Имитиращите хранителни продукти трябва да бъдат обозначени и отделени в търговските вериги. Предложението е на асоциация „Активни потребители". В интервю за в. „24 часа" председателят на асоциацията Богомил Николов коментира, че нередностите на пазара на храни засягат голяма част от основните хранителни продукти. А когато нещо стане системно, то изисква и системни решения, при това вече превантивни.
По думите на Николов, достатъчно е само една верига да започне да отделя имитиращите храни, и тогава другите ще я последват.
„Наскоро Министерство на земеделието беше предложило промени, свързани с млечните продукти, според които едно и също предприятие да няма право едновременно да произвежда истинско сирене и заместител. Смятам, че това е правилният подход - или едното, или другото. Самите производители трябва да изберат по коя пътека да тръгнат. После вече разграничаването ще бъде много по-лесно за всички", каза Николов.
Според него проверките за предлагане на имитиращи продукти освен в търговската мрежа трябва да обхващат и детски градини, училищни столове, обществени заведения.
„Защото веригата съвсем не свършва в супермаркета. И да ви кажа честно, не бих искал да съм на мястото на един добросъвестен ресторантьор. Защото дори и да желая да предлагам автентични продукти, много лесно мога да бъда заблуден и подведен от доставчиците и да получавам заместители", допълва той.
„Въпросът е даже дали изобщо да е позволено в тези обществени заведения (училища и детски градини) да се изхранват децата с имитиращи продукти. Според мен това е изключително недопустимо. Ако целта е пестене и поевтиняване на храненето и порциона, то това са най-глупаво спестените пари. Защото, като храниш децата с имитиращи продукти, след това ще трябва да изхарчиш 2 или 5 пъти повече пари, за да ги лекуваш. Така че трябва радикално да дефинираме нашето отношение към имитациите. И то трябва да бъде негативно и нетърпимо", обобщи Богомил Николов.
Той съобщи, че Асоциацията е започнала проверки на лютеницата.
Що се отнася до оцета и други продукти, Николов препоръча „всеки да произвежда каквото иска". Въпросът обаче е как да бъде представено то. „Дали нещо, което е пълно с въглехидрати, трябва да се нарича лютеница, и дали някакъв сос, който няма яйца, да се казва майонеза. Това са големите въпроси. Иначе означава да тръгнем срещу пазарната икономика и логика", подчерта Николов.
Според него, силата на пазара е в многообразието, да предлага за всеки по нещо. Недостатъкът му е във вековните опити за заблуждаване на потребителите.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.855270 |
GBP | 2.349910 |
CHF | 2.099880 |