Необходимо е да се постигне синхрон с общините и общинските администрация в процеса на намаляване на административната тежест и облекчаване на режимите за работа с гражданите и бизнеса. С тези думи премиерът Бойко Борисов откри срещата в Министерски съвет на правителството представители на местната власт, държавните институции и браншови организации, на която бяха обсъдени мерки за намаляване на административната тежест.
Той даде пример с КАТ, като подчерта, че до 2-3 седмици трябва заработи система, която ще позволи на гражданите само с лична карта при нотариус да си вземат готов талон за колата от КАТ. На практика правителството иска да направи така, че след изповядване на сделка, нотариусите да подават цялата информация към КАТ, а новият собственик да отиде и да си получи готовия талон.
„Когато има административна тежест или когато хората губят дни, за да извадят един документ или той непрекъснато му се иска - всичко това създава усещане за тревожност, за корупция и за напрежение в обществото", коментира още в началото на срещата премиерът Бойко Борисов.
Той каза още: "Надали има някой политик, който да не е поставял този проблем във фокуса на своето предизборно говорене. Искам да положим цялата си воля това да се случи. Нямаме месеци и години, нямаме и време за анализи. Прекрасно всички знаем къде са местата, в които се формират опашките и най-голямото напрежение. Там, където е необходимо, ще се вложат средства. Въпросът е с общините и общинските администрации да постигнем синхрон, така че навсякъде това да се получи."
По думите на вицепремиера Томислав Дончев, ядрото на реформата в администрацията се базира на служебен, първичен достъп до данни от регистри. Дончев обясни, че усилията на правителството са насочени към редуциране на административната тежест и предоставяне на интегрирани електронни услуги. Според него, целта на днешната среща не е всеки да си сподели проблемите като в група за взаимопомощ, а ще се търсят решения.
Дончев каза, че от следващата седмица трябва да стартира съвместна процедура на централната и местната администрация за обособяване на първите 12 регистри, които са годни за справки по служебен път. Ще видим кои услуги се базират изцяло на тези регистри чрез подходящи промени, включително и в законодателството. Ще задължим всички да престанат да искат справка от гражданите при предоставяне на услугата. Ще я базират изцяло на справки между различните ведомства по електронен път, каза Дончев.
Когато са готови следващите 10 или 15 регистъра, ще тръгнем с втори пакет услуги и така, докато стигнем докрай, посочи вицепремиерът. Докато тече интеграцията на регистрите, ще продължаваме да работим за подобряване на обслужването. Процесът трябва да тече максимално бързо, тъй като административното обслужване и организацията са лоши, няма компютри, помещенията са неприемливи, има опашки, на които се чака по един ден, отбеляза вицепремиерът. Той даде като пример процедурата по издаване на разрешително за строеж на къща и каза, че изискуемите документи са общо седем, пет от тях се издават от администрациията и тя притежава тези документи, каза Дончев.
Той изброи и други приоритетни теми, по които трябва да се работи, като незаконните режими в наредби в общинските съвети. Дончев обяви, че има информация за многобройни решения на общинските съвети в страната, които не са предвидени в закона. Прокурорите са проверили 5 хиляди общински наредби и са протестирали пред администритивните съдилища хиляда от тях. Статистиката сочи, че за 2016 г. от 637 протеста са уважени 403, 22 не са, а 212 не са разгледани, каза Дончев.
Друга важна тема за намаляване на административната тежест е таксуването. Местните власти и държавната администрация изискват от други държавни институции заплащането на такса за определени удостоверения. Проблемът е двояк според Дончев, тъй като таксата е разход за един и приход за друг. В модела на интегрирано административно обслужване всичко се базира до служебен достъп до регистри и такси не може да има, посочи Дончев.
В края на работната среща премиерът Борисов подчерта, че най-дългият срок, в който трябва да се предприемат нормативни и други промени за намаляване на административния натиск върху хората и бизнеса е един месец. Той изтъкна, че в случаите, когато не се спазват разписаните по закон изисквания за намаляване на административната тежест, ще бъдат наложени санкции и глоби.
„Целта ни е като гражданско общество и всеки на мястото, на което стои, да окаже натиск върху бюрокрацията, която може на някои места да се справя прекрасно, но на други - дали от незнание, нежелание, мързел или саботиране пречи на процеса", заяви премиерът и даде отново конкретен пример.
„Много ми се иска свидетелствата за съдимост да отпаднат като такъв документ, защото при отворен регистър би могло да се проверява от всеки", каза Борисов. Той призна, че това ще доведе до загуба на такси, но подчерта, че 26 милиона човекочаса се губят за вадене на удостоверения. „Ако се сметнат таксите, които общините и държавата получават на фона на загубите за бизнеса, на нервите и негативните усещания на хората, мисля, че ще съумеем да ги поемем като бюджет", каза в заключение министър-председателят.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.863580 |
GBP | 2.343290 |
CHF | 2.097630 |