В разпратено до медиите писмо Комисията за финансов надзор (КФН) определи изказване на бизнесмена Ивайло Пенчев, собственик на онлайн-платформа за търгове Auxionize ("Окшънайз"), като недопустим натиск върху регулатора. По рано днес на пресконференция Пенчев заяви, че започналата през април проверка от КФН на фирмата му за поръчкова и в защита интересите на няколко застрахователи.
Пред журналисти Пенчев, който е и съсобственик на една от бързо развиващите се компании „Уолтопия", демонстрира до какви отстъпки може да се стигне при търговете през неговата онлайн-платформа. Например искане за доставка на стока от първоначална оферта за 9 хил. лв. в крайна сметка офертата спада до 800 лв. През Auxionize земеделски производител застрахова определена площ с рапица вместо за 38 700 лв. каквато е първоначалната оферта, за 13 559 лв.
По думите на Пенчев основната цел на платформата е бизнесите, които я ползват, да спестяват големи суми като карат доставчиците им публично да се конкурират.
На пресконференцията от думите на Пенчев става ясно също, че жалбата в КФН е внесена от Българската асоциация на застрахователните брокери, което не се потвърждава в писмото на КФН.
В него се казва, че „проверката е в резултат на постъпила по надлежния ред жалба при тях срещу дейността на онлайн-платформата "Окшънайз".
Преди близо 3 години Пенчев създава платформата, след като както казва днес, „му е омръзнало да плаща нереално високи цени за различни дейности. На "Окшънайз" засега само фирми могат да обявяват какво търсят - стоки и услуги, позиционирани в общо 50 категории, а доставчиците да се състезават за съответните поръчки, като предлагат по-ниски от оферираните вече цени.
Както и при представянето, така и днес Пенчев отново се закани да сложи край на корупцията във фирмите, които я ползват.
Ползата за клиентите на онлайн-платформата
„Освен проверка в Търговския регистър администраторите на платформата не правят други проверки и не планират. Не проверяваме кой каква застраховка или лиценз има. Купувачите са свободни да проверяват дали доставчиците им имат необходимите лицензи, или каквото там им трябва, преди да възложат покупките си", обясняват от компанията.
След това всеки клиент може да провери всичко за потенциалния доставчик или да я изиска от него, ако такава липсва в държавни институции. Според Ивайло Пенчев, купувачът може да поиска в прикачен файл на таблото на платформата да види съответните лицензи и разрешителни на продавача или доставчика.
„При нас има нещо повече обаче - разчитаме на пазарния, свободния, конкурентния принцип и на отзивите от клиенти относно фирмите. В условията на прозрачна конкуренция, фирмите се съобразяват с правилата, поставени от клиента - клиентът е в правото си да изиска всякакви документи", уточниха организаторите на пресконференцията. Авторите на онлайн-платформата са създали рейтингова система, която работи в полза на клиентите. Ако някоя компания измами клиент, това веднага ще стане известно на всички нейни потенциални партньори.
Пълният текст на писмото на КФН до медиите
Във връзка с журналистически запитвания след пресконференция на бизнесмена Ивайло Пенчев бихме искали да заявим следното:
Въздържахме се от реакция до днес, тъй като не бихме искали като институция да се включваме в рекламирането на онлайн-платформа, собственост на Ивайло Пенчев, но безпочвените нападки срещу КФН ни принуждават да вземем отношение срещу опитите за подриване авторитета на институцията.
