Основният проблем на скоростния път от София до Видин с обща дължина от 167 километра е неосигуреното финансиране с индикативна стойност от над 800 млн. евро с ДДС. Цялото трасе е разделено на четири участъка. Това каза по време на парламентарния контрол министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков.
За участъка Видин - Монтана, където ще има ново строителство, министърът съобщи, че има готов идеен проект, ОВОС, която се обжалва от "Коалиция за устойчиво развитие". През септември ще бъде приключен техническият проект, включително и ПУП, след което ще се извършва отчуждителната процедура, която се очаква да завърши до края на 2018 г.. По думите на Нанков, в този срок не са включени евентуалните обжалвания на отчуждителните актове. Тръжната процедура за строителство се предвижда да бъде въведена през 2018 г. Индикативната стойност на този участък е 450 млн. евро с ДДС без обхода на Димово, който ще струва 56,2 млн. евро с ДДС.
Вторият участък - Монтана - Враца, където ще има реконструкция и ново строителство, също има готов идеен проект, налага се нова процедура по ОВОС заради наличие на обект с висок рисков потенциал. Предвижда се процедурата по строителството да се обяви в края на 2018 г., ако няма проблеми с ОВОС, или в началото на 2019 г. Индикативната стойност на този обект е 150 млн. евро с ДДС.
За третия участък - Враца - Мездра, където ще се прави рехабилитация на съществуващото трасе и за него няма нужда от отчуждения, в началото на 2018 г. АПИ ще разгледа два варианта - дали да започне подготовката на процедура за избор на проектант за участъка със съществуващ четирилентов габарит, или да планира процедура за рехабилитация и основен ремонт на инженеринг. Министър Нанков посочи, че лично за него вторият вариант е по-добър. Индикативната стойност на обекта е 10 млн. евро.
За най-тежкия участък - от Мездра до Ботевград, където ще е ново строителство, текат отчуждителни процедури и има пълна проектна готовност.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.858800 |
GBP | 2.342870 |
CHF | 2.099880 |