Комисията за защита на потребителите (КЗП) има амбицията да изготви и предложи нормативно решение за контрол на т.нар. споделена икономика. Това каза Димитър Маргаритов, председател на комисията, на пресконференция, на която заедно с другите двама членове на комисията Константин Арабаджиев и Константин Райков представиха дейността на КЗП през миналата 2016 година.
Маргаритов посочи за пример случая "Юбер" (компания за споделените пътувания с леки автомобили), който по неговите думи у нас се е развил по по странен начин. „Не трябва да се крием от проблема, а да търсим начин да го решим", подчерта Маргаритов, цитиран от Дарик радио.
Той каза, че миналата година КЗП е имала успешен туристически сезон с няколко хиляди проверки и издадени няколкостотин акта. „Целта ни беше да сведем до минимум желанието на търговци да обещават нещо, а след това да не го изпълняват", каза председателят на КЗП.
През 2016 г. КЗП е извършила 38 865 инспекции в търговски и туристически обекти, както и в интернет пространството, стана ясно от представените данни на пресконефренцията. За установени нарушения са съставени 3251 акта. Забранени са 212 опасни стоки. Преустановено е предлагането на четири услуги до отстраняване на проблемите.
Временно са затворени 142 заведения за хранене и развлечения и места за настаняване, тъй като са предоставяли туристически услуги без удостоверения за категоризация.
Забранени са и 299 нелоялни търговски практики в сферите на телекомуникациите, туризма, онлайн търговията, продажбата на хранителни стоки и други. Установени са 563 неравноправни клаузи в договори с общи условия на банкови и небанкови финансови институции, туроператори, онлайн търговци, фирми за изработка на мебели, пощенски оператори и други.
Заведени са и 27 колективни иска - те са за неотстранени след отправени от КЗП препоръки по неравноправни клаузи и за тяхното преустановяване.
През 2016 г. в Европейския потребителски център (ЕПЦ) на КЗП са постъпили над 1300 жалби и оплаквания, което е с ръст от 30% спрямо 2015 г. Над 70% от жалбите в ЕПЦ са свързани с проблеми при пазаруване онлайн, а около една четвърт са за проблеми с въздушен превоз.
Потребителският център разглежда оплаквания на българи от чужди търговци, но приема и сигнали на чужди граждани срещу български фирми. През 2016 г. в ЕПЦ са постъпили 150 жалби на чужденци, предимно от Германия, Франция и Великобритания от услуги на български търговци.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.857210 |
GBP | 2.345120 |
CHF | 2.101010 |