През последните дни станахме свидетели на ескалиращи словесни атаки на Ивайло Пенчев срещу Комисията за финансов надзор. Първоначално господин Пенчев ни поучаваше как да гледаме „занаята си", което приехме като неподправен хумор. Когато обаче споменатият предприемач отсъди чии интереси отстоява КФН и ни заклейми, че защитаваме „интереса на неконкурентните тарикати и на тези, които се хранят от корупция" словесната игра надмина допустимото ниво на натиск срещу независим регулатор, какъвто е КФН. Затова бихме искали да направим следните пояснения:
Срещу дейността на онлайн-платформата „Окшънайз" е подадена по надлежния ред жалба в КФН. Съгласно действащото българското законодателство всяко физическо или юридическо лице може да подаде жалба в КФН, когато смята, че интересите му са увредени. КФН е длъжна да разгледа всяка жалба и да се произнесе по същество, като решенията на комисията подлежат и на последващ съдебен контрол. Никъде в българските закони не сме попадали на текст, който да ни указва, че бизнес инициативите на господин Пенчев не подлежат на проверки или контрол от страна на оторизираните институции. КФН все още продължава работата си по въпросната жалба и все още няма становище по спора дали предлаганата от спомената платформа услуга представлява или не представлява застрахователно посредничество. В този смисъл предварителната реакция на господин Пенчев възприемаме като неприемлив натиск срещу комисията, преди да сме се произнесли по същество.
Държим да уведомим както господин Пенчев, така и преди всичко българския бизнес и общественост, че никаква словесна агресия, независимо от избраните лексикални форми, не е в състояние да ни повлияе или впечатли. Дебело искаме да подчертаем, че КФН отстоява единствено и само интересите на закона. И отсъжда съобразно записаните в нормативната база разпоредби.
И за финал бихме искали да посъветваме г-н Пенчев, така както той си позволява да дава насоки на независим регулатор, къде в гръмките квалификации, с които обсипа казуса, би се поставил в случай, че решението на КФН бъде в негова полза? Кой или кои в такъв случай ще бъдат „тарикатите и корумпираните"?
Ето и позицията на Auxionize
получена по-късно в редакционната поща, която също публикуваме в пълен вариант, така както е била представена на пресконференцията по-рано.
Как се започна?
Всичко започна с изненадващо посещение на двама агенти на КФН в офиса ни на 18 април. Единият агент беше мъж - Файзи Бекир, а другият - жена - Антоанета Маринова. Казаха, че са от КФН и им е възложено да проверят Auxionize. Разни хора ни бяха обяснявали, че Auxionize уврежда големи интереси, унищожавайки корупцията и че ще ни смачкат. Казваха ни, че някои застрахователни брокери са мутри и ще платят, за да не им пречим да печелят корупционните си сделки.
Затова първата ми мисъл бе, че именно това се случва - поръчкова акция против нас. Попитах агентите кой ги праща, кой поръчва проверката, а те казаха, че са се САМОСЕЗИРАЛИ.
Само да ви кажа - към момента в Auxionize са се случили 16 335 покупки, от които застраховките са само 113. Т.е. едва 6,6 промила от всички сделки като брой. Освен това, за да се видят сделките в сайта, е необходима регистрация.
Има вероятност агентите да са попаднали на тези сделки, но тя е сравнима с вероятността маймуна, подскачаща на пиано, да изсвири Пета симфония на Бетхо̀вен. Затова не им повярвах за самосезирането. По-късно се оказа, че поръчката идва от Българска Асоциацията на Застрахователните Брокери и с право не съм им повярвал. Файзито и Антоанета започнаха проверката с лъжа. А хората лъжат, когато правят нещо нередно. Мисля, че си знаеха още тогава, че изпълняват поръчка.
Нищо. Обърнах им внимание и надълго и на широко им обясних как работи Auxionize и защо не сме застрахователен брокер и хич не мислим да ставаме. Ако искахме - лесна работа е да получим лиценз. Ама не искаме. Не знам дали ме разбраха. Файзито мълча през цялото време и не ставаше ясно дали просто нищо не вдява или това е правилното агентско поведение. Антоанета беше предпазлива, но подозрителна и излъчваше посланието: "Мхм-мхм, ама еди кое си дали не е застрахователно посредничество, а? На вашия сайт човек може да подреди офертите си по цена - това не е ли застрахователно посредничество?"
В ексел, казвам й аз, човек също си ги подрежда по цена. В тетрадката също мога да си ги подредя по цена.
Не е, жено. Не е!
