Започваме изграждането на държавно предприятие за опериране на ТОЛ системата. Това каза пред журналисти в Добрич председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) инж. Дончо Атанасов, който участва в церемонията по стартиране на рехабилитацията и реконструкцията на 14 км от пътя между Добрич и Кардам, който е една от основните пътни артерии между двата града.
Идеята за държавеен оператор на ТОЛ системата лансира преди дни премиерът Бойко Борисов, заради многобройните обжалвания на търга за обществена поръчка, който обяви АПИ.
По думите на Атанасов, ТОЛ системата е важна, за да може една от най-публичните услуги в държавата каквито са поддържането и строителството на републиканските пътища да се самофинансира. Инж. Атанасов каза, че това ще е първата система, която ще се самофинансира без да се разчита на държавния бюджет.
Средно на денонощие тежкотоварният транзитен трафик е между 8 и 10 хил. камиона, а те рушат най-много пътната мрежа и съответно ще плащат повече, сочат данните на АПИ.
Председателят на УС на АПИ подчерта, че се надява през следващата година ТОЛ системата да заработи и да акумулира средства. Очакваните приходи са между 800 млн. лв. и 1 млрд. лв. годишно. В момента приходите от винетки са около 320 млн. лв. и са крайно недостатъчни за поддържането на републиканските пътища.
Основният ремонт на второкласния път II-29 между Добрич и Кардам се финансира от ОП „Региони в растеж" 2014-2020 г. чрез Европейския фонд за регионално развитие. „Със средства от ОППР ще се рехабилитират общо близо 30 км от път II-29 от Варна до Добрич. В средата на юни започна ремонтът на 15,5 км от второкласния път, които са в лот 4, а днес и на още 14 км, включени в лот 5", каза инж. Атанасов. Той уточни, че в рамките на една година основно ще се ремонтират над 40 км от пътя Варна - Добрич. Близо 30 км ще се финансират от ОПРР, а останалите ще са от бюджета на АПИ.
Второкласният път е най-кратката връзка между Румъния и курортите по българското Черноморие и свързва Добрич и Варна.
С рехабилитацията на участъка, който е обновяван преди повече от 10 години, ще се повиши безопасността на движение, ще се подобри връзката между населените места в региона, ще се увеличат възможностите за предоставяне на гражданите на качествени и конкурентни здравни, социални и образователни услуги. По-добрата инфраструктура е и предпоставка за увеличаване на инвестициите в региона и откриването на нови работни места.
С основния ремонт на път II-29 Варна - Добрич ще бъде осигурен бърз транспортен достъп на жителите от с. Стожер, с. Стефан Караджа, гр. Генерал Тошево, с. Кардам и с. Йовково до ж. п. гара Варна, летище Варна, гр. Добрич и ГКПП „Кардам" на границата с Румъния.
Изпълнител на проекта лот 5 е „Инжстройинженеринг" ЕООД, а стойността на договора е 13 813 919,64 лв. с ДДС. Строителният надзор ще се осъществява от фирма „Трафик холдинг" ЕООД. Техният договор е за 382 200 лв. с ДДС. Авторският надзор ще е на „Трансконсулт-22" ООД. Договорът им е за 5 621,94 лв. с ДДС.
Общата стойност на проекта BG16RFOP001-7.001-0005, Лот 5 „Път ІІ-29 Добрич - Кардам с обща дължина 14,069 км, област Добрич", е 14 553 532.58 лв. с ДДС. Финансирането от Европейския съюз е 85% - 12 370 502,69 лв. с ДДС, а Националното съфинансиране е 15% - 2 183 029,89 лв. с ДДС.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.863580 |
GBP | 2.343290 |
CHF | 2.097630 |