиард, предстои отпускането и на втори през 2017 и 2018 г., каза още Менда Стоянова. За намеренията на кабинета съобщи преди месец премиерът Бойко Борисов при откриване на първата в София санирана сграда на ул. "Мизия" до Военната академия.
БДЖ ще ни вози с автобуси вместо влакове още дълго и след 15 септември. 24 локомотива на "Холдинг БДЖ" са се самозапалили по време на движение от 1 януари до 2 август включително. Това сочи официална справка на Дирекция "Звено за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт" към Министерството на транспорта. На практика това означава пожар в един локомотив седмично. Това са само запалванията, разследвани от звеното, а самите пожари са много повече, коментира експерт по жп безопасността. Реално стават известни основно запалванията на машините, теглещи пътнически влакове, тъй като самите пътници звънят на кого ли не - от тел. 112 до медиите. Не повече от 10% от запалванията на локомотиви на товарни влакове стават известни, тъй като в 90% от случаите машинистите успяват само с налични средства да потушат пожарите.
По 3 локомотива са се запалвали пред студените месеци януари и февруари, сочи справката на звеното. През април пожарите в локомотиви на "Холдинг БДЖ" са 7, а през юли - 5. През май и юни пожарите са по два, а само на 2 август са се самозапалили по време на движение две машини.
Между 8 и 15 влака среднодневно не могат да потеглят от гарите заради липса на локомотиви, обясниха за "Стандарт" жп диспечери. Загубите на БДЖ от изпуснати товари поради липса на локомотиви са огромни, твърдят спедитори.
Именно поради липса на локомотиви от 27 юли БДЖ въведе временни промени в Графика за движение на влаковете със срок на действие до 15 септември. По някои направления, като Долна махала - Хисар, Берковица - Бойчиновци и др. пътниците на БДЖ се возят само с автобуси. Голяма част от пътническия трафик между Бургас и Сливен, София и Карлово, Пловдив и Карлово и др. направления също се обслужва от автобуси вместо от влакове. От БДЖ обещаха да ремонтират част от локомотивите и да възстановят редовния график на влаковете от 15 септември, но това няма да стане, коментираха жп експерти. Проблемът е, че никой не иска да ремонтира машините, тъй като холдингът не плаща за това, обясниха те. Русенският частен специализиран завод "Експрес сервиз" категорично отказва да ремонтира локомотиви на БДЖ, тъй като държавният превозвач не плаща, а смесената компания "БДЖ Кончар" дори вече съди холдинга за неплатен ремонт на 10 машини, Серия 46. Поради това БДЖ се опитва да позакърпи локомотивите в собствените си депа. Така със сигурност голяма част от временно спрените поради липса на локомотиви пътнически влакове няма да потеглят от 15 септември, както бе обявено, а автобуси ще продължат да возят пътниците на БДЖ и след това, обясниха експерти от НК "Железопътна инфраструктура".
10 пъти повече чужденци с имоти у нас. Над 132 хил. граждани на чужди държави имат имоти у нас, сочат данни на статистиката. От края на 2013 година броят им се е увеличил над 10 пъти, когато са били почти 13 хиляди. Най-много чуждоземци имат лични имоти в област Бургас - 89 689, като за последните 3 години ръстът им е 9,6 пъти. Става дума основно за ваканционни жилища в летовищата по Южното Черноморие. На второ място с петнайсетина хиляди чужденци с имоти у нас е Пиринска Македония. Там е отчетен най-голям ръст от над 25 пъти на броя на гражданите на други страни, притежатели на имоти. Бумът се дължи главно на сделките в района на най-големия ни зимен център Банско.
Залесяват 3000 дка опожарени гори. Предстои залесяване на засегнатите от пожарите гори. Това съобщи министърът на земеделието и храните Десислава Танева, по време на изложението от кампанията „Подкрепяме българското“ в Бургас. 3 000 дка от изгорелите площи са върхови пожари и там няма да се приложи общото правило да се изчаква определен период, за да се види дали горите ще бъдат възстановени по естествен път, а териториите направо ще се залесят, обясни министърът. По думите й от началото на лятото до сега близо 40 000 дка земеделски и горски територии са засегнати от пожари .
Пожароопасният сезон продължава и всички трябва да бъдем много стриктни, защото 96% от пожарите се предизвикват от действия на хората, посочи още Танева. И категорично заяви, че виновниците трябва да бъдат подведени под отговорност. Експерти от Изпълнителна агенция по горите, МВР и Пожарна безопасност и защита на населението готвят изменения на нормативната база, стана ясно от думите на министърът. Причината е зачестилите случаи на пожари, които са предизвикани от дейности на фермери най-често вследствие на почистване на пасища.
По време на събитието Танева съобщи още, че обвързаната подкрепа за производителите на плодове и зеленчуци е 13 % . Тя подчерта, че вече втора година тези сектори на земеделието получават по-висока подкрепа и се отича траен ръст в производството на плодове и зеленчуци.
Десислава Танева съобщи, че от два дни дебатът за посоката на новата обща селскостопанска политика след 2020 година е отворен и опростяването при обслужването на земеделците е част от него. „Опростяването в намаляване на бюрокрацията е цел в общата селскостопанска политика на Министерството и е цел, поставена на европейски ниво“, поясни министърът.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.848090 |
GBP | 2.343570 |
CHF | 2.083110 |