Санирането, което заварих, като цяло е добра идея, но трябва да се направят промени в правилата, да се коригират цени. Има констатирани нарушения и съм дал сигнал до прокуратурата, за да провери нещата. Цените са прекомерно високи и необосновани. Това каза в сутрешния блок на bTV служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Спас Попниколов.
Той е видял два два основни проблеми при програмата за саниране. На първо място са необосновано високите цени, а на второ - наддоговарянето на средствата, тъй като са били подписани договори с неосигурено финансиране. „Всъщност, вторият милиард по програмата, отпуснат след оставката на правителството, е трябвало да обезпечи вече подписани договори", поясни Попниколов.
Според него, прекратяването на процедурата за избор на изпълнител на строителството на тунел „Железница" заради липсващи документи на участник в нея е единственото правилно решение съгласно закона. Спас Попниколов подчерта, че отговорността за съхранение на документите на подалите оферти за участие в обществената поръчка е на председателя на комисията, като следствените органи, сигнализирани веднага, са тези, които трябва да установят фактите.
Регионалният министър съобщи, че включеният в оценителната комисия за избор на изпълнител външен експерт е избран чрез електронен жребий. Той поясни, че е участвал в нея като такъв, отново чрез жребий, но е подал отвод след като заема поста министър в служебното правителство. Според него има голямо закъснение в работата на комисията - първото й заседание на 16 август 2016 г., когато са отворени офертите на участниците. До отвода си през януари 2017 г. не съм канен на други заседания, не съм имал график за работата на комисията, допълни той.
Министър Попниколов изрази несъгласие с твърдението, че спирането на тази процедура поставя страната ни пред риск от загуба на евросредства. Според него основната опасност за това е свързана със забавянето в изграждането на най-тежкия участък на магистралата - през Кресненското дефиле, където все още няма избран вариант на трасе. Той напомни, че едва през ноември 2016 г. стартира процедурата за избор на проект за преминаване на трасето през Кресненското дефиле. "1 километър незавършен път по аутобана и ще загубим всички пари, които са около 2 млрд. лв. Най-голям е проблемът при трасето край Кресненското дефиле, като вече 10 години там няма развитие. Това е защитена територия, като за нея ще трябва да се избере специално трасе, да се направи екологична оценка и чак след това ще може да започне процедура за строежа", подчерта той.
Министър Спас Попниколов беше категоричен, че не е уволнявал служители в АПИ и не може да се говори, че Пътната агенция е компрометирана - това е същата агенция, която е била и по времето на Лиляна Павлова, допълни той.
Регионалният министър съобщи още, че предходното правителство не е осигурило средства за довършване на ремонтите на тунелите, по-конкретно за десните тръби на тунелите „Ечемишка" и „Витиня" на АМ „Хемус". Довършването на ремонта по тях се прави с преструктуриране на бюджета на АПИ. Завършени са проверките на мостовете и тунелите от междуведомствените комисии като има набелязани за изпълнение краткосрочни, средносрочни и дългосрочни мерки за подобряване на състоянието им, каза още Попниколов. Спешните и неотложни краткосрочни мерки вече се предприемат, за останалите поисках пари от финансовото ведомство, за което получих отказ, обясни той.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.858800 |
GBP | 2.342870 |
CHF | 2.099880 |