Без нарочен Закон за ВИК трудно бихме могли да решим съществените проблеми в отрасъла, коментира министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков в предаването „Свободна зона" на ТВ Европа.
Достъпът до вода е обявен за изконно човешко право, а отговорност на ВиК операторите е да гарантират услугата по предоставяне на качествена вода с гарантирано количество денонощно, след което потребената вода да бъде пречистена и отведена обратно в природата, посочи министърът. Доставянето на природния ресурс до абоната е услуга, за която се генерира такса по компоненти, напомни той. Понастоящем на места част от потребителите са незаконно присъединени към мрежата или не плащат за получаваната услуга, обърна внимание Николай Нанков. Затова в Закона за ВиК, който се очаква да бъде готов до два месеца и ще бъде подложен на широко обществено обсъждане, ще бъде заложено петкратно увеличаване на санкциите за некоректните потребители, съобщи регионалният министър. За тези, които не плащат и откажат да бъде монтиран водомер, ще се предвиди възможността услугата да не бъде предоставяна и те да бъдат изключвани от водопреносната мрежа. За да се обезпечи достъпът им до вода, ще бъдат осигурени алтернативни възможности - чрез обществени водоизточници.
По време на разговора министър Нанков се съгласи, че осигуряването на вода за социално уязвимите потребители може да бъде обвързано и с посещаването на образователни институции от техните деца, като това също ще бъде подложено на обществена дискусия.
Регионалният министър напомни, че реформата във водния сектор е заложена през 2009 г., по време на първия мандат на кабинета „Борисов", като в нея е определен праг на социална поносимост цената на услугата по водоснабдяване от 2,5% от средните доходи на потребителите. В законопроекта за ВиК този праг се запазва и цената няма да нараства над него. За социално най-уязвимите потребители ще бъдат гарантирани безплатно до 1,5 куб. м вода на месец, което се равнява на 50 литра на ден. Ще има плавна скала с конкретни стимули и бонуси за другите социално уязвими групи, които плащат задълженията си към операторите.
Нашата политика е да обърнем модела и след време да забравим темата с дупките по пътищата, защото чрез въвеждането на тол системата ще намерим достатъчен ресурс по линия на повече постъпления в бюджета. Няма да „кърпим" пътища на парче, а ще рехабилитираме напълно, коментира още регионалният министър. Той напомни, че проблемът е системен и е от 30-40 години. Още през първата година след въвеждането на тол системата, като кардинално решение на финансовия недостиг, ще генерираме три пъти по-голям ресурс, който ще бъде влаган не само в строителство на нови пътища, но и в ремонта на съществуващи. Така за 6-7 г. ще се направи пълна реконструкция на неремонтираните пътища, тъй като от 20 000 км републиканска пътна мрежа около 7000-8000 км в лошо или много лошо състояние.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.863580 |
GBP | 2.343290 |
CHF | 2.097630 |