В петък получихме дългоочакваното разрешение от Европейската комисия (ЕК) българското правителство да има право да подпомогне БДЖ. Сумата, за която имаме разрешение, е 224 млн. лв. Това е единственото по рода си, откакто сме членове на ЕС и е признание за успешните реформи, направени в дружеството от 2010 г. насам, както и на дългогодишен труд на г-н Московски, администрацията и мениджмънта на БДЖ. Това заяви пред журналисти Велик Занчев, зам.-министър на транспорта.
Той уточни, че оттук нататък започва тежката част - преговорите с Министерството на финансите, за да с начертаят финансовите схеми, по които тези пари да отидат в дружеството. „Ще стартират преговорите с т. нар. облигационери - остатъкът, който трябва да платим е 150 млн. лв., а лихвите за просрочие са около 14 млн. лв. на година", добави заместник-министърът.
Зончев поясни, че с въвеждането на тол таксите ще поставим на една плоскост жп и автомобилния транспорт, те ще бъдат равнопоставени и ще могат да се конкурират. „След решаването на натрупания дълг на железницата вторият проблем, по който ще работим, това са инвестициите в БДЖ, каза Занчев. Преди държавното дружество е вземало търговски кредити и чрез тях е инвестирало, а сега през капиталовия трансфер държавата ще инвестира в пътническия превоз, ще бъде купен нов подвижен състав. В момента професори и експерти работят, за да се оформи визията - какви влакове, мотриси са нужни на БДЖ „Пътнически превози", за да има компанията европейски вид с адекватна услуга", посочи той.
"Повече от 50% от загубите ни са намалени, преструктурирана е цялата компания, извършихме реформи и като резултат е решението на ЕК, заяви на свой ред Владимир Владимиров, изпълнителен директор на холдинг „БДЖ". Той уточмни, че в момента, в който се погасят задълженията, загубите в дружеството ще намалеят още повече. „Капиталовата структура на предприятието ще стане нормална, но това не е краят на пътя, а краят на финалната права", продължи Владимиров.
„В момента са подготвени 21 проекта и по-голямата част от тях касаят развитието на БДЖ- пътнически и товарни превози, отбеляза той. Ще се оформи и едно ремонтно дружество, за да се съберат специалистите, сградния фонд и машините на едно място. С тези проекти до края на мандата на това правителство БДЖ ще изглежда по друг начин", поясни Владимиров. Според него, тези 224 млн. лв. ще бъдат дадени на БДЖ безвъзмездно от държавата.
От пресцентъра на Министерството на транспорта допълват, че в съобщението си ЕК припомня, че през 2011 г. България представи план за преструктуриране на БДЖ, в който се съдържаха и мерки, които биха могли да предоставят икономическо предимство на БДЖ, и следователно биха могли да включват държавна помощ по смисъла на правилата на ЕС.
По време на проучването ЕК се е съсредоточила върху опрощаването на някои дългове на БДЖ от страна на държавата. Така се стига до извода, че планираното опрощаване на тези дългове от 224 млн. лева е в съответствие с насоките от 2008 г. за държавната помощ за железопътни предприятия, защото задълженията са възникнали преди присъединяването на България към ЕС.
ЕК посочва, че дълговете са пряко свързани с превозната дейност на БДЖ и възпрепятстват доброто финансово управление на дружеството. Размерът им, който подлежи на опрощаване, е съразмерен, а държавната помощ не пречи на ефективната конкуренция на пазара.
Комисията подчертава също така, че БДЖ е единственото дружество за железопътни пътнически превози в България и неговата дейност е от решаващо значение за свързаността и икономиката на страната.
Изводът на Комисията е, че опрощаването на дълговете е необходимо и съразмерно и е в съответствие с правилата на ЕС за държавните помощи. ЕК не открива проблем и при възстановяването на някои суми по ДДС, платен неоснователно от БДЖ върху компенсацията, получена от дружеството, за изпълнение на задължения за предоставяне на обществена услуга
Според Брюксел дружеството по принцип не дължи ДДС и възстановяването му не предоставя на държавните железници конкурентно предимство на пазара.
По повод погасяването на дълговете на БДЖ към Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) проверката на ЕК е установила, че това не поражда опасения за конкуренцията, тъй като удължаването на срока и условията за погасяване съответстват на пазарните условия.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.858800 |
GBP | 2.342870 |
CHF | 2.099880 |