Общият показател на потребителското доверие в България намалява с 0,7 пункта през октомври, като компенсира част от повишението с 1,6 пункта, отчетено през юли. Въпреки лекото отстъпление, потребителското доверие в нашата страна остава близко до 10-годишен връх, достигнат в началото на годината (най-високо ниво от пролетта на 2007 година насам).
Според традиицонната тримесечна анкета на НСИ, известното влошаване на индекса на потребителското доверие се дължи на понижение както на доверието сред градското население, така и в селата.
Мнението на потребителите относно развитието на общата икономическата ситуация в страната през последните дванадесет месеца се запазва на равнището от предходното проучване, проведено през юли, когато съответният индекс нарасна с 3.9 пункта. В същото време прогнозите за следващите дванадесет месеца са по-позитивни за живеещите в селата за разлика от населението в градовете, което изразява малко по-негативни прогнози в сравнение с три месеца по-рано.
По-резервирани през октомври са и на оценките на потребителите за настъпилите промени във финансовото състояние на техните домакинства, както през последните дванадесет месеца, така и очакванията им за следващите дванадесет месеца, показваданните по последната тримесечна анкета на НСИ.
По-неблагоприятни в сравнение с юли са и оценките за изменението на потребителските цени през последните дванадесет месеца, като съответният балансов показател нараства с цели 4.6 пункта, докато инфлационните очаквания за следващите дванадесет месеца се запазват на нивата от предходното проучване.
Прогнозите на потребителите по отношение на безработицата в страната са. че ще има съкращаване на персонал през следващите дванадесет месеца, като според населението в селата това съкращаване ще бъде с по-високо темпо.
През октомври обаче се регистрира леко подобрение на общата оценка на настоящата ситуация да се правят разходи за покупки на предмети с дълготрайна употреба. Позитивна е и нагласата на потребителите относно извършването на разходи за "покупки или построяване на жилище (вила)", както и за "подобрения в дома" през следващите дванадесет месеца.
Трябва да се има предвид, че показателят "доверие на потребителите" на НСИ представлява средно аритметично на балансите на очакванията за развитието през следващите дванадесет месеца на финансовото състояние на домакинствата, на общата икономическа ситуация в страната и на спестяванията на домакинствата и безработицата, като последният баланс се взема с обратен знак.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.863580 |
GBP | 2.343290 |
CHF | 2.097630 |