След месеци забавяне заради обжалвания беше подписан договорът за проектиране и изграждане на ТОЛ системата. Председателят на Управителният съвет на агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ) инж. Дончо Атанасов и Михаел Вебер, който представлява консорциума-изпълнител "Капш трафик солюшънс" , подписаха договор за проектиране и реализация на стойност 149 млн. лв., а срокът на изпълнение е 19 месеца.
Инвестицията ще е за сметка на изпълнителя, като след внедряването на системата ще има възможност за възвръщане на разходите със събраните приходи. ТОЛ системата за републиканските пътища ще таксува ТИР-ове над 3,5 тона на база изминато разстояние. Леките автомобили ще се таксуват на база време с така наречената електронна винетка. С внедряването на системата се очакват с 500 млн. лв. повече приходи за пътища на година.
„След въвеждането на ТОЛ системата приходите от тежкотоварните автомобили в страната ще скочат седем пъти", обяви министърът на регионалното развитие Николай Нанков след подписването на договора.
Консорциумът "Капш трафик солюшънс" включва българското, полското, италианското и испанското подразделение на австрийската компания Kapsch. Тя е специализирана в предоставянето на решения за интелигентни транспортни системи и е внедрила тол-системи в Австрия, Полша, Чехия, Австралия и Индия. Групата има клон и в България, който е открит през 2005 г.
Министър Нанков обясни, че през седеммесечния период, през който ще се проектира, изгражда и внедрява ТОЛ системата, ще бъдат направени и необходимите анализи и обществени обсъждания, за да се вземе експертно и политическо решение за тарифирането и обхвата му. 12 месеца са предвидени за т. нар. „одит на системата", като през този период ще бъде доказвана ефективността, функционалността и постигането на заложените параметри по отношение на тола и на електронната винетка.
Предстои да бъде създадена и държавна компания, която ще оперира системата след въвеждането й. Приходите от нея ще бъдат инвестирани в поддръжката на републиканската пътна мрежа и доизграждането на магистралите в страната.
По думите на министър Нанков, с внедряването на смесената електронна система ще се въведе честен модел на тарифиране, което ще позволи на страната ни да се възползва от геостратегическото си положение. Таксите за тежкотоварни автомобили ще се увеличат 6-7 пъти. Не се предвижда повишаване на цената на нито един вид електронна винетка, но ще има възможности за по-гъвкаво тарифиране за леките автомобили - например уикенд винетка или еднодневна винетка.
В момента 70% от приходите се плащат от леките автомобили. Постъпленията от винетки през 2017 г. са общо близо 352 млн. лв. Приходите от продажбата на различните видове стикери за леки автомобили са около 249 млн. лв., а от винетките за камиони над 3,5 тона са 103 млн. лв. През миналата година постъпленията са били с 25 млн. лв. повече от 2016 г., когато са били почти 327 млн. лв. Увеличението се дължи на продадените 700 хил. стикера повече през 2017 г. спрямо 2016 г. През миналата година от водачите на леки и тежкотоварни автомобили са закупени общо 7,5 млн. стикера, докато през 2016 г. са продадени общо 6,8 млн. стикера.
„Внедряването на ТОЛ системата ще даде възможност за насочване на тежкотоварните потоци с икономически ограничения - по-високи такси в пикови часове", обяви Николай Нанков. Той допълни, че международният трафик през страната се е увеличил в пъти, а еднодневната винетка за тежкотоварни автомобили струва 23 лв. За сравнение таксата за преминаване по 90-километров магистрален участък в Сърбия е почти 20 лв.
Министърът обясни, че контролът върху плащането на таксата ще бъде осъществяван чрез трафик камери, а това ще спомогне и за борбата с контрабандата. Преброителните камери ще отчитат и средната скорост на движение, което ще съдейства в борбата срещу войната по пътищата.
Като най-голямо предизвикателство в предстоящата работа председателят на Управителния съвет на АПИ инж. Дончо Атанасов определи обучението на необходимите кадри и работата с ТОЛ системата. В отговор на въпрос той посочи, че около 6-7 хил. км от републиканската пътна мрежа са в недобро състояние. Между 200 и 300 млн. лв. е годишният недостиг за поддръжка на пътищата у нас, но до 4-5 години след въвеждане на тол системата се очаква пътната мрежа в страната да стане още по-добра.
Като част от необходимото за работата на ТОЛ системата технологично оборудване ще бъдат изградени, доставени или инсталирани 500 терминала за купуване на маршрутни карти (предплатени билети) и за регистриране и издаване на електронни винетки; 100 стационарни контролни пункта (тол портали); 100 контролни пункта за автоматично претегляне в движение; 50 уреда за лазерно сканиране и определяне на габаритите; център за управление и наблюдение; 2 сървъра и цялостен софтуер за всички компоненти и процеси; 55 автомобила за мобилен контрол и други.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.863580 |
GBP | 2.343290 |
CHF | 2.097630 |