Висшият експертен екологичен съвет (ВЕЕС) при МОСВ взе решение на заседанието си днес за одобряване на осъществяването на инвестиционното предложение за „Подобряване на трасето на Лот 3.2 на автомагистрала „Струма" по Източен вариант Г 10.50, съобщи пресцентърът на екологичното ведомство.
Източният вариант, който е един от петте предложени, ще разделя движението на две самостоятелни и раздалечени едно от друго пътни платна. В посока Гърция трасето ще преминава по съществуващия път 1-1 (Е79) до началото на гр. Кресна, а за София ще бъде по нов терен на изток от Кресненското дефиле. Приблизителната дължина на трасето е 24 км.
Платното в посока София-Кулата ще използва изцяло съществуващия първокласен път 1-1 (Е79) до началото на гр. Кресна.
Платното от Кулата за София е по нов терен на изток от Кресненското дефиле. Започва на 100 м след пресичането с жп линията за мина "Ораново", минава вляво от съществуващия път и се развива успоредно на него. след което тръгва на югоизток, преминава успоредно на река Градевска и между кварталите "Ораново,: и "Дълга махала" на гр. Симитли.
След това трасето пресича път 11-19 Симитли - Гоце Делчев и навлиза в ската. Там ще бъде прокопан тунел с дължина 350 м. а след него ще има виадукт с дължина 200 м.
В платното за София е предвидено изграждането на 18 виадукта с обща дължина 5087 м, 5 тунела с обща дължина 4200 м. 1 мост - 96 м. 11 надлези и подлези, подпорни и укрепителни стени.
Заради големия обществен интерес, при взимането на решението членовете на съвета проведоха задълбочена експертна дискусия. Те се съобразиха със значителния брой, постъпили в хода на процедурата по оценката на въздействието на околната среда (ОВОС) различни по характер становища, позиции, мнения и възражения по различните варианти на трасе. Бяха взети предвид резултатите от проведените обществени обсъждания и заключенията на независимите експерти от извършените ОВОС и Оценката за съвместимост с предмета и целите за опазването на защитените зони от мрежата Натура 2000.
Процедурата по ОВОС започна през април 2015 г. Тя се проведе при стриктно спазване на всички нормативни изисквания на Закона за опазване на околната среда. Направени бяха допълнително значителен брой консултации с други ведомства, организации и институции за обективно вземане на решение предвид приоритетността на обекта и проявения голям обществен интерес.
За да подпомогнат вземането на решение, в състава на заседанието на ВЕЕС бяха включени представители на научната общност и други експерти. Заседанието на 12. 10. 2017 г. беше насрочено със заповед на министъра на околната среда и водите, съгласно Правилника за функциите, задачите и състава на ВЕЕС. В работата на заседанието участва и представител на НПО, определен според правилника.
С взетото решение по ОВОС за одобряване на Източен вариант Г 10.50 на трасе на Лот 3.2 на автомагистрала „Струма" са предписани задължителни за изпълнение условия и мерки по Закона за опазване на околната среда при всичките етапи по реализацията на инвестиционното предложение.
Кои бяха другите четири варианта:
- Дълъг тунел "Кресна". Началото на участъка ще бъде при пътен възел "Крупник" и ще преминава през реките Струма и Резена. Тунел "Кресна" е с дължина 15,4 км. Той е с две тръби и с възможност за евакуация във втората тръба през напречни връзки. Дължината на цялото трасе на автомагистралата в този участък, включващо пътна и тунелна част е около 21 км.
- Източен вариант Г20 извън Кресненското дефиле. Този вариант на трасе е по нов терен извън Кресненското дефиле. И двете платна на движение са изнесени в източна посока около селата Брежани, Стара Кресна и Ощава.
Трасето започва около 100 м след пресичане с жп линията за мина Ораново и се развива успоредно на него. след което тръгва на югоизток, успоредно на река Градевска. между кварталите "Ораново,: и "Дълга махала" на град Симитли. Пресича път 11-19 Симитли - Гоце Делчев на две нива. където е предвидено изграждането на пътен възел за връзка на автомагистралата с град Банско и обратно.
В този вариант е предвидено изграждането на 5 тунела с обща дължина 4 200 м. 18 виадукта с дължина 5087 м. един мост с дължина 96 м. подлези и надлези, както и подпорни и укрепителни стени. При пресичане на съществуващите напречни пътища са предвидени пътни възли, осигуряващи всички посоки на движението.
- Вариант Г20 - син. Този вариант се развива през Кресненското дефиле, при максимално използване на трасето на съществуващият път 1-1 (Е79). Приблизителната дължина е 21 км. Двете платна на автомагистралата са разработени така. че последователно се раздалечават и доближават едно спрямо друго.
- Вариант Г20 - червен. В по-голямата си част този вариант също преминава през Кресненското дефиле. Проектното трасе започва южно от пътен възел "Крупник." В Кресненското дефиле едното платно следва в основната си част съществуващия път Е79. а другото се развива по нов терен с тунели и съоръжения в западния масив на дефилето. След излизане от Кресненското дефиле преминава източно от гр. Кресна и завършва при п. в. "Кресна". Приблизителната дължина на трасето е около 21 км.
Предвижда се изграждането на нов мост над р. Струма, нов тунел, успореден на жп тунела, и още един нов мост над р. Струма, след което се включва в съществуващия път като се ползват съществуващите два моста и тунел. Предвидено е да се изградят и 4 виадукта с обща дължина 1 165 м, 12 тунела с дължина 2 892 м. 14 моста и 12 надлези и подлези. Ще се реконструират подпорни и укрепителни стени, както и два съществуващи тунела и 4 съществуващи моста.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.858800 |
GBP | 2.342870 |
CHF | 2.099880 |