Auxionize улеснява клиента не само в подреждането, й казвам. В много други неща. Но не е страна по сделката. След един час обяснения от моя страна оставих двамата агенти да си агентстват и да разпитват когото намерят за добре. Въпреки че всичко това ми изглеждаше като поръчка, не бях съвсем сигурен. Имаше някакъв нищожен шанс да е дестилирана глупост.
Последвалите две действия на КФН обаче унищожиха надеждата ми, че са просто наивни и невдяващи. Около месец след началото на проверката клиенти, които ползват Auxionize в качеството си на възложители и нямат съвършено нищо общо с каквато и да било финансова дейност - като Уолтопия, станаха обект на проверка от същата комисия. Представяте ли си!
Като при всички проверки агентите дават 3 дни на фирмите, за да предоставят изчерпателни сведения за сделките си в Auxionize, като по този начин им се създава усещането, че може би вършат нещо нередно. Освен това - всички застрахователни брокери, подавали оферти на клиентите си в Auxionize, също станаха обект на проверка. Ей това ако не е институционален натиск, не знам кое е.
Няколко дни след вълната от проверки вестник "Банкер" ни потърси за коментар във връзка с проверката на КФН. Това преля чашата. Явно бяха решили да ни атакуват и медийно.
Каква е истината?
Оказа се, че КФН извършва проверката по жалба от Асоциацията на Застрахователните Брокери. Жалбата гласи, че Auxionize извършва нелицензирано застрахователно посредничество.
Каква обаче е обявената мисия на КФН (цитирам от сайта им): „Основна мисия на институцията е да съдейства с юридически, административни и информационни средства за поддържане на стабилност и прозрачност на небанковата финансова система в България, както и да защитава интересите на инвеститорите, застрахованите и осигурените лица."
Мисията на КФН е да защитава интереса на застрахованите и да ги пази именно от злоупотреби на застрахователите и застрахователните агенти. А КФН ни проверява по поръчка именно на тези, от които всъщност трябва да ни пази.
Защо се случва всичко това?
За да разберете каква е причината за нападките, трябва да ви обясня що за чудо е Auxionize. Това е клиентски центриран виртуален пазар с богата прокюърмънт функционалност, даваща страшна сила в ръцете на купувачите и унищожаваща корупционните практики с небивала ефективност. Няма друго такова чудо на света. В Auxionize Купувачът инициира процеса на покупка, стартирайки търг с обратно наддаване, а Продавачите полагат старание да спечелят тази покупка.
И всичко се случва прозрачно за Купувача. В Auxionize най-добрият доставчик печели, а тези доставчици, които са разчитали на неинформираността на клиентите си или са подкупвали служителите им, губят и постепенно започват да берат душа и да се обаждат на разни комисии, подстрекавайки ги да се заяждат с нас.
Покупките на застрахователни услуги представляват много малка част отсделките в Auxionize. Случи се така обаче, че благодарение на прозрачната и изключително конкурентна среда в платформата, някои застрахователни брокери, продаващи на много високи цени на корумпирани или глупави служители, изгубиха клиенти. Клиентите бяха спечелени от по-старателни и трудолюбиви брокери, готови да работят с по-ниски маржове. Е да, ама има брокери, които са неефективни на свободния пазар и бизнесът им е да продават скъпо на корумпирани или наивни закупчици. Тези именно брокери подкокоросаха КФН да се заяжда с Auxionize.
Комисията впрочем е тръгнала да проверява и брокерите, които са подавали оферти на клиентите си в нашата платформа, създавайки им усещане, че правят нещо нередно.
Само да ви кажа - Auxionize защитава интересите на Купувачите и честните доставчици така, както нито една комисия не би могла, ако ще и да направи шесторно задно салто и да спечели Нобелова награда в три дисциплини едновременно. Просто защото технологията на Auxionize осигурява прозрачна среда за свободна конкуренция, а човечеството не е открило по-добър начин за защита интересите на клиента от свободната конкуренция.
И още веднъж - Auxionize по никакъв начин не е страна по застрахователни договори, нито препоръчва кой брокер или застраховател да бъде избран - това е изцяло решение на клиента.
