Попитан от водещия на сутрешния блок на Нова телевизия дали амтомагистралата „Хемус" ще стигне догодина до Севлиево, както обяви на 4 септември при откриването на завод до Червен бряг премиерът Борисов, министърът на транспорта Ивайло Московски обясни лаконично: "Вероятно министър-председателят е имал предвид, че тогава ще бъдат приключени тръжните процедури за избор на изпълнител. Разбира се, това ни е приоритет."
Московски допълни, че това е трудна за изпълнение магистрала, но активно се проектира, за да започне скоро строителството. „Амбицията ни е тя да бъде обезпечена като строителни дейности в този мандат", подчерта Ивайло Московски.
Той разясни подробно обсъждания с гръцкото правителство нов транспортен коридор, който да свързва морсктите пристанища на южната ни съседка - Александруполис, Солун и Кавала, с българското Черно море, за да се избегне Босфора. Проектът, меморандумът за който бе подписан вчера в Кавала, предвижда свързването на река Дунав, Черно и Егейско море със скоростен железопътен коридор, както и развитие на пристанищата, които са част от основната ТЕН-Т мрежа.
Новият транспортен коридор ще създаде възможност товарите към и от пазарите на Черно море (България, Румъния, Украйна, Русия, Грузия и т.н.) да избягват Босфора и Дарданелите и да „излизат" в Средиземно море, за да продължат към Европа, Африка и Азия и обратно с по-ниска транспортни разходите и с по-висока сигурност в сравнение с днешния морски маршрут.
Включено е изграждането на двойна електрифицирана жп линия с внедрена ERTMS - европейска система за управление на железопътния трафик.
Предвижда се пълна мултимодалност, с която хора и стоки могат да се прехвърлят от един на друг вид транспорт - пътен, железопътен, воден, речен.
"Към момента жп инфраструктура на българска територия съществува, но трябва да се рехабилитира", отбеляза Московски. По неговите думи, проектът за изграждането на железопътната връзка между Солун и Русе е залегнал в трансевропейската транспортна мрежа (ТЕН-Т) от години, но претърпя значително развитие и сега ще включва повече пристанища. Стойността на проекта от българска страна е 1,07 млрд. евро.
"Жп трасето от Александруполис до Бургас ще стане до 2-3 години, но интермодалните терминали ще отнемат повече време. Целият коридор ще е готов до 10 години", уточни Московски. Той каза още, че има няколко възможни инструмента за финансирането на проекта - Европейската банка за възстановяване и развитие, планът "Юнкер" и други европески програми и финансови инструменти. „През октомври ще се състоят срещи, в които това да бъде договорено", каза транспортният министър Ивайло Московски.
Той засегна и казуса около пътниците на нискотарифната авиокомпания "Уиз еър": „Доколкото имам информация, вече се изплащат обезщетенията от по 400 евро на пътниците, чиито билети бяха дублирани и не можаха да осъществят полетите си от София за Лондон в края на август." По думите на министъра, регламентът е спазен и няма основание за санкции към превозвача. Московски каза още, че по справка за месец юли летище София е с добри показатели и подобни случаи са малко.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.858800 |
GBP | 2.342870 |
CHF | 2.099880 |