В последните години, на запад се наблюдава бум на онлайн бизнеса за доставка на пакети с рецепти и точно оразмерени хранителни продукти за готвене вкъщи („meal-kit delivery services"). Пакетите съдържат всички необходими продукти, а от потребителите обикновено се очаква да имат само мазнина по избор, сол и черен пипер, както и основни прибори за готвене.
Към всяка рецепта се прилага картичка със снимки и точни инструкции за готвене. По този начин, освен бързина и удобство, услугата спомага за подобряване на кулинарните умения, както за начинаещи, така и за напредналите в кухнята. Според статистически проучвания на The Haris Poll, в САЩ един от четирима възрастни е ползвал услугата през 2016 година, а 70% поръчват отново след първата поръчка. Пазарни проучвания показват, че този сегмент експлоадира до 1,5 милиарда долара и се очаква да се удвои през следващите няколко години.
От съвсем скоро, услугата вече се предлага и у нас от Вечеря БГ (www.vecherya.bg), като иновативното решение на въпроса "Какво да сготвим за вечеря?" започва да набира популярност. Менюто се състои от интересни гурме предложения от различни точки на света, а рецептите отнемат около 30-45 минути за приготвяне.
За разлика от абонаментния принцип при западните компании, българските потребители могат да избират една или повече рецепти (за двама или четирима) без ангажимент за регистрация или седмичен абонамент. Цените на пакетите варират от 7.99 лв до 14.99 лв на човек.
Друго интересно улеснение е, че освен до домашни адреси, пакетите с рецепти се доставят и до работното място в удобна за носене текстилна торбичка и термо-опаковка, която запазва охладените продукти без необходимост от хладилник докато се приберете в къщи.
Може да се каже, че предимствата на този бизнес модел са следните:
- удобство да не се планира и пазарува, а просто да се разопакова и готви;
- разнообразие от интересни ястия;
- подбор на пресни и качествени продукти;
- възможност да се опитат вкусове от цял свят без посещение на тематични ресторанти;
- спестяване на средства от неизползвана и похабена храна;
- подобряване на кулинарните умения.
Според проучването на The Harris Poll, 9 от 10 клиента са доволни от качеството и вкуса на ястията, като за половината от тях пестенето на време за планиране, подготовка и готвене са решаващите фактори при избора на тази услуга. Повече от една трета гледат на пакетите като на по-здравословна алтернатива спрямо готовите предложения в хранителните магазини.
Акцентът пада върху избора на по-качествени продукти и улеснение за потребителите. Остава да видим дали този нов тренд ще успее да върне позабравената в последно време домашно приготвена храна върху трапезата на заетите домакинства и у нас.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.863580 |
GBP | 2.343290 |
CHF | 2.097630 |