Единствената функционираща вагон-лодка за транспортиране на инвънгабаритни товари по железопътни релси в България е собственост на ЦЕРБ. Тя превозва трансформатори и електрически машини, както и масивни съоръжения от всички отрасли на промишлеността до 250 тона.
Почти 3 пъти по-евтин излиза железопътният превоз на извънгабаритни товари в сравнение с автомобилния, изчисли Централната енергоремонтна база (ЦЕРБ). Това е единствената компания в България, която извършва превози с вагон-лодка. По-изгодно е дори в случаите, когато се налага комбиниране на жп и шосеен транспорт, поясняват от компанията.
Освен на по-ниска цена, с железопътната мрежа може да се превозват и по-тежки товари. Транспортът с вагон-лодка е по-екологичен от автомобилния, по-малко се влияе от метеорологичните условия, и е с по-нисък риск от инциденти. Единственият съществен недостатък е, че изисква повече време за извършване, поради по-ниската скорост на железопътните превозни средства.
През 2016 година у нас са издадени над 2 400 броя разрешителни за автомобилен превоз на извънгабаритен товар по данни на Агенция „Пътна инфраструктура.
Европейската комисия е заложила като цел до 2030 г., 30% от товарите, превозвани на разстояние над 300 км чрез автомобилен транспорт, да се прехвърлят към железопътен или воден транспорт. Този процент трябва да надхвърли 50% до 2050 г. Основната причина за тази разпоредба е, че въглеродните емисии от железопътния транспорт са с 3,5 пъти по-ниски на тон-километър в сравнение с тези от автомобилния транспорт, както и са по-икономически изгодни.
Данни за 2013 г. показват, че относителният дял на железопътния товарен превоз в България е едва 9%. За сравнение в Румъния е 22%, а в Латвия над 60%, като средно за страните от ЕС е 18%. [1]
ЦЕРБ предвижда жп транспортът на извънгабаритни товари да става все по-предпочитан. Поради големия потенциал на тази услуга, в края на 2016 г. компанията закупи на търг от „Холдинг БДЖ" ЕАД втора вагон-лодка (осемосна), която ще бъде пусната в движение тази година. Предимството й е, че може да превозва по-високи товари (до 96 т) поради ниската си товарна площадка.
[1] Доклад на Европейската сметна палата, публикуван през 2016 г.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.857210 |
GBP | 2.345120 |
CHF | 2.101010 |