Проверяваме ли лицензите на брокерите?
В Auxionize са регистрирани 8000 компании в различни индустрии. Проверяваме дали компаниите са регистрирани в търговския регистър и това може да гарантираме на клиентите си - че фирмите при нас не са фиктивни и не са в несъстоятелност. Други проверки не правим и не мислим да се занимаваме с това. Не проверяваме кой каква застраховка или лиценз има.
Купувачите са свободни да проверяват дали доставчиците им имат необходимите лицензи, или каквото там им трябва, преди да възложат покупките си.
Как клиентите ни са предпазени от произтичащите рискове от незаконно застрахователно посредничество?
Както са предпазени и в живота извън виртуалното пространство - има публична информация и всеки клиент може да я провери на сайта на КФН или да я изиска от потенциалния доставчик, преди да му възложи поръчка.
При нас има нещо повече обаче - разчитаме на пазарния, свободния, конкурентния принцип и на отзивите от клиенти относно фирмите. В условията на прозрачна конкуренция, фирмите се съобразяват с правилата, поставени от клиента - клиентът е в правото си да изиска всякакви документи.
Създали сме и рейтингова система, която работи в полза на клиентите. Ако някоя компания измами клиент, това веднага ще стане известно на всички нейни потенциални партньори.
Колко подобни сделки са сключени чрез платформата и за какви застраховки?
В Auxionize са сключени сделки за около 166 000 000 лева. От тях застраховките са за около 394 000 лева. Или около 2 промила от общия брой сделки. Нищо работа. Таксите, които Auxionize е получила във връзка с тези застрахователни сделки, са общо 280 лева! Съвсем нищо работа. Но намаленията в цените за купувачите са били понякога 2 пъти, а често - около 30% . С други думи - създали сме стойност за около 100 000 лева за клиентите си купувачи, получавайки насреща около 280 лева. Ние сме като едни Робин Худовци.
Още веднъж: Какви са намаленията на цените?
При имуществени застраховки има случаи, в които цената пада и над 2 пъти, при Каско - 30%, а при Гражданска отговорност - няма мърдане заради лобистка разпоредба.
Препоръките ни към КФН:
Целта на тази жалба е да се защити интересът на неефективните, продаващи скъпо и чрез корупция застрахователни брокери за сметка на всички купувачи на застрахователни услуги и за сметка на трудолюбивите и свестни брокери, готови да работят в конкурентна и прозрачна среда.
Ако КФН си разбира от занаята и не е ревнива, трябва да прозре, че Auxionize върши нейната работа без пари и към 100 пъти по-добре. Във всеки случай да си знаете:
Първо, ние в Auxionize дълбоко ненавиждаме тарикатите и мошениците. Затова Auxionize създава небивала ефективност за купувачи и продавачи и нанася брутален погром на корупцията.
И второ, който пречи на Auxionize е или глупак, или тарикат. В дългосрочен план обаче нито глупаците, нито тарикатите успяват.
Какво предстои:
1. От 01.07 ще отворим платформата за крайни клиенти - физически лица, които също ще могат да стартират покупки на застраховки, и не само.
2. Също от 01.07 в Auxionize клиентите ще могат да посочат артикулите, които купуват, а ние да ги комбинираме с покупките на други купувачи, като по този начин клиентите се обединяват и преговарят с доставчиците за общите си количества. Така се постигат значително по-добри условия.
3. Коледен подарък за българския народ - най-късно до Коледа, Auxionize ще поддържа многокритерийни търгове. Това означава, че търговете по ЗОП ще могат да се пускат в Auxionize, а всички данъкоплатци ще могат
да гледат на живо как се пише заданието, как тече оферирането и как се избира победител.
На живо!
И без пари за държавата!
Auxionize плаща!
На Коледа може да започне погром над корупцията в цялата държава, стига чиновниците да не се боят от това.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.858800 |
GBP | 2.342870 |
CHF | 2.099